Gå til innhold

SV vil forby bensinbiler innen 2015.

Ranger emnet


merce-123

Anbefalte innlegg

er vel ikke akkurat flush med ladestationer i norge heller? litt dritt å stå i sinsenkrysset med kjøteledningen i hånda og håpe på att noen har no strøm å bomme bort

audi a4 turbo.saab 900 turbo spiker .mazda 323 solgt. chevy montecarlo solgt. scorpio solgt. nissan cherry høgd. ford escort xr3i høgd. toyota camry 2.0 høgd . toyota camry 1.8 høgd. mercedes 190 høgd.chrysler neon solgt.volvo 740 solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er vel ikke akkurat flush med ladestationer i norge heller? litt dritt å stå i sinsenkrysset med kjøteledningen i hånda og håpe på att noen har no strøm å bomme bort

 

Nettopp.

 

Poenget mitt er at mennesket er et vanedyr. Bensinbiler er praktiske, enkle - og når de er tomme kan de fylles overalt og på kort tid. Så lenge elbilene ikke kan oppfylle disse behovene hjelper det ikke om de går langt nok på en lading til at folk kommer seg til og fra jobb.

 

Folk skal nemlig også innom en kompis på vei hjem, hente i barnehagen, de har glemt PCen på jobben og må kjøre tilbake, noe uforutsett dukker opp, de skal på fjellet, de skal i et møte på vei hjem - og så videre. Alt dette er problemfritt med en bensinbil, men ikke om du kjører elbil, da er det plutselig et kjempeproblem fordi du er nødt til å lade i seks timer før du kan kjøre videre.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lovforslaget går ikkje an å gjennomføra.

Det bør vera avstemming på eit sånn lovforslag.

Det er fleire motorsportar der eit kjøretøy forurensar meir enn ein vanleg bensindreven bil. Då er det vel betre å forby dei motorsportane.

Då blir det mindre Co2 utslepp også. Det virkar og som at staten ikkje bryr seg noko særleg om norske elbilar.

Elbilar er for små og dei har for liten motor til å kunne bli brukt til varebilar. Det fins jo elmotorar med 340hk, men batteria er for dårlege.

Elbilar er dårlege familiebilar på grunn av storleiken.

Endret av Actros 8x8

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lovforslaget går ikkje an å gjennomføra.

Det bør vera avstemming på eit sånn lovforslag.

Det er fleire motorsportar der eit kjøretøy forurensar meir enn ein vanleg bensindreven bil. Då er det vel betre å forby dei motorsportane.

Då blir det mindre Co2 utslepp også. Det virkar og som at staten ikkje bryr seg noko særleg om norske elbilar.

Elbilar er for små og dei har for liten motor til å kunne bli brukt til varebilar. Det fins jo elmotorar med 340hk, men batteria er for dårlege.

Elbilar er dårlege familiebilar på grunn av storleiken.

 

Det er ikke noe lovforslag, det er bare et tullete utspill fra Erik Solheim som ikke kan tas seriøst - og det er det heldigvis også få som gjør.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel? Hvordan da?

 

hvordan hva? utdyp spørsmålet.

 

Jeg kjørte en gang fra Økern til Frogner og tilbake i en Buddy på vinteren. Da jeg kom tilbake til Økern var batteriet nesten helt tomt. Skal vi konkludere med at man må bo innafor Ring 3 for at en elbil holder i hverdagen? Hva når du må stå i kø i tillegg? Eller skal innom barnehagen på tur hjem? I praksis bor du da så nærme jobb at en sykkel er kjappere enn bilen.

 

Nå er Buddy en av de elbilene med dårligs aksjonsradius (40-80km), og det finnes elbiler på markedet i dag som har vesentlig lengre aksjonsradius enn denne, opp mot 200km.

Nå er jeg ikke lokalkjent i oslo, men med de nyeste bilene kommer du deg enkelt til og fra oslo-moss og lengre på en "tank". Moss ligger vel ikke innenfor ring 3 gjør den vel...

 

De aller, aller fleste som kjører bil til jobb i dag ville ikke klart seg med en elbil, og det er derfor de ikke kjøper noen elbil. Med gratis parkering, null moms og avgift, null bensinutgifter, kjøring i kollektivfelt osv ville de aller fleste klart å hoste opp de 150.000 eller hva det nå er en elbil koster, om den faktisk hadde oppfylt behovene, men det gjør den dessverre ikke.

Nå har jeg ikke tall på hvor mange som har lengre arbeidsvei enn hva beskrevet ovenfor, men vil påstå at det er en god andel av norsk befolkning. De kan enkelt benytte seg av elbil uten unødig komplikasjoner som du tydeligvis påpeker.

Husk at utviklingen av elbiler har kommet langt siden de først ble introdusert og aktuell, og utvikling er på stadig fremmarsj.

Får man i tillegg mulighet for å lade elbilen på sin arbeidsplass dobbles aksjonsradiusen din. Og en ladestasjon på din parkeringsplass er en smal ting å tilrettelegge. Så det er intet argument.

 

 

Du snakker om vaner, alle de vanene du beskriver er uvaner, i dagens samfunn planlegger man ikke, fordi man ikke behøver. Men om man så planlegger hverdagen går det altså ann å kjøre elbil.

Så de fleste kan ikke kjøre elbil fordi de ikke kan planlegge eller vil de ikke planlegge?

 

Jeg gjentar min første post; Folk flest kan bruke elbil i Norge, de er bare for trangsynt og konservativ til å ikke ville det

 

 

Elbilar er for små og dei har for liten motor til å kunne bli brukt til varebilar. Det fins jo elmotorar med 340hk, men batteria er for dårlege.

Elbilar er dårlege familiebilar på grunn av storleiken.

 

Jeg har heller ikke påstått dette, med Ola Nordmann mener jeg den gjennomsnittlige nordmann og han kjører ikke varebil på jobb.

Man trenger heller ingen familiebil når man skal på jobb, mann, kjerring og 2 barn har man plass til i flere elbiler om man så skulle trenge det.

 

For de som enda ikke har fått det med seg sier jeg ikke at ALLE kan kjøre elbil, men mange kan bruke den som arbeidsbil og andre daglige gjøremål. Mange vil har et behov utover elbilen i helgene, ferie osv. Men da bruker man bilen som går på bensin/diesel til disse formålene, og elbilen der hvor den kan brukes.

Transport ol. finnes det ingen erstatning for så de er unntatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så de fleste kan ikke kjøre elbil fordi de ikke kan planlegge eller vil de ikke planlegge?

 

Det handler om en livsstil man har tillagt seg, om du velger å kalle det uvane får det stå for din regning - men poenget mitt er at dette ikke er noe som vil endres med mindre folk . At det er dyrere å kjøpe og bruke en bensinbil spiller ingen rolle - så lenge den utgjør det mest praktiske alternativet i hverdagen vil den bli førstevalget.

 

Man trenger heller ingen familiebil når man skal på jobb, mann, kjerring og 2 barn har man plass til i flere elbiler om man så skulle trenge det.

Så du mener at en familie skal erstatte sin éne bensinbil med to elbiler? Jeg regner med at du i regnestykket ditt tar med utslipp fra hele elbilens livsløp - dvs fra produksjon til vrak? Gjør du det er jeg ikke så sikker på om to elbiler er mer miljøvennlig enn én moderne bensinbil...

 

Men da bruker man bilen som går på bensin/diesel til disse formålene, og elbilen der hvor den kan brukes.

Hva med de som ikke har råd til to biler? Eller råd til en relativt moderne bil og en gammel en? Skal de ha en gammel haug av en åttitalls Toyota til feriebruk og en elbil til daglig bruk? Høres ikke spesielt sikkert ut spør du meg, de alvorlige ulykkene skjer tross alt oftest på landeveien, ikke i bytrafikken. Da er det jo greit å sitte i en moderne og trygg bil.

 

Du må gjerne være så miljøfanatisk som du bare vil, faktum er at elbilene fortsatt ikke er tilstrekkelig til å dekke de behov folk flest forventer av en bil i dag. Om det betyr at folk flest er trangsynte får det stå for din regning, men med de incentivene man har lagt opp til omkring elbiler burde de aller fleste hatt en elbil eller to stående, om ting hadde vært så enkelt som du prøver å fremstille dem.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer ALDRI til å kjøre elbil! punktum!

 

hjelper ikke med alle verdens ladestasjoner, batteri levetider og hva jeg egentlig har behov for! det er det ingen andre enn jeg selv som skal bestemme. så lenge det ikke finnes noe bedre bevis enn den dritten all gore kom med om at mennesket er den store synderen har jeg vanskelig for å tro at å kjøre stygge ueffektive elbiler er veien å redde verden. spesielt i ett så lite land som norge. og i allefall ikke når vi selger all strømmer vår til utlandet og må kjøpe tilbake alt sammen om vi skal begynne med elbiler. det rimer bare ikke når det nesten bare er norge som lager strøm på en "grønn" måte. ærlig talt så så jeg fram til effektene av denne globale oppvarmingen. men det har aldri snødd så mye som i år, og aldri har det vær så forbanna kaldt!

så fram til at det blir såppas varmt at jeg ikke vurderer å flytte til sydligere strøk når vintern kommer er ikke elbil i mine fjerneste tanker en gang. og forresten, hvor forbaska miljøvennlig er egentlig disse bilene når de skal skrotes? allerede i dag er elektronikk avfall ett miljøproblem. du får leve i trua!

Endret av kermitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan hva? utdyp spørsmålet.

 

 

 

Nå er Buddy en av de elbilene med dårligs aksjonsradius (40-80km), og det finnes elbiler på markedet i dag som har vesentlig lengre aksjonsradius enn denne, opp mot 200km.

Nå er jeg ikke lokalkjent i oslo, men med de nyeste bilene kommer du deg enkelt til og fra oslo-moss og lengre på en "tank". Moss ligger vel ikke innenfor ring 3 gjør den vel...

 

 

Nå har jeg ikke tall på hvor mange som har lengre arbeidsvei enn hva beskrevet ovenfor, men vil påstå at det er en god andel av norsk befolkning. De kan enkelt benytte seg av elbil uten unødig komplikasjoner som du tydeligvis påpeker.

Husk at utviklingen av elbiler har kommet langt siden de først ble introdusert og aktuell, og utvikling er på stadig fremmarsj.

Får man i tillegg mulighet for å lade elbilen på sin arbeidsplass dobbles aksjonsradiusen din. Og en ladestasjon på din parkeringsplass er en smal ting å tilrettelegge. Så det er intet argument.

 

 

Du snakker om vaner, alle de vanene du beskriver er uvaner, i dagens samfunn planlegger man ikke, fordi man ikke behøver. Men om man så planlegger hverdagen går det altså ann å kjøre elbil.

Så de fleste kan ikke kjøre elbil fordi de ikke kan planlegge eller vil de ikke planlegge?

 

Jeg gjentar min første post; Folk flest kan bruke elbil i Norge, de er bare for trangsynt og konservativ til å ikke ville det

 

 

 

 

Jeg har heller ikke påstått dette, med Ola Nordmann mener jeg den gjennomsnittlige nordmann og han kjører ikke varebil på jobb.

Man trenger heller ingen familiebil når man skal på jobb, mann, kjerring og 2 barn har man plass til i flere elbiler om man så skulle trenge det.

 

For de som enda ikke har fått det med seg sier jeg ikke at ALLE kan kjøre elbil, men mange kan bruke den som arbeidsbil og andre daglige gjøremål. Mange vil har et behov utover elbilen i helgene, ferie osv. Men da bruker man bilen som går på bensin/diesel til disse formålene, og elbilen der hvor den kan brukes.

Transport ol. finnes det ingen erstatning for så de er unntatt.

Så alle familier som har to biler bør kjøre den ene på skroten og kjøpe elbil? For hvis alle familier som har to biler plutselig skal selge den ene vil markedet oversvømmes og bilene bli uselgelige. Og hvis vi kan i Norge er det også veldig mange adre land som kam. Så da blir det mye biler på skroten, og veldig mye produksjon av nye biler. Og en gjennomsnittelig personbil med BENSINmotor kan kjøre over 50000 km før den har forurenset like mye som "den" gjorde da den ble produsert. Utslippet fra produksjonen blir i allefall ikke mindre fra elbiler.

 

Og så må alle de som i dag har en bil kjøpe en elbil i tilegg for bruk på kortere turer. Da må man produsere enda flere elbiler.

 

Og hvis vi får en halv million elbiler i Norge som skal lades hver natt, så tror jeg ikke dagens kraftproduksjon rekker til gitt. Er ikke så lenge siden det var kraftkrise, selv uten elbiler. Så da må det produseres mer kraft, og det setter vel visse avtrykk i miljøet det også

 

Så går det ti år og plutselig har man et berg av oppbrukte batterier fra disse bilene..

 

Dermedør nok ta med deg Solheim og resten av SVada og returnere til tenkeboksen..( I SVadas tilfelle blir det vel førstegangsbesøk)

 

 

Kristin Halvorsen er veldig opptatt av å få inn avgifter på drivstoff, men om seks år skal hun forby det som bruker drivstoff. Noe sier meg at strøm kommer til å bli DYRT om fem seks år

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er jeg positiv til bruk av Elbiler. Batteripakken i Tesla Roadsters vil etterhvert komme i større biler, og ifølge Adressa er teknologien blandt annet solgt til Mercedes. Jeg vil derfor tro at større og mer familievenlige elbiler vil komme på markedet før 2015.

 

Men når det er sagt så vil ikke elbiler gi noen spesiell gevinst så lenge strømproduksjonen kommer fra kullkraftverk. Norge vil aldri kunne få nok strøm fra vannkraftverk hvis befolkningen skulle begynt å kjøre elbil. Jeg har derfor ikke tro på elbil som en miljøvenlig løsning før atomkraftverkene har tatt over helt for kullkraftverk.

 

Det blir dog morsomt å se hvordan trimmuligheter man har på disse elbilene. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytte fra 12 volt til 24 volt batteri?

 

"DOBBELT SÅ MANGE HESTEKREFTER!" ... :P

 

Latterlig utsagn. Det lar seg ikke gjøre, rett og slett. Bilindustrien trenger mer tid på og utvikle en bil som både er 1, miljøvennlig. 2, like praktisk som en bensinbil og sist men ikke minst, 3, har samme pris som en vanlig bensinbil i dag.

 

De kan drømme alt de vil om et bensinbilfritt nybilsalg i 2015, men det hjelper pokker så lite når visjonen er akkurat det, en visjon.

 

Og til deg som mente at nordmenn flest KAN bruke elbiler uten problemre, men bare ikke VIL det, fordi de er trangsynte?

 

La meg introdusere deg til hvor jeg er født og oppvokst: Nordland.

 

Jeg trenger vel egentlig ikke si mer? Kom faen ikke her å fortell meg at en elbil vil dekke mine behov der oppe.

 

"Oj faen, vi skal til bodø. Ja, her står vi, midt på saltfjellet. MED FLATT BATTERI!"

 

Drøm videre om elbiler overalt i oslo city, men kom ikke her å prakk den driten på folk som faktisk IKKE har "hele verden" 30 minutter kjøring unna.

 

Som påpekt før, når folk får tilbud om en bil som er:

 

1, like praktisk som en personbil i dag. Like stor rekkevidde og "tanking" på 5 minutter, uansett hva den drives av.

 

2, like "billig" som en ny personbil i dag. Dvs, den burde ikke koste mer enn en standard Passat/Avensis.

 

DA, skal du se, blir det ikke noe problem å kjøre elbil. For DA, min gode mann, trenger du ikke planlegge kjøringen din 5 timer av gangen.

 

Personlig skal jeg aldri, aldri, aldri, aldri ha en bil som bruker 6 timer på og lade seg opp. Bruker den 10 minutter, ja takk! Jeg kjøper den GLATT. Utenom det, fuck it.

 

Til slutt, noen som vet hvorfor alle "miljøbiler" må være så forbanna stygge? Prius, insigth osv. De er jo grusomme og se på. (Tesla Roadster er ikke tatt med i dette eksempelet).

 

Erik Solheim aner ikke hva han snakker om. Senest i dag leste jeg om en forsker hos SINTEF som gikk ut og sa det 98% av norge allerede vet: At et slik forbud innen 2015 er fullstendig urealistisk. Forsett og drøm Solheim, det er tydeligvis det du er best til.

 

Mvh

 

En som faktisk har kjørt mer enn 20 mil i slengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy faen nå må dere begynne å lese innleggene før dere uttaler dere!

 

1. Mitt andre innlegg var ikke noe svar/forsvar av SV´s utspill

2. Med folk flest mener jeg folk flest, ikke du som bor på en øy ytterts i lofoten.

3. For det tredje kan også overstående person som bor i huttuheiti også kjøre elbil til arbeid, forutsatt at strektningen han kjører til jobb ikke overstiger aksjonsradiusen til bilen delt på to!

4.Elbilen dekker kanskje ikke hele ditt behov(det bør da ha kommet godt nok frem nå!), derfor må du kanskje ha også en ikke elektriskbil ekstra.

5. Produksjonsprisen og dermed salgsprisen synker ved høyre etterspørsel. En plass må man starte for at prisen går ned.

6. Dagens elbiler trenger på det minste kun 3 timer for å fullades. Ikke 6 timer som noen påstår. Og ladetiden synker i takt med utviklingen.

7.Eenergiutnyttelsen i en bensin/diesel bil er lav, produseres denne energien i et kraftverk som blir til elektrisk energi som brukes i en elbil er den energiutnyttelsen mye høyere!

Et gasskraftverk slipper ut mindre CO2 enn tilsvarene produsert energi i en bil.

Så alle familier som har to biler bør kjøre den ene på skroten og kjøpe elbil? For hvis alle familier som har to biler plutselig skal selge den ene vil markedet oversvømmes og bilene bli uselgelige. Og hvis vi kan i Norge er det også veldig mange adre land som kam. Så da blir det mye biler på skroten, og veldig mye produksjon av nye biler. Og en gjennomsnittelig personbil med BENSINmotor kan kjøre over 50000 km før den har forurenset like mye som "den" gjorde da den ble produsert. Utslippet fra produksjonen blir i allefall ikke mindre fra elbiler.

Folk kjøper da nye biler uansett, hvorfor kan de da ikke kjøpe en elbil? En utskifting av bilparken vil foregå over tid, ikke over natten som du har fått for deg. Biler skrotes uansett, og om så andelen biler som skrotes økes er ikke det noe problem. Biler kan gjenvinnes de også. De må bare legge til rette for det.

Men så har ikke elbilen noe utslipp som bensinbilen har, og dermed vil utslippene være mindre uansett produksjonsutslipp. Tenk langsiktig.

 

jeg kommer ALDRI til å kjøre elbil! punktum
Folk flest kan bruke elbil i Norge, de er bare for trangsynt og konservativ til å ikke ville det

Du bekreftet nettopp påstanden min.

 

Det handler om en livsstil man har tillagt seg, om du velger å kalle det uvane får det stå for din regning - men poenget mitt er at dette ikke er noe som vil endres med mindre folk må. At det er dyrere å kjøpe og bruke en bensinbil spiller ingen rolle - så lenge den utgjør det mest praktiske alternativet i hverdagen vil den bli førstevalget.

Da er det bare å gjøre alternativet såpass ugunstig i forhold til elbilen at folk faktisk må revurdere den hvordan de vil legge opp hverdagen.

Så du mener at en familie skal erstatte sin éne bensinbil med to elbiler? Jeg regner med at du i regnestykket ditt tar med utslipp fra hele elbilens livsløp - dvs fra produksjon til vrak? Gjør du det er jeg ikke så sikker på om to elbiler er mer miljøvennlig enn én moderne bensinbil...

Det finnes og det kommer flere elbiler med 4 seter. Så to elbiler trenger de med mindre de har 2 bensinbiler fra før av.

Tar du med hele bilens livsløp vil 2 elbiler være mer miljøvenlig enn 1 bensinbil.

 

Hva med de som ikke har råd til to biler? Eller råd til en relativt moderne bil og en gammel en? Skal de ha en gammel haug av en åttitalls Toyota til feriebruk og en elbil til daglig bruk? Høres ikke spesielt sikkert ut spør du meg, de alvorlige ulykkene skjer tross alt oftest på landeveien, ikke i bytrafikken. Da er det jo greit å sitte i en moderne og trygg bil.

Nå er du bare vanskelig og spiller på siste kortet høres det ut som. De fleste vil ha råd til en elbil og en bensinbil, bare vent til prisene begynner å jevne seg ut om et par år. Som "mondeo" mente vil prisen på brukte bensinbiler synke drastisk.

De som fortsatt ikke har råd får da kjøre bensinbil, poenget, og nå gjentar jeg meg selv for n-te gang, ikke alle MÅ kjøre elbil men de som har muligheten til det burde gjøre det!

 

Av og til føles det som å diskutere med veggen på dette fora!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noensinne slått deg at veggen din er mer interessert i meningene dine enn det vi er?

 

Du kan ikke seriøst tro at brukerne på et BILforum kan omvendes til elbilismen? :)

-81 Lada 1300S En rullende livsstil

-07 Bmw 116i Liten og snerten kar trenger liten og snerten car

<<=== Stripa, verdens kuleste kattepus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt, noen som vet hvorfor alle "miljøbiler" må være så forbanna stygge? Prius, insigth osv. De er jo grusomme og se på.

 

Fordi det betyr mye for folk som Enmas at hele verden ser hvor miljøbevisste de er. Opprinnelig var det på grunn av aerodynamikk (Prius har en latterlig lav Cd-verdi), men etter at det ble in å være miljøvennlig er det minst like viktig at bilen også ser mest mulig miljøvennlig ut slik at hele verden kan se hvor miljøbevisst du er når du kjører den.

 

Et gasskraftverk slipper ut mindre CO2 enn tilsvarene produsert energi i en bil.

Godt mulig, men da regner du ikke med utslipp for å frakte strømmen fram til bilen, for eksempel. Jeg tror ikke den elektriske bilen din slipper så veldig bra fra det regnestykket som du tror.

 

Folk kjøper da nye biler uansett, hvorfor kan de da ikke kjøpe en elbil?

Fordi elbiler ikke oppfyller behovene til folk flest med dagens teknologier. Elbiler er ikke et reellt alternativ til bensinbiler med dagens teknologi, og derfor kjøper ikke folk elbiler. Tror du virkelig folk bevisst går inn for å være miljøfiendtlige? Hadde elbilene vært et reellt alternativ sier det seg selv at mange flere hadde valgt dette med de incentivene vi har i dag for å kjøre elbil.

 

Da er det bare å gjøre alternativet såpass ugunstig i forhold til elbilen at folk faktisk må revurdere den hvordan de vil legge opp hverdagen.

Eller lage elbiler som folk flest vil ha, slik at man ikke trenger å tvinge dem til å kjøre dem.

 

Av og til føles det som å diskutere med veggen på dette fora!

Takk det samme, det går jaggu begge veier, du.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noensinne slått deg at veggen din er mer interessert i meningene dine enn det vi er?

 

Du kan ikke seriøst tro at brukerne på et BILforum kan omvendes til elbilismen? :)

 

Vel, dere svarer nå på innleggene mine, så dere må tydeligvis være litt interisert i emnet. Eller hur?

Jeg er ikke her for å omvende noen, du får gjøre hva du vil for min del, jeg sier bare at elbilen er et ypperlig tilbud til Norges befolkning.

Ett annet mål er var kanskje å åpne for en diskusjon om hvorvidt elbilen er et alternativ. Mange sier prinsippielt "nei takk", uten overhode å ha tenkt over saken. Mange har skapt seg fordommer fra starten av når elbilen først ble lansert, da den viste seg å være en dårlig erstatning. Men med tiden har det kommer bedre elbiler som viser seg å være yppelige alternativer, mens folks fordommer fortsatt består på grunnlag av 1. generasjons biler.

Dere må bare se fordi deres egne fordommer...

 

Godt mulig, men da regner du ikke med utslipp for å frakte strømmen fram til bilen, for eksempel. Jeg tror ikke den elektriske bilen din slipper så veldig bra fra det regnestykket som du tror.

Tap i overføringslinjer er absolutt til stede, og det kommer an på hvor i landet man bor, overføringsnettet i norge er foreldret og bør oppgraderes kraftig noe som skjer i nærmeste fremtid. Men uten at jeg har tallene foran meg akuratt nå, taper bensinbile likevell. Både energimessig og utslippsmessig.

 

Sitat:

Opprinnelig skrevet av Enmas

Folk kjøper da nye biler uansett, hvorfor kan de da ikke kjøpe en elbil?

Fordi elbiler ikke oppfyller behovene til folk flest med dagens teknologier. Elbiler er ikke et reellt alternativ til bensinbiler med dagens teknologi, og derfor kjøper ikke folk elbiler. Tror du virkelig folk bevisst går inn for å være miljøfiendtlige? Hadde elbilene vært et reellt alternativ sier det seg selv at mange flere hadde valgt dette med de incentivene vi har i dag for å kjøre elbil.

 

Nå misforstod du hva jeg mente. Det var ment som et svar til "mondeo", hvor han påstod at markedet kommet til å kollapse. Noe det ikke kommer til å gjøre nettopp fordi nybilsalget (elbil og ander biler)ikke kommer til å øke så mye mer enn hva det er i dag.

 

Eller lage elbiler som folk flest vil ha, slik at man ikke trenger å tvinge dem til å kjøre dem.

Vel, klarer du det skjenner jeg ikke hvorfor du sitter her. Poenget er at teknologien er ikke tilstedet enda for å kunne erstatte en dieseldrevet SUV ol.

 

Takk det samme, det går jaggu begge veier, du.

Nå var ikke den siste setningen direkte ment til deg, og jeg beklager hvis du oppfattet det slik. Den var heller ment i retning de som leser de 2 siste postene ute å se sammenhengen i diskusjonen.

 

Til mitt eget forsvar og til dere som har stemplet meg som en "miljøfreak", så skal jeg fortelle dere at jeg personlig har lite til overs for miljøfanatismen som herjer rundt om i verden. Og mye av utspillene til klimaforskere verden over er overskygget av personlige behov, økonomiske og oppmerksomhet sådan. Forskere må finansiere sin egen forskning og uten oppmerksomhet og publisitet kommer ingen penger.

Men for all del, jeg kan ta feil. Og jorden går inn i en ny istid eller lignende. Derfor er det bedre å leve etter "føre-var-prinsippet". Når man har et alternativ (som jeg mener mange har) bør man benytte seg av dette, nettopp av den enkle grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å gjøre alternativet såpass ugunstig i forhold til elbilen at folk faktisk må revurdere den hvordan de vil legge opp hverdagen.

 

Først og fremst, menneskeheten vil ALDRI akseptere å gå bakover.

 

James May på Top Gear hadde en veldig bra reportasje om Honda Clarity (hydrogenbil), der mange GODE poenger om hvorfor elbiler slik de er idag IKKE fungerer.

http://www.youtube.com/watch?v=MblRtzCaHJo

 

Spiss ørene spesielt ved 6:30 og ut filmen!

 

Ditt utsagn høres ut som det skulle kommet ut av munnen på en vrang lovrytter. Kanskje man skal skal begynne å sy igjen analen på homofile slik at homoer velger hølene til jenter, slik at homoer ikke skal få spillerom!?

 

Satt på spissen selvsagt.

 

Hadde vært gromt om du tok poenget :)

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår