VolvoR-Sport Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 til hvilket effekt uttak / ladetrykk er det lurt å betong fylle blokka? tenkte ca 1.5bar ladetrykk på en Garrett T3/60-1 turbo.. bunndel har smidd stempel og h-råder. Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Mars 25, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 Har lest litt rundt at over 400 gamp er det lurt å betongfylle.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet Mars 25, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 25, 2009 okei, takk for svar! vet du om f.eks Cylmo utfører slikt? tror ikke dette er jobb for noen uten erfaring med det.. eneste jeg har lest er at folk fyller opp med betong til kanten av vannpumpa.. Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 Jo mer, jo sterkere Jo mindre, jo kaldere ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 kødder du med meg?!.. Må dere seriøst fylle blokka med med betong om dere skla kjøre over 400hk!?.. ikke en 1.4l lada motor trenger det en gang! Er noe spesielt med Coswort og volvo motor ass.. Ikke rart det ikke funker;) Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totte88 Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 TULL at du må betongfylle så tidlig.. du trenger jo ikke underspyling for 400 hk en gang.. hvor mye hk skal du ha? kom med det før du begynner snakke betongfyller så man vet litt=)? tviler på du trenger det ass Siter mvh tor anders aune (240 turbo 90 mod) http://www.bilforumet.no/200-serien/220654-informasjonstr-d-240-turbo-bygges-bildetung-tr-d.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 DRFT-R: Motoren din er lagd av brukte hermetikk-bokser og tånegler fra japser, så trur ikke den tåler så veldig mye mer ;) On Topic: Blokka til en jeg kjenner sprakk etter noen mnd med 530gamp.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 da var den ikke godt nok bygd eller rett å slett piska for mye. betongfylling er nok fornuftig på 400 hester ja. ikke for at det er nødvendig men for å være på den trygge siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 (endret) Link til betongfylling av blokk: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5605&postdays=0&postorder=asc&highlight=betong+b230&start=0 Tror nok 400hk som grense for betongfylling er litt lav både for B21/23 og B230. Som alltid må ting være på stell og f.eks alt for høyt ladetrykk for tidlig i høyere gir er jo ikke bare hardt for råder men også for blokka. Altså man må passe på at wastegatesystemet er dim. for oppgaven og fungerer som tenkt. Evt. kan el. ladetrykksstyring i tillegg være en god ide. En annen ting er at man ved trimming ofte får en toppeffekt og effektkurve som betyr at motoren går på et høyere turtall svært ofte :) Da kan vannpumpa kavitere og man får luftbobler som igjen gir hot-spots=sprekk. Løsningen er å sette på mindre reimhjul på veiva eller el. vannpumpe. Å fylle betong nederst når belastningen er størst øverst i sylinderen virker heller ikke logisk. I linken øverst i innlegget så kan man lese om betongfyllning av øvre del av blokka med kjølehull for kjølevæsken. Nederst på blokka kan man f.eks jo skru dit en støtteramme i bolthullene for bunnpanna. Ved all betongfylling så lønner det seg å oppgradere oljekjølingen. Endret Mars 26, 2009 av Aceofspades Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 er lurt med beong fylling hvis du skal kjøre storvolum bunndel... stor som over 97mm boring.. jeg har 98mm boring og betong fylt til midt i vannpumpe. Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aceofspades Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 Ikke anbefalt med så stort borr på turbomaskiner hvertfall. På visse høye turtall vil sylindrene begynne å flekse. Da vil jo betong være til nytte spes. på en sugemotor. Men på en turbomotor har man jo mye større sylindertrykk og er vel mere for å få noe til å holde imot i tillegg for å motvirke fleks. Siden man får ut høyere effekt tidligere i turtallskalaen enn på en sugemotor, så er ikke turbomotoren like utsatt for fleks pga. turtall hvertfall. Derfor drar en turbomotor større nytte av betong lengre opp i sylinderen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ken Karijord Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 sant nok er fylt opp kun for å stabilisere rundt foringene siden d er tynne vegger ja Siter 76mod 242 bus bil 82mod 242 /prosjekt STOR sugis. 95mod 940 d24tic. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
enuriak Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 blir ikke motoren veldig varm?:O Siter Signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 om du leste den tråden det ble linket til lenger opp så er ikke varme ett problem om du går opp ett hakk på oljekjølinga ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VolvoR-Sport Skrevet Mars 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 ace of spades: takk for bra svar og en veldig nyttig link! takk til dere andre og :D Siter -Volvo 245 16v Turbo Prosjekt- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.