Gå til innhold

Gearkasse trøbbel

Ranger emnet

Spiitfire

Anbefalte innlegg

Har en 1996 golf 3 1.9TDK som fikk seg en trøkk på høyre framhjul i fjor. Hjulet går rundt, men er noe som lugger/blokkerer hjulet for å rotere videre. Bilen er ikke kjørbar sånn den er i dag og vurderer ny gearkasse. Kan det være at et lager i differensialen er skadet og det er veldig lett å skifte det? Eller skal jeg gå til innkjøp av en ny gearkasse?

Hvilke gearkasser passer på en 1996 VW golf 3 1.9 tdk ? Motorkode: AAZ

1967 VW boble Cabrio *Solgt*

1984 VW golf mk2 GTD. *Solgt*

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en CHD-kasse som ligger hos en hugger. Gearkassen har gjort cirka 267000km og de skal ha 3000 for den. Fair price?

Jeg tenker samtidig å spørre om de kan demontere clutchen til meg i tilfelle clutchen på skrap-bilen er bedre enn den jeg har. Er det mye skruing for å få løs clutchen egentlig?

HÅper på svar...

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg avtalt å hente gearkassen i helga. Jeg skal kjøre en 1990 Peugeot 205 oppover og lurer på om 1 mann har nok krefter til å legge denne gearkassen bak i peugeoten med nedfelte seter?

Trenger jeg stasjonsvogn? Er gearkassen sinnsykt tung?

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal kjøre en 1990 Peugeot 205 oppover og lurer på om 1 mann har nok krefter til å legge denne gearkassen bak i peugeoten med nedfelte seter?

Trenger jeg stasjonsvogn? Er gearkassen sinnsykt tung?

Uten at jeg vet noe om din fysiske styrke så tror jeg du fint klarer å legge girkassen i bagasjerommet.

Den er heller ikke så stor at du ikke får den i bagasjerommet på 205en :)

Da jeg jobbet i Posten for noen år tilbake var det noen som fikk tilsendt en automatgirkasse til en Volvo 760, vil anslå at den veide 50-60kg, ikke noe større problem å løfte på:)

- VW Touran Mk1 TDI

- VW Golf Mk3 Variant 8v

- VW Golf Mk2 8v

Fiend Engineering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vet noe om din fysiske styrke så tror jeg du fint klarer å legge girkassen i bagasjerommet.

Den er heller ikke så stor at du ikke får den i bagasjerommet på 205en :)

Godt å høre! Min fysiske styrke er vel grei nok, 1.81cm og 90kg, som et resultat av 6 dager i uka med "pumping" + noe bilskruing :) Er den rundt 50-100kg skal ikke det by på problemer.

Skal bli godt å få ny gearkassen igjen! Kan bli en fin bilsommer :)

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager den lyd og lugger?

Min erfaring. Bytta clutch på min 2,0 gti 16V her i fjor, og mens den hang på bukken hev jeg den i gir slik at den gikk forover, da lagde den en forferdelig lyd, og det hørtes ut som diffen eller noe inni kassen var knust, og det lugget. Satt den på hjulene og ingen lyd, fungerer den dag i dag.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager den lyd og lugger?

Min erfaring. Bytta clutch på min 2,0 gti 16V her i fjor, og mens den hang på bukken hev jeg den i gir slik at den gikk forover, da lagde den en forferdelig lyd, og det hørtes ut som diffen eller noe inni kassen var knust, og det lugget. Satt den på hjulene og ingen lyd, fungerer den dag i dag.

Litt vanskelig å forklare.. Men bilen fikk seg en skikkelig trøkk i fjor på det ene framdekket. Styrstaget og bærebrua ble bøyd (se bildet). Skiftet dette og sjekket styringa, alt virket fint. Satte bilen ned fra bukkene og skulle kjøre. Setter den i 1gir og hører et stort smell. Tenker kanskje det var bremsene som slapp. Kjører videre noen meter og hører smellet igjen. Setter bilen på bukker (i fri-gir) og prøver å snurre hjulet rundt for hånd og kommer til en plass der det blir bråstopp. Da roterer jeg dekket tilbake en runde og roterer det så frem igjen, og vips går det bra. Snurrer videre noen runder og det samme skjer. Trodde kanskje det var hjullager eller noe annet, men har demontert alt inn til gearkassen og det er der inne noe har fått litt juling. Jeg vil tro et lager i differensialen. Jeg finner vel ut det når jeg skal demontere kassen og sette inn den nye.

IMG_5889.jpg

IMG_5993.jpg

golf3.jpg

Sånn står den i dag

golf1.jpg

Sånn står den i dag

Endret av Spiitfire

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med huggeren om hvilken årsmodell gearkassen stod på. Det er fra en 1993mod golf TD. Gearkassekoden er den samme som på min, regner med at de passer 100% problemfritt om hverandre?

Passer framdemperne fra en 93mod over på min 96mod ?

1996 VW golf MK3 TDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider