Gå til innhold

Overhaling av S4 2.2 turbo topp/motor..

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Hei.. Har en hel s4 2.2 turbo (230hk) jeg skal overhale, men tar toppen i første omgang.

Lurer derfor på følgende når det gjelder overhaling av topp:

Skal ta av ventilene å slipe dem samt bytte ventiltettninger.. Hvordan tar jeg av kammene? Må kjedet deles, eller tar jeg alt av i ett? Hvordan skal jeg montere det sammen igjen? Jeg så ingen merker på hvordan kammene skulle stå.. Var bare merke i fordeleren, men den har jeg tatt vekk nå..

Håper på svar :)

Endret av esbandos

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått av kammene, men fant ingen merker, bortsett fra to prikker/ringer.. Ett på hvert hjul... Merket var på innersiden av kamhjulene, men disse merkene stod ikke over hverandre.. Var ei tann som skilte dem.. :|

uansett.. Hvordan i F*** får man ut ventilene? Har tatt ut 4 ventiler.. Er kun de jeg kommer til med ventiltanga mi.. Fikk ut de på syl. 1...

En annen ting.. Har en bryter/kontakt/føler ellernoe slikt som er ødelagt.. Denne står fastmontert på vannkjølingsgreia som står under innsuget.. Er vel 3-4-5 flatkontakter inni denne føleren.. Hva er denne føleren? Temp.føler? Trenger isåfall en ny en, så lurer på pris og slikt..?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet da hvordan man får ut ventilene.. Er ikke min første motor/topp jeg overhaler.. :p

Er bare det at siden ventilene er såpass "nedsenka" får jeg ikke ventiltanga mi helt ned til ventilene.. Den butter i kanten til toppdekselpakningen.. Får bare ut de 4 fremste og de 4 bakerste ventilene.. :|

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det at di sitterl angt ned. Lånte meg verktøy fra jobben til en kamerat jeg...

Det er tempføler som sitter der ja. Les av delenr på den og ring møller.. Sikkert noen hundre lapper.

Kan jo hende kammene ikke stod helt riktig? heh..

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Da vet jeg det..

Et annet spm.. På stemplene står det ingen merker om hva som er nr1, 2, 3 osv.. Er vel ikke uansett hvilket stempel som er hvor vel? Har sjekka grundig på både stempel og råde uten å funnet noe..

Fant et merke der det stod C2, noe jeg trodde var for cylinder 2, men det står et slikt merke på 2-3 stempel, så jeg er ikke helt med nå.. :p

Noen tips?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. Da vet jeg det..

Et annet spm.. På stemplene står det ingen merker om hva som er nr1, 2, 3 osv.. Er vel ikke uansett hvilket stempel som er hvor vel? Har sjekka grundig på både stempel og råde uten å funnet noe..

Fant et merke der det stod C2, noe jeg trodde var for cylinder 2, men det står et slikt merke på 2-3 stempel, så jeg er ikke helt med nå.. :p

Noen tips?

Dette må du jo sjekke FØR du tar det ut. Merke alt med retning og nummer.

Som jeg sa tidligere, gi jobben til noen som VEIT hva dem driver med

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du jo sjekke FØR du tar det ut. Merke alt med retning og nummer.

Som jeg sa tidligere, gi jobben til noen som VEIT hva dem driver med

Blir ikke mye til mekaniker med den holdningen...

[Audi 90 Sedan 88 2.3 10v Q] [Audi 100 Sedan 94 2.5 TDi]

[Audi S2 Sedan 94 2.2 20v TQ] [Audi S6 Avant 96 2.2 20v TQ]

[Audi A8 Sedan 95 2.2 20v TQ]

X:[Audi 100 Avant 93 2.3 10v Q][Audi 80 Avant 95 2.0][Audi S4 92 2.2 20v TQ][Audi 100 94 2.5 TDi]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverna;

Nå er det ikke jeg som har demontert motoren da.. Var en uten så alt for mye peiling.. Så jeg fikk han til å overlate jobben til meg, som har endel mer peiling enn han... Og siden jeg ikke demonterte, vet jeg heller ikke hvor alt skal være..

Derfor jeg spør da vettu.. :)

Og som jeg nevnte tidligere, så er ikke dette min første motor jeg overhaler, så vet i bunn og grunn hva jeg driver med. ;)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider