Gå til innhold

trege gir!?

Ranger emnet

Zimmern86

Anbefalte innlegg

prøv å søk på mekonomen påregnr ditt å se om du får opp type girkasse du har... kanskje du har problemkassa t vag?? hehe... vet ikke om dem har den kassa på turbo men..

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier du ikke noe om problemet oppstår når bilen er i bevegelse eller den står i ro?

Oppstår problemet når bilen er stillesående:

Det du kan prøve er å la bilen stå i ro, sett på parkbremsen. Start bilen, la den gå på tomgang og trykk inn clutchen. Press girspaken mot førstegiret med lite makt, og kun "halveis inn".

Bruk venstrehånden til å skru av tenningen. Smetter girkassen i gir idet turtallet synker ligger feilen i clutchen. (løser ikke helt ut)

Hvis den ikke går i gir da ligger feilen enten i giroverføringen eller inne i girkassen.

Oppstår problemet i hastighet:

Husk at synkroniseringen på 1.giret "virker" ikke ved høye hastigheter, men det viste du vel.

Er det snakk om lave hastigheter kan det hende synkroniseringsringene er slitt. Prøv å dobbelclutche og mellomgasse og se om problemet forsvinner da.

Løses ikke problemet ved noen av overstående triks ville jeg sett på giroverføringen og evt. giroljen (tapp av litt og se på farge/innhold: vann, spon osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde at min kasse ble bedre på det området etter oljeskift på kassen. Reagerte på det samme noen ganger før, men med ny olje kan jeg ikke huske at det har skjedd. Min kasse er uansett slitt og må byttes. Men akkurat den saken ble bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider