Hans AA Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 (endret) Finnes det? Biltema har bare til 92 grader. Er nettopp ferdig med installasjon av elvifte på min 1975 /8 mercedes 240D. Trenger ikke rare kjølinga på den motoren egentlig, men jeg skal inn med en 300TDT-motor etterhvert. Den originale termostaten legger tempen til ca 82 grader. Finnes det termobrytere/temperaturgivere til som kan matche dette? Det ser ut til at diesler har lavere temp på kjølevannet, kan 80-tallsgolfer være en plass å lete? Har også hørt at peugeot j5 har noen snertne temp.løsninger. Kan de være noe? Endret Mars 26, 2009 av Hans AA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik Braseth Skrevet Mars 26, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 Kan du ikke bare dra på f.eks Romnes og lete i katalogene der da? Sist jeg skulle ha en slik bryter så fiska de fram en katalog der jeg kunne velge blandt forskjellige gjengerstigninger, dimensjoner, temperaturer osv. Tror jeg endte opp med en bryter fra en eller annen toyotamodell. Den passet til mitt bruk iallefall. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans AA Skrevet Mars 26, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 26, 2009 Dægern! De kjente jeg ikke til. Selvfølgelig. Rett dit i morgen. Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Mars 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2009 Er jo ingen poeng i at kj.vifta di skal begynne å gå på samme tid som termostaten din åpner! De fleste viftene begynner å gå på rundt 100-110grader av en god grunn...fordi det er pointless før denne tempen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mars 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2009 I forrige bilen hadde jeg ikke kjølevifte engang. Skrudde bare på varmeapparatet hvis jeg ble stående i kø. Det kjølte raskt ned motoren. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Probe GT Skrevet Mars 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2009 I forrige bilen hadde jeg ikke kjølevifte engang. Skrudde bare på varmeapparatet hvis jeg ble stående i kø. Det kjølte raskt ned motoren. Haha, been there done that! På en Berlingo i svartdals/ekeberg tunnelenen oppover til ryen... MIDT på glo steike sommeren... også i en tunnel med den oppover bakken da:P that sucks:pray Siter Probe GT 2.2L Turbo "too young to die" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans AA Skrevet Mars 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2009 Romnes hadde ingen oversikt over tempene, men jeg fant omsider hva jeg lette etter hos en Peugeot J5. En tostegs tempbryter som slår inn på 83 og 88 grader. Perfekt. Romnes solgte den derimot til halvpris i forhold til vanlig Peugeot-pris. Under 300 mener jeg. Skrudde bare på varmeapparatet hvis jeg ble stående i kø. Det kjølte raskt ned motoren. Ja, om man ikke lar seg forstyrre av å skru på varmeapparetet på full deng midt på sommeren, med alle vinduer åpne; er jo det faktisk en løsning. :pray Jeg skal inn med en 300TDT-motor snart, og kommer til å trekke med den også. Jeg trenger kjøling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans AA Skrevet Mars 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2009 Siden denne løsningen blir en totrinns, hadde det vært greit med en diode med to farger. Er det noen som vet hvor en kan lete? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Mars 27, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2009 Sett inn radiator av passelig størrelse,så slipper du at vifta di går heile tida,både med og uten henger. Driftstemp til motor er tross alt 90 grader,tygg litt på det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans AA Skrevet Mars 27, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 27, 2009 Sett inn radiator av passelig størrelse,så slipper du at vifta di går heile tida Jepps. Du mener det er best altså? At jeg ikke har tenkt på det. dukenukemDriftstemp til motor er tross alt 90 grader,tygg litt på det! He, he. Javel? Hvor lenge skal man tygge? Les lenger opp. Har uansett funnet løsningen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans AA Skrevet Mars 28, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 28, 2009 (endret) Dette oppsettet blir altså med to trinn på vifta. Hvilket relè trenger jeg da? Vekslende eller dobbeltrelè? Tempbryteren har tre kontakter og to trinn. Fungerer et vekslende slik at det veksler ved styrestrøm, og i utganspunktet slutter en krets? Da trenger jeg vel et dobbelrelè, gjør jeg ikke? Endret Mars 28, 2009 av Hans AA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Mars 29, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2009 Jepps. Du mener det er best altså? At jeg ikke har tenkt på det. dukenukem He, he. Javel? Hvor lenge skal man tygge? Les lenger opp. Har uansett funnet løsningen. Og løsningen din er at vifta skal begynne å gå på 85grader?!? Er jo totalt pointless,og bortkastet energi. Motoren har heller ikkje godt av det da den har en høyere arb.temp. :ass: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans AA Skrevet Mars 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 29, 2009 Hvorfor gidder du å krangle på noe du ikke har noe greie på? Det er godt mulig at volvo 240'en din har 90 grader på termostaten. Min har 81. Jeg har som sagt funnet løsninga uansett. Tråden er død. Framover vil jeg råde deg til å la være med å komme med forslag som f.eks å kjøpe ny motor dersom en fyr har startet en tråd vedrørende ujevn tomgang. Det var liksom ikke derfor han startet tråden. Verden er bedre tjent uten den type tips. Har du for mye fritid kan du ta deg en tur i garasjen istedet. Bare et forslag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Actros2554 Skrevet Mars 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2009 Hvorfor gidder du å krangle på noe du ikke har noe greie på? Det er godt mulig at volvo 240'en din har 90 grader på termostaten. Min har 81. Jeg har som sagt funnet løsninga uansett. Tråden er død. Framover vil jeg råde deg til å la være med å komme med forslag som f.eks å kjøpe ny motor dersom en fyr har startet en tråd vedrørende ujevn tomgang. Det var liksom ikke derfor han startet tråden. Verden er bedre tjent uten den type tips. Har du for mye fritid kan du ta deg en tur i garasjen istedet. Bare et forslag. Har verken til hensikt å krangle eller noe annet. Ulike biler har ulike termostatåpninger(fra 80 til 90grader),men uansett ligger arb.temp på ca 90grader. Og det eg ville fram til er at viss du har termobryter til el.vifte som kobler inn på f.eks max 90grader vil denne gå mer eller mindre konstant ved driftsvarm motor,og uansett belastning(henger eller ei) vil ikkje dette være nødvendig,ei heller optimalt mht temp på mindre belastende kjøring(kaldere motortemp pga vifta) ,da kjølesystemet på bilene er konstruert for at de skal håndtere opp mot ca 110grader uten problem. Sier bare at det er en grunn til at term.brytere er på rundt 100-110grader,men for all del,gjør som du vil......... Tipset pga at det er unødvendig,var kun derfor. Å begynne å slenge dritt som du gjør,er vel mer unødvendig da en kun prøver å være til hjelp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet Mars 30, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 30, 2009 Enig med Actros. En radiatorvifte har kun noe for seg når man står rolig/kjører sakte. Ved normal kjøring sørger fartsvinden for avkjøling. Hvis du ønkser at motoren skal gå kaldere enn normalt, så monterer du en termostat med lavere åpningstemperatur. Det er ganske meningsløst å gjøre det, men Norge er jo et fritt land. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.