Gå til innhold

Kraftig tykkelyd ved oppstart.

Ranger emnet


^Th0mas^

Anbefalte innlegg

Når motoren har stått lenge, f.eks om morgenen og etter jobb, spesielt når det er kaldt ute og jeg starter motoren, kommer en kraftig tikkelyd som varer i ca 10 sekunder til den brått forsvinner. Ellers hører jeg den såvidt når jeg ruser motoren. Har nok olje på motoren, men har problemer med at diverse pakkninger kan være lekk.

 

Er dette noe skummelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det hele er logisk da jeg har byttet til helsyntetisk olje for ikke så lenge siden. Denne olja er vel tykkere enn halvsyntetisk?

 

Viskositeten til olja bestemmes ikke av om olja er hel- eller delsyntetisk. En 10W40-olje har samme viskositet uavhengig av opphav.

Når det er sagt, så er de tynneste oljene normalt helsyntetiske.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskositeten til olja bestemmes ikke av om olja er hel- eller delsyntetisk. En 10W40-olje har samme viskositet uavhengig av opphav.

Når det er sagt, så er de tynneste oljene normalt helsyntetiske.

 

Jeg bruker Biltema sin 5W–40. Denne er da helsyntetisk. Er dette en tykk olje, og anbefales denne på en KIA 95 mod som har gått ca 180.000 km ?

 

Før brukte jeg billigolja til Shell. En gul kanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også prøve motor rens... jeg prøve motul en gang for lenge siden...helt ok.

 

Tar ikke disse tingene knekken på motorens pakkninger? Dessuten er det vel litt drøyt å ta en motorrens på en bil som har gått under 200.000 km?

 

Uansett kan jeg tenke meg hvor dyrt dette kan være. Slik jeg har forstått det får man ikke kjøpt selve middelet over disken i noen butikker, og må utføres på godkjent verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tvilende til påstanden om at motorrens tar kverken på pakninger. Det som kan tenkes er at det løser opp avleiringer som har hatt en viss tettende effekt, og at det dermed ser ut som at pakninger har røket.

 

Det finnes massevis av Lurium2000 du kan kjøpe over disk og bruke selv. Felles for de fleste er at de stort sett består av parafin med litt overflateaktive stoffer i. Den eneste jeg har hørt sånn passe mye pent om er en som heter Wynn's hydraulic lifter treatment eller.no. Tror kanskje Torshov har den, hvis ikke finnes den på ebay. Jeg har vel så mye tro på å kjøre et par kjappe oljeskift som foreslått over. Ville dog kjørt litt lenger enn to dager før nytt skifte.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår