Atle3 Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 Jeg har tenkt til og trimme en b23\b20 (hvilken motor er best?) som jeg skal stappe nedi en volvo 145. Hadde tenkt til og bruke dobble forgassere. Har noen gode råd om planing og porting og eksosannleg til meg? Alt skal kjøpes brukt. Kan bunndelen vere orginal? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 jeg ville godt for en b230, men b20 har også billige deler og slikt men de er vel blitt vanskeligere å oppdrive om dagen. porting og planing er det veldig mange som utfører og prisene er ikke så ille rundt om kring heller egentlig så det er jo et must om du skal ha doble gassere, billigeste kam til å bruke doble gassere selges på http://www.bilcross-shop.com trur ikke du finner noe billigere enn de ''månen'' kammene. Eksos annlegg så holder det med 2,5'' fra thorshov med 1 stor demper på enden, bruker det på de fleste av bila jeg har hatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle3 Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 (endret) Eksosannlegg bygger jeg selv. Hvilket grenerør skal jeg bruke? Vil bilen gå bra og klare 160 hk? Endret Mars 25, 2009 av Atle3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 kan kunne klare 160 på en månen 7 kam vil jeg tru. men da burde du ha en god bunn så det ikke blir full gjennomblås når du får opp kompresjon pga planing av toppen. grenrør får du også kjøpt av bilcross-shop for 1500kr og det grenrøret er godt nok, har sånt et selv. du vil nok merke store forskjeller, men å garantere antall hk vet man aldri før motoren er i benk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
'67 144 Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 Skal du bruke B23 med 2 doble gassere i 140'n din må du enten fløtta på bremsekraftforsterkeren din, eller fjærne den helt. Kjørte selv en 244 med fjærnet bremsekraftforsterker i fjor, og det er en vanesak.. Men, bruker du B20 går det brillefint veitdu, for der er innsuget på samma sida som eksosen, og der er det rikelig med plass! B20 er orginalt, og er bolt-on. B23 må du bytte gearkasse/bygge om mellomaksel evt bruke clutchhus som gjør det mulig å bruke M40 gearkasse sammen med B23. Fullt mulig å skaffe seg, men pris er veldig varierende. Har sett alt fra 300.- til 2000.- Gatebilfolk veit stort sett hva de vil ha for ting, så beste er å undersøke med crossfolk med digre delelagere. Hehe Jeg ville prøvd å fått tak i en trimma B20 hadde jeg vært deg, men er som Lasse Bru nevnte på ett annet forum på nettet att en B23 har mere hk orginalt. Billigere å få 160hk ut av en B23 enn en B20 for å si det sånn.. Men, kjøper du en brukt og ferdigtrimma motor vil jeg tro prislappen er omtrent den samme egentlig.. Tror forresten ikke att ett "standard" greinrør til B23 passer i 140-motorrommet om du ikke rettstiller motoren. Men, Timo's i Sverige lager greinrør tilpasset B23/140. Forhandler Timo's-deler på bl.a http://www.bilcross-shop.com For å rettstille en B23, må du ha blant annet oljepumpe/bunnpanne fra B20. Hvordan folk gjør det med gearkassa da aner jeg ikke, men må da sikkert vri litt på den også.. Siter http://www.kirkeby-racing.net http://www.freewebs.com/kirkeby-racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle3 Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 Blir vel mest sannsynelig b20, men det varierer åssen motor jeg kommer over. Får vel noen korte innsug til b23 vel? Hadde vært tøffest med orginal langspak. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 ja du får korte sug til b23, hørt noe om at om du bruker langt innsug så får du et bedre moment så jeg ville fjerna bremsekraftforsterker og brukt langt innsug. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle3 Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 Bilen skal brukes på vei, men merker vel ikke mye om forsterkeren ikke er der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tveiten motorsport Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 vis det er vei bil så hadde je ikke vært i tvil om anna el og fåtttakien b20. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asona_er_best Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 da blei saken en helt annen ja. da burde du gå for en b20. blir vel noe godkjenninger som kan bli kranglete med b23 i 140 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle3 Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 Jeg har jo sefølgelig b20 stående, men vil ha weberlyd og klare og børne og spinne runninger samt kjøre fra noen mercedeser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
'67 144 Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 Gå for trimma B20 uten tvil.. Ingen fare å få godkjent en B23 i en 140, for de er godkjent med 180hk orginalt. Men, da må du beholde bremsekraftforsterkeren. Skal du ha 2 doble da, så må du fløtta den ett stykke fremover, og om det da blir plass til batteri på orginal plass aner jeg ikke. Men, gå for B20 du. B20'n jeg starta på med å sette i '67 144 gatebilen min. Finfint med B20 m/2 doble i maskinistrommet på en 140. Men, denne motoren skal brukes i 142 treiningsbilen min istedet, så får jeg heller skaffe meg en annen B20 å sette i denne 144'n. (selvsakt en med 2 doble) :volvopower: Siter http://www.kirkeby-racing.net http://www.freewebs.com/kirkeby-racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle3 Skrevet Mars 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 Ser jo bra ut men hva gjør man med gassen på b20? Vaier eller stag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
'67 144 Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 Det kan du velge selv. Slik oppsettet er på 144'n så bruker jeg stag pga jeg har det som passer, men har ikke det til 142'n, så der går jeg nok for wire. Siter http://www.kirkeby-racing.net http://www.freewebs.com/kirkeby-racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.