Gå til innhold

Hvordan få en 305 i en 4x4 PickUp til å gå drittbillig.

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Jeg har jo skryti av det lenge at jeg skulle bygge on Pickupen min til gasdrift.

Jeg fikk kjøpt et brukt annlegg levert til en 98 vortec motor, dette ble levert til meg med fordamper, mixer hjerne, ledninger, bryter, div rør en liten rørstum og dreid plate som passet til mixeren og en 140 liter tank.

Dette anlegget var i sin tid montert av Gaspro i oslo, takker sjefen sjøl der på bruket, for svar på spørsmål jeg hadde under veis.

Dette skulle fungere på en forgasserbil og jeg trengte derfor ikke styreenheter så disse ble lagt pent til side sammen med ledninger og en triggerventil og tanktmåler/bryter.

Ettersom bilen hadde mekanisk bensinmåler, ble den byttet ut med en elektrisk for å kunne bryte bensin tilførselen, denne ble så koblet til en egen bryter inne i bilen, under bryteren som styrer for åpning av gastilførselen. Det sitter en bryter på tanken og en på fordamperen, som åpnes samtidig.

DSC07179.jpg

Tanken havnet på planet, fordi den ble litt forstor/lang til å passe under bilen der den ene bensintanken sitter originalt.

DSC07141.jpg

DSC07175.jpg

Påfylling av gas legg merke til "spiker låsen" på kassa

DSC07176.jpg

Så var det mixeren som skulle monteres i/over forgasseren, jeg hadde et stålrør som hadde samme diameter som luftfilterannleget og den var ca. 10 cm høy.

Her var det også da brukt for en dreid plate som hadde utvendig diameter lik innvendig diameter av stålrøret, denne platen hadde også et innvendig hull litt større en dyseringen på mixeren.

Dette ble modda sammen med et sportsluftfilter som jeg hadde liggende.

Underdel luftfilter stålrøret.

DSC07136.jpg

Ringen helt i bånn på bilde er mixeren sett unnante.

DSC07135.jpg

DSC07133.jpg

DSC07134.jpg

Ferdig luftfilter med gasstilførselen.

DSC07178.jpg

Hele systemet med vannslanger til fordamperen etc.

DSC07177.jpg

Jeg har vel nå kjørt ca 100 mil etter ombygginga og den går som en drøm, den har faktisk bedre gangne og drag på gass en bensin.

Eneste jeg mangler er en safebryter som stenger for gassen hvis motoren stopper ufrivillig.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott ombygging det der ja..Hvor mye bruker den på mila..? :)

Jeg har ikke fått målt den, men er nok under 2 liter på mila og det vil si under 10 kr. mila:pray

Driver å prøver meg frem ennå, men det er jo bare gøy å fylle drivstoff:bump

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat!!! Fornuftig mann :D

2 liter betyr 8,56 pr mil utifra pumpa hos oss. Å så kan du jo flire høyt når kompisen med liten diselmotor type injetert kjører sund ett eller annet. :D

Det som slo meg var at dette var ikke vanskelig å få til, noen penger trengs men man sparer MYE og bare den gode følelesen av å fylle drivstoff for rundt 5 kr.litern den er bedre enn å snyte på skatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at dette skal være godkjent i vognkortet innen 1 april for å kunne godjkenne etter "gamle" regler? Da må man stille opp hos biltilsynet med papirer på godkjent installasjon av autorisert montør.

Etter 1. april er det kun lovlig med anlegg som er typegodkjent av importør av aktuelle bil.

Er det ikke godkjent i vognkort blir ikke bilen EU-godjkent.

Kikker du rundtom på nett så er det mange som har montert enkle mixeranlegg selv :)

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at dette skal være godkjent i vognkortet innen 1 april for å kunne godjkenne etter "gamle" regler? Da må man stille opp hos biltilsynet med papirer på godkjent installasjon av autorisert montør.

Etter 1. april er det kun lovlig med anlegg som er typegodkjent av importør av aktuelle bil.

Er det ikke godkjent i vognkort blir ikke bilen EU-godjkent.

Kikker du rundtom på nett så er det mange som har montert enkle mixeranlegg selv :)

Denne innstalasjonen er så enkel at den er fjernet på 1/2 time. da er de fleste spor borte, den jobben tar jeg uten problem hvert annet år, siden jeg vil bruke for en 20 000 kr. mindre i drivstoffutgifter, og det vil derfor være en meget godt timesbetalt for den jobben.:pray Skulle jeg bli stoppet langs veien, er det også en liten jobb å fjerne annlegget hvis dem krever det, men når ble mann stoppet sist og bedt om å åpne panseret:bump.

Nei godkjenning driter jeg i, spart over 15 tusen monteringspenger også, HEHE:ass:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne innstalasjonen er så enkel at den er fjernet på 1/2 time. da er de fleste spor borte, den jobben tar jeg uten problem hvert annet år, siden jeg vil bruke for en 20 000 kr. mindre i drivstoffutgifter, og det vil derfor være en meget godt timesbetalt for den jobben.:pray Skulle jeg bli stoppet langs veien, er det også en liten jobb å fjerne annlegget hvis dem krever det, men når ble mann stoppet sist og bedt om å åpne panseret:bump.

Nei godkjenning driter jeg i, spart over 15 tusen monteringspenger også, HEHE:ass:

Er du villig til å ta den jobben er det jo ikke noe problem :D

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du villig til å ta den jobben er det jo ikke noe problem :D

Det er stort sett bare noen slangeklemmer, en kobberrør tilkobling og 2 kabelskokoblinger så er fordamperen demontert, og ikke noe syns. Tanken syns ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med deg der Cabben :D

Det er fint at noen endelig er enig med meg også:hug:

Tror ikke jeg har blitt stoppa i kontroll på de siste 8 åra, hvor jeg har blitt bedt om å opne panseret, sist var med Camaroen, hvor en ung politiyppling trodde han skulle ta meg i værsting trimming, krangla med i 5 min før jeg åpna, sa jeg ville ha ransakningordre og det hadde han ikke.:ass:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei så er det jo et poeng at når øvrigheta lager et lovverk som faller på sin egen urimelighet så må det vær opp til oss fornuftige borgere å handle klokt :D

Jeg har gått fra å være en mijøværsting til å bli en

miljøbesting.:ass:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh du er vel ikke "drømmeinnbygger" før du kjører ett eller annet lite med dieselmotor. Sosialdemokratisk statsvogn sm slettes ikke er laget i USA

Men jeg kan jo taue en 20-30 stykker av de på engang, og så vil de ha 0 utslipp og så kan jeg kjøpe disse miljøkvotene, så vil jeg komme i minus og miljøet vil skylde meg CO2:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider