Gå til innhold

avgifter / godkjenning av økt motoreffekt.

Ranger emnet

mikki1211

Anbefalte innlegg

har hele tiden hatt lyst til å skru på bil og har hatt veldig lyst til og pusse opp en og sette den i stand, så for noen uker siden begynte jeg og søke litt rundt på nettet og ringte litt rundt.

og etter å ha blitt kastet litt rundt her å der, snakket m 2 sentralbordamer, og 1 anna person på biltilsynet så kom jeg frem til dette.

Det jeg har funnet ut av er:

-Hvis bilen er før 1989(trur d var det) er ikke motor effekkt oppgit i vognkortet, veit ikke om dette er bra elr dårlig da men.

-hvis bilen er eldre enn 10 år slipper jeg alt av avgifter som eventuelt kommer.

Så fikk jeg høre at det var en ting med motor avgifter men det er noe annet med godkjenning, ifølge biltilsynet trondheim så måtte jeg ta kontakt med f.eks audi eller bmw for å få dokumentasjon på at karosseriet eller understellet tålte den motor effektøkningen jeg skulle gjøre.

Ringte audi og kom til ei sentralbord dame, ble satt over til ei anna ei, snakket med 2 personer før den tredje endelig sa at det hadde han aldri vert borti, men han skulle skjekke det opp til meg.

Spørsmålet: mitt til dere som driver og setter i stand biler hva må jeg egentlig tenke på av sånn godkjenning? hvor får jeg den? eller er det bare å drite i den? hva med eu kontrollen hvis jeg driter i den? og hva er dere som bygger bil faktisk gjør og blir gjort på dette område? tenker også at siden motor effekten ikker oppgitt i vognkortet kan de ikke si noe på dette?

bilen jeg skal bruke er enda ikke kjøpt siden jeg ville vite litt om reglene og sånt før jeg setter igang, men det jeg har tenkt og gjøre er, nytt interiør, fint anlegg, "litt" effekt økning, kanskje bodykitt, hvem veit.

ps: er det noen forskjell på ang regler og godkjenning på en amcar / veteran og bil som er 10år gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter alt jeg vet så må du ha dokumentasjon at ombyggingen er ordentlig gjort av verkstedet/produsenten av bilen dette må du ha dokumentert.

Men vet at folk søker "FØRST!" før alt av bygging starter søker de til biltilsynet om at de skal bygge om.

Det blir ikke så troubble om du har alt i orden.

Det med at motoren ikke blir merket på eu tror jeg er noe svada.

Selv har jeg hørt at det har gått gjennom EU fordi motoren var bare byttet ut med en annen type av samme produsent. F.eks nissan s13 med ca18det motor og satt inn en sr20det som er 2 literen og da siden begge er nissan har de ikke brydd seg men uansett er ikke det en risk jeg hadde tatt.

Husk bare på at du må ha masse dokumentasjoner og snakk med produsenten av bilen og ingenører på biltilsynet.

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter alt jeg vet så må du ha dokumentasjon at ombyggingen er ordentlig gjort av verkstedet/produsenten av bilen dette må du ha dokumentert.

hva mener du med dette? det er jeg som skal bygge og skru på bilen ikke et slags verksted.

"Husk bare på at du må ha masse dokumentasjoner og snakk med produsenten av bilen og ingenører på biltilsynet."

hva om? hva skal jeg ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ble litt feil sagt men mente at den produsenten av bilen du har går over ombyggingen og ser at den er gjort ordentlig. Deretter kan du få med deg skriftlig papirer på dette fra produsenten.

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Holder det ikke med papirer fra produsent om hvor mye du kan ha, pluss bremsing av bilen? Har hørt en del folk på forumet her har pratet om det ^^

Er ikke helt sikker på dette, men regner med det, siden flere som har litt peiling har pratet om dette!

Volvo 740 B230ET!

Ser ikke noe poeng i å skrive alt jeg har hatt av biler, for det blir en lang liste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider