Gå til innhold

Elvifte =>Termostatbryter med 85 grader?

Ranger emnet


Hans AA

Anbefalte innlegg

Finnes det? Biltema har bare til 92 grader.

Er nettopp ferdig med installasjon av elvifte på min 1975 /8 mercedes 240D. Trenger ikke rare kjølinga på den motoren egentlig, men jeg skal inn med en 300TDT-motor etterhvert. Den originale termostaten legger tempen til ca 82 grader. Finnes det termobrytere/temperaturgivere til som kan matche dette?

Det ser ut til at diesler har lavere temp på kjølevannet, kan 80-tallsgolfer være en plass å lete?

 

Har også hørt at peugeot j5 har noen snertne temp.løsninger. Kan de være noe?

Endret av Hans AA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige bilen hadde jeg ikke kjølevifte engang. Skrudde bare på varmeapparatet hvis jeg ble stående i kø. Det kjølte raskt ned motoren.

 

Haha, been there done that! På en Berlingo i svartdals/ekeberg tunnelenen oppover til ryen... MIDT på glo steike sommeren... også i en tunnel med den oppover bakken da:P

 

that sucks:pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romnes hadde ingen oversikt over tempene, men jeg fant omsider hva jeg lette etter hos en Peugeot J5. En tostegs tempbryter som slår inn på 83 og 88 grader. Perfekt.

Romnes solgte den derimot til halvpris i forhold til vanlig Peugeot-pris. Under 300 mener jeg.

 

Skrudde bare på varmeapparatet hvis jeg ble stående i kø. Det kjølte raskt ned motoren.

 

Ja, om man ikke lar seg forstyrre av å skru på varmeapparetet på full deng midt på sommeren, med alle vinduer åpne; er jo det faktisk en løsning. :pray

Jeg skal inn med en 300TDT-motor snart, og kommer til å trekke med den også. Jeg trenger kjøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn radiator av passelig størrelse,så slipper du at vifta di går heile tida
Jepps. Du mener det er best altså? At jeg ikke har tenkt på det. dukenukem
Driftstemp til motor er tross alt 90 grader,tygg litt på det!

He, he. Javel? Hvor lenge skal man tygge? Les lenger opp. Har uansett funnet løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette oppsettet blir altså med to trinn på vifta. Hvilket relè trenger jeg da? Vekslende eller dobbeltrelè?

 

Tempbryteren har tre kontakter og to trinn.

 

Fungerer et vekslende slik at det veksler ved styrestrøm, og i utganspunktet slutter en krets? Da trenger jeg vel et dobbelrelè, gjør jeg ikke?

Endret av Hans AA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepps. Du mener det er best altså? At jeg ikke har tenkt på det. dukenukem

 

He, he. Javel? Hvor lenge skal man tygge? Les lenger opp. Har uansett funnet løsningen.

 

 

Og løsningen din er at vifta skal begynne å gå på 85grader?!?

 

Er jo totalt pointless,og bortkastet energi. Motoren har heller ikkje godt av det da den har en høyere arb.temp.

 

:ass:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder du å krangle på noe du ikke har noe greie på? Det er godt mulig at volvo 240'en din har 90 grader på termostaten. Min har 81. Jeg har som sagt funnet løsninga uansett. Tråden er død.

 

Framover vil jeg råde deg til å la være med å komme med forslag som f.eks å kjøpe ny motor dersom en fyr har startet en tråd vedrørende ujevn tomgang. Det var liksom ikke derfor han startet tråden. Verden er bedre tjent uten den type tips. Har du for mye fritid kan du ta deg en tur i garasjen istedet. Bare et forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder du å krangle på noe du ikke har noe greie på? Det er godt mulig at volvo 240'en din har 90 grader på termostaten. Min har 81. Jeg har som sagt funnet løsninga uansett. Tråden er død.

 

Framover vil jeg råde deg til å la være med å komme med forslag som f.eks å kjøpe ny motor dersom en fyr har startet en tråd vedrørende ujevn tomgang. Det var liksom ikke derfor han startet tråden. Verden er bedre tjent uten den type tips. Har du for mye fritid kan du ta deg en tur i garasjen istedet. Bare et forslag.

 

 

Har verken til hensikt å krangle eller noe annet.

 

Ulike biler har ulike termostatåpninger(fra 80 til 90grader),men uansett ligger arb.temp på ca 90grader.

 

Og det eg ville fram til er at viss du har termobryter til el.vifte som kobler inn på f.eks max 90grader vil denne gå mer eller mindre konstant ved driftsvarm motor,og uansett belastning(henger eller ei) vil ikkje dette være nødvendig,ei heller optimalt mht temp på mindre belastende kjøring(kaldere motortemp pga vifta) ,da kjølesystemet på bilene er konstruert for at de skal håndtere opp mot ca 110grader uten problem.

 

Sier bare at det er en grunn til at term.brytere er på rundt 100-110grader,men for all del,gjør som du vil.........

 

Tipset pga at det er unødvendig,var kun derfor.

Å begynne å slenge dritt som du gjør,er vel mer unødvendig da en kun prøver å være til hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Actros. En radiatorvifte har kun noe for seg når man står rolig/kjører sakte. Ved normal kjøring sørger fartsvinden for avkjøling.

 

Hvis du ønkser at motoren skal gå kaldere enn normalt, så monterer du en termostat med lavere åpningstemperatur. Det er ganske meningsløst å gjøre det, men Norge er jo et fritt land.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår