Gå til innhold

Svart lakk blir forbudt i California?

Ranger emnet

espsko

Anbefalte innlegg

Vær glade for at vi bor i Norge og ikke i Schwartzenegger-land:

http://www.autoblog.com/2009/03/25/california-to-reduce-carbon-emissions-by-banning-black-cars/

Argumentet for å forby svarte og andre mørke biler er at air condition'en må jobbe hardere i en mørk bil, og at bilen derfor slipper ut mer Co2...

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg som trodde SV var toppen av å være korka! dette blir jo bare for dumt! hvordan skal de overholde denne loven om jeg? hva med miljøkonsekvensene av å lakkere om alle de svarte bilene i california? hva med biler fra andre stater som kommer til california?

Det gjelder kun nybiler, så de skal ikke lakkere om alle de svarte bilene. Henter du en bil fra en annen stat som du skal ha California-plates på antar jeg nok at du må bekoste lakkering, ja.

Det skal riktignok sies at forslaget bunner i et nytt krav som innføres i 2016 der det stilles et minstekrav til lysrefleksjon. Fabrikantene har ikke klart å lage en svart lakk som oppfyller dette kravet, og derfor blir svarte biler per definisjon forbudt, med mindre de klarer å løse dette problemet innen da - noe jeg nok tror de gjør.

Samtidig innføres et krav om at frontruter, baklykter og takluker skal dekkes med et reflekterende materiale, også dette for å minske soloppvarming av bilene.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig...? fnise.gif ...Tydeligvis.

Hva med bygninger? Har hørt at de bruker mer energi på å holde temperaturen i Københavns opera nede på et behagelig nivå om sommeren, enn de bruker på å holde den varm om vinteren.

I så måte er det vel mer utslagsgivende å snakke om fremtidige arkitektoniske fordringer, synes jeg...

Endret av henne
skrivlefleil
Lenke til kommentar
Del på andre sider