Gå til innhold

Koble sub i 2ohm og høyttalere i 4 ohm?

Ranger emnet

morty89

Anbefalte innlegg

Hei.

Topic'en min sier det meste.

Nå er alle høyttalerne mine inkludert 12" sub koblet i 4ohm.

Jeg lurer på om det går bra å koble min Pioneer TS-w307d2 i 2ohm mens jeg fortsatt har 6,5" VDO HSP1721 og 6*9 VDO HSP6931 koblet i 4 ohm?

Forsterkeren min er en H/K CA5250.

Noen risker eller farer ved det? Evt. Hvordan gjør jeg det?

Takker for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men det er 4 utganger fra subben, ikke 2. De to ytterste er 4ohms utg. og de 2 innerste er 2ohmsutg. Er det ikke bare å skifte kabelen inn på 2ohmsutgangene eller er det noe mer jeg bør gjøre?

specs på forsterkeren min er 4ohm: 4x50+1x200, 2ohm: 4x80+1x320

Du har 2 spoler på subben din. Sia modellbetegnelsen er d2, betyr det at begge spolene er på 2 ohm. (spolene har lik verdi, dei er ikkje forskjellige!)

Sia du har koblet subben i 4 ohm, betyr det at du har seriekoble spolene. Du kan parallellkoble spolen og du vil da få 1ohm. (som forsterkeren din sikkert ikkje takler)

Hadde du hatt d4 utgaven, (begge spolene er på 4ohm) kunne du ha parallellkoble spolene og fått 2ohm

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ser at det ikke var så smart valg av subben. Så jeg ringte nå til bilradiospes og sa problemet som ble nevnt her. Han sa det var ok om jeg kom inn å byttet den i en w307d4 på fredag eller mandag. Dette er jo en splitter ny sub, så jeg kan velge en annen sub og. Evt, legge inn et lite mellomlegg for en bedre sub om det er verdt det. Kan dere anbefale meg en god sub i forhold til forsterkeren min? maks prisen er rundt 1500,- Setter stor pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ok, jeg er med. Har du hørt på subbene eller noen lignende? Om du kunne utdypet forskjellen hadde det vært fint. F.eks hvilken av de spiller dypest, tyngst og mest kjellerristende i forhold til forsterkeren min? Har en kompis som mener de er helt like, men at den billigste har kjappere respons. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider