Gå til innhold

Tikkelyd fra motor - stempel?

Ranger emnet


ActiveX

Anbefalte innlegg

Var en tur ute med bilen igår og kjørte kanskje litt for hardt med den, med tanke på den har stått en liten stund i ro.

 

Skulle så kjøre den hjem igjen igår etter runden og jeg merket en tikkelyd, som jeg først trodde var hjullageret eller noe liknende. Startet så bilen opp igjen idag tidlig og merket at det var inn-under stemplet.

 

Tok så av toppen på motoren for å se, men ikke noen synlige merker/skader som kan være årsaken. Tok så på igjen toppen og prøvde igjen. Så kom tikkingen/slåingen igjen. Virker som det er stemplet som lager lyden. Toppen er av plast på en måte.

 

Og til mer jeg ruser motoren til oftere og mer kommer klakke lyden. Hva kan dette egentlig være? Og er det skadelig ved at jeg kjører bilen?

 

 

 

Er snakk om en Ford Scorpio 2.0 DOCH motor 1994 mod.

*86 Mercedes BenQ 190 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ikke gjentas for ofte: Sjekk olje først!

 

Dette er fordi ved dårlig oljetrykk så vil noe som heter hydrauliske ventilløftere slutte å fungere. Dette er ikke noe stort problem, men det lave oljtrykket vil skade alle lagere i motoren din hvis dette er problemet.

 

Det kan også hende at hardkjøringen har løsnet på et eller annet i oljesystemet som har tettet en hydraulisk løfter. Dette KAN noen ganger fikses med tilsetningsstoffer i oljen, andre ganger må man skifte løfteren.

 

Det kan være litt av hvert, men som sagt sjekk oljen først!

Endret av ian928

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke mistet noe nedi en av sylinderne? Feks om du har skiftet tennplugger i det siste?

 

Er mye det kan være, men tipper det er løfter(e) eller råde/veivlager. Er du så uheldig at det er rådelager eller veivlager blir det fort mye mer skade om du fortsetter å kjøre. Dump olja og se etter kopperflak og andre uhumskheter, samt av med bunnpanna for å sjekke lagre.

 

Du skulle forsøkt å dytte i stemplene når du hadde toppen av, er det rådelager er sjangsen stor for at et av stemplene hadde flytta litt på seg.

-- 3000GT VR-4 --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:drunk:

Du har ikke mistet noe nedi en av sylinderne? Feks om du har skiftet tennplugger i det siste?

 

Er mye det kan være, men tipper det er løfter(e) eller råde/veivlager. Er du så uheldig at det er rådelager eller veivlager blir det fort mye mer skade om du fortsetter å kjøre. Dump olja og se etter kopperflak og andre uhumskheter, samt av med bunnpanna for å sjekke lagre.

 

Du skulle forsøkt å dytte i stemplene når du hadde toppen av, er det rådelager er sjangsen stor for at et av stemplene hadde flytta litt på seg.

 

Tror nok ikke det er toppen han har hatt av, les nærmere

Ian

1998 Range Rover 4,6HSE,

1989 Porsche 944 Turbo, 1980 Porsche 928S

1979 Volvo 245, 1965 Triumph Spitfire4 Mk2, 1964 Triumph Spitfire4 Prosjekt

1956 Land Rover 86"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel greit å fastslå om det er pga lite/manglende oljetrykk det tikker i ventilløfteren.

 

Trenger ikke være pga. lite olje men også som tidligere nevnt forurensinger i oljen.

Eller rett og slett en ventilløfter som har tatt kveld.

 

Er det ikke pga. lite olje så er det mulig å bytte løftere,og på de fleste biler er det en relativt smal sak å få de byttet.

 

Hvertfall billigere enn å bytte motor.

 

Men som sagt sjekk oljen og hvis det er nok olje på motoren. Så få en kyndig person til å bedømme hva som er feil utifra lyden.

 

Kan få tikkelyder av f.eks knekte ringer.

Men ventiltikk har en karakteristisk lyd og vil fort bli gjenkjent av noen med peiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår