Gå til innhold

Speedometer etter bakakslingsbytte

Ranger emnet


Morten184

Anbefalte innlegg

Har nå fått på ei anna bakaksling som jeg fikk av en venn.. Den bakakslingen jeg fikk sto på en -83 modell. Min er en sein -85 (altså maken som 86)

Men altså det jeg ikke har tenkt over er at på min sitter det el speedometer, altså koblingen til speedometeret sitter på bakakslingen. Det gjør det ikke på den bakakslinga jeg har fått..

Er det så enkelt som at jeg kan flytte over det lokket som kontakta sitter på, på den gamle. For så å flytte det over til den "nye" bakakslingen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så det letteste er å få tak i en annen bakaksling som er -86 eller nyere? Eller går det anna å flytte over den "speedometer ringen"? Vet desverre ikke noe om den ringen eller generelt speedokoblinga i bakakslina. Å bytt girkasse å styr er vel heller uaktuelt, blir en del jobb å bygge om til eldre speedo en det å få tak i en annen bakaksling eventuelt. Takk for mange gode svar da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kan hende like mye jobb å skifte speedo og girkasse som å flytte over innmat med speedoring til den "nye" akslingen. Har du det som skal til av deler og verktøy er jo alt enkelt.

 

Åffer bytta du i utgangspunktet? Noe gjev utveksling eller LSD i den? Ulyd i den gamle? Åssen utveksling/dreving har de to akslingene? Åssen motor og gir har du? :driving

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skulle jeg egentlig spare meg for litt jobb.. Min bakaksling var ganske sliten, å hadde en del rust å råtne callipere samt dårlige foringer. Så den bakakslinga jeg fikk var det nye overhalte calipere, nesten nye foringer i panhardstag å di andre stag'ene samt mindre rustet bærebruer. Så tenkte jeg kunne likesågodt bytte hele bakakslinga i stedet for å flytte over alt mulig rart. Men det ble nok verre gitt.

 

Får nok heller satse på å sette på den jeg opprinnelig hadde der, bare at med di gode foringene å calipere.

 

Dumt jeg ikke gjorde det med en gang gitt. Men sånn går det med for litt for lite erfaring, men man lærer jo i det minste av det :)

 

Usikker på utvekslingen. Men motor er en B230A å er en 5-trinns (m47 ?) kasse

Endret av Morten184
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre det lettvint når man KAN gjøre det tungvint? :D

 

Jeg plukka av (i sånn ca kronologisk rekkefølge); innsug, bunnpanne, oljepumpe, mellomaksel, på med blokkfordeler og andre ting, av med vannpumpe, turbo, og så bunnpanne en gang til, veiv og lagre for så sette sammen alt igjen og nå må jeg ut med returrøret til turboen for å få på en korrekt d-ring istedetfor o-ringen jeg gamblet på at var "tett nok".

 

Alt dette gjorde jeg for å være lettvinn. Neste gang tar jeg opp HELE motoren med en gang. *flink*

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at den speedoringen som sitter i akselen bare er å flytte over på den andre klokka.

Men da må du jo helt klart ut med klokka, noe som gjør at du må skru av kalipere, bremseskiver, bremsebånda og stikkaksla må dras litt ut.

Så veit ikke hva som er minst jobb jeg, men jobb er det jo uansett :D

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, hadde jeg åpna lokket på den gamle akslingen, klipt speedoringen i 2 deler (2 halvmåner) for så å punkte dem fast på den nye akslingen.. Slipper tullet med å demontere halve bakakslingen da.. :)

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår