Gå til innhold

Flere med M5 her ?

Ranger emnet


robertdn

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har også en E39 M5.

 

Har ikke lagt opp bilder selv, men her er en link til bilder/dagbok om bilen skrevet av han jeg kjöpte bilen av:

 

http://www.autopower.se/galleri/johans_bilar/M5.asp

 

Jeg er veldig fornöyd med bilen, og jeg ville nok ikke lagt penger på noen kompressor. Spesielt med tanke på at ESS ikke har kompressormatet noen M5 enda. Har også lest på m5board, men generelt er min oppfatning at det er ganske delte erfaringer med forsök til overladning på M5-motoren, og risikoen er stor for at det ikke går så bra. Og det handler jo ikke om å få mest mulig hestekrefter, motoren er jo - i mine öyne - helt harmonisk og mer eller mindre perfekt som den er. Jeg mener det ikke er verd pengene, jeg ville heller brukt pengene på andre modifikasjoner.

 

En sak jeg gjerne skulle installert er en laser/radar jammer, det er jo helt umulig å forholde seg til noen fartsgrenser med en denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by robertdn

(540 m/kompressor + litt drar M5'en)

 

Jeg tror nok det skal ganske mye "litt" til för en 540 med kompressor drar M5'en, i hvertfall på en bane. Du får sikkert nok med hestekrefter på 540'n, men M5 har et helt annet chassis og er mer optimert på alle mulige måter for å kjöre fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by robertdn

 

Har ikke bestemt meg enda, muligens det bare blir orginale M5 felger(står orginale M vinterfelger på nå 235/255/17"). Bilen er forøvrig registrert med 275/19".

 

Men har nå god tid til å gruble over saken frem til sommeren :)

 

Jeg har - og ville kjöpt - orginale M5-felger. De er utrolig flotte. Når det gjelder dekk, har jeg hört/lest mye positive om de nye Michelin Pilot Sport dekkene.

 

Jeg kjörer også på 17" vinterdekk (piggfrie) og det er vel sånn passe når det er glatt. Når det ikke er glatt er det flott, spesielt pga dekkene holder jo opp til 240 km/h uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW-323

Hvis dere leser testen av 540ESS og 540i mot hverandre så er man at M5 E39 er LANGT mer rask. Begge med steptronic og 540iA ess har 0-100 på 6.7 sek. Org 7.4

0-160km/t med 540iA Ess er oppgitt på 14.6.. M5 har 0-200 på ca 16.5-17sek.

 

Les mer på:

 

http://www.esstuning.com/img/D_12_01_BMW_540.pdf

 

Nettopp. Og her snakker vi om de "enkle" sammenligningene 0-100 og 0-200, som man kan kompensere vhja mer hestekrefter.

 

På en bane, eller i det virkelige livet på motorveien, vil forskjellene väre enda större.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten B:

Fin farge du har på bilen !! ;)

 

Som jeg også skrev kommer evt. kompressor et stykke ned på listen, men det står på "ønskelisten" min. Felger må jeg ha, bremser har jeg hørt man bør bytte og understell må jeg prøve ut på bane før jeg bestemmer meg. Kommer til å bruke bilen mye på bane og understell/bremser er viktig. Motoren er det mest perfekte jeg har vært borti noen sinne, og den passer bilen perfekt, og har et vanvittig drag.

Kompressor vil etter min erfaring ikke endre noe av karakteristikken på motoren, bare forsterke den som er. Mt. på at det er en 5 liter, bør den tåle dette.

 

Hadde en 325 m/ESS kompressor tidligere, og man merker ikke kompressor annet en at effekten er betydelig bedre.

 

Tiden får vise hva som gjøres med den! :)

Mvh Robert DN

'99 Carbon Black M5.

-19" BBS LM -Kelleners eksos -Chip. -2001 facelift. -2005 motor -H&R Coilover -Sachs Race Engineering klutsj -Modifisert svinghjul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morten B

 

Nettopp. Og her snakker vi om de "enkle" sammenligningene 0-100 og 0-200, som man kan kompensere vhja mer hestekrefter.

 

På en bane, eller i det virkelige livet på motorveien, vil forskjellene väre enda större.

 

Skrev nå ESS+ litt til, får fort over 400HK i en 540. At 540 henger etter (langt etter) på bane har det aldri vært noen tvil om.

Mvh Robert DN

'99 Carbon Black M5.

-19" BBS LM -Kelleners eksos -Chip. -2001 facelift. -2005 motor -H&R Coilover -Sachs Race Engineering klutsj -Modifisert svinghjul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Morten B

En sak jeg gjerne skulle installert er en laser/radar jammer, det er jo helt umulig å forholde seg til noen fartsgrenser med en denne bilen.

 

Cruise controllen er eneste mulighet til å holde seg nogenlunde i skinnet. Man merker jo ikke om man ligger i 80 eller 140.

 

For ikke å snakke om hastigheter man gjerne får ved forbikjøringer! :D

Mvh Robert DN

'99 Carbon Black M5.

-19" BBS LM -Kelleners eksos -Chip. -2001 facelift. -2005 motor -H&R Coilover -Sachs Race Engineering klutsj -Modifisert svinghjul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Har bare testet en bil med ESS. Og det var en 328i ESS touring..Må si at jeg ikke ble positivt overrasket der, heller litt negativt..Men fikk ikke dratt på skikkelig.. Ess oppgir at en 328i med kompressor skal klare 0-100 på 5.2 sek. Jeg husker veldig godt at M3 3.2'n var sinnsykt mye råere enn den.. Derfor jeg bare er litt i tvil. Kittene ferdig instalert koster ca 50k?

Allroad 2.5TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

robertdn:

 

en del tror jeg har byttet til Porche-bremser, de skal väre veldig bra. Sikkert smart å bytte bremsene om det blir mye banekjöring, selv om standard-bremsene er bra mattes de jo.

 

Om du skal kjöre mye på bane ville jeg også lest en del på m5board.com - det er mange der som bruker bilen til banekjöring og du kan nok få mange tips der om hva som er smart. F.eks. har det kanskje större virkning å få ned vekten så mye som mulig, 1800 kilo er jo ikke noe man gjerne drar rundt på en bane med. Du kjenner kanskje også til rejsa.nu forumet, hvor Nugburgring diskuteres opp og ned og fram og tilbake. En del BMW M entusiaster der.

 

M3, og spesielt CSL, er muligens litt mer bane-bil enn M5 om det er det som er din interesse, men det er kanskje ikke noe alternativ for deg?

 

Hvordan er du fornöyd med bilen forövrig? Har du kjört mest på vinteren, eller også mye på sommerföre? Personlig er jeg er ikke så veldig fornöyd når det er snö og glatt ute, det er jo på tört före bilen virkelig våkner til liv. På vinteren er det litt mer "vanlig" bil, og antisladd-lampen blinker jo til stadighet.

 

Drar bilen din mye olje? Min bruker 1 liter på ca. 100-150 mil - og det er selvfölgelig den dyre Castrol TWS 10W-60 oljen, men din er kanskje litt nyere så du kan bruke en annen olje?

 

Hva med Vanosen - rasler den mye på vinteren?

 

mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mikke

Det kan jeg skrive under på at den gjorde :-) Satt på både med og uten kompressor.. Fra 190 hk opp til 300 kjenner man forskjell :D Det var noe av det beste jeg hadde sitti på med helt til jeg satt på med M5'en :D

 

Tjena!! :)

 

Blir nok bedre til sommeren, når vi kan få litt bedre feste :)

Mvh Robert DN

'99 Carbon Black M5.

-19" BBS LM -Kelleners eksos -Chip. -2001 facelift. -2005 motor -H&R Coilover -Sachs Race Engineering klutsj -Modifisert svinghjul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by BMW-323

Ok. Har bare testet en bil med ESS. Og det var en 328i ESS touring..Må si at jeg ikke ble positivt overrasket der, heller litt negativt..Men fikk ikke dratt på skikkelig.. Ess oppgir at en 328i med kompressor skal klare 0-100 på 5.2 sek. Jeg husker veldig godt at M3 3.2'n var sinnsykt mye råere enn den.. Derfor jeg bare er litt i tvil. Kittene ferdig instalert koster ca 50k?

 

Ca 50' stemmer bra. Jeg hadde tom. automat på min, slik at 0-100 tiden var ikke blant de beste, men i fart holdt den følge med M3 3.2 (holdt følge med en M3 3.2 hele rettstrekket på ringen)

Nåværende eier av 325'en får manuell girkasse og drivverk + bremser fra M3'en montert i februar, da tror jeg faktisk den blir en seriøs M3 utfordrer, og kommer nok ikke til å henge langt etter på bane. Hadde forøvrig også fjernet katalysatoren på 325, kun supersprint potte bak, LYD ! :)

Mvh Robert DN

'99 Carbon Black M5.

-19" BBS LM -Kelleners eksos -Chip. -2001 facelift. -2005 motor -H&R Coilover -Sachs Race Engineering klutsj -Modifisert svinghjul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår