Gå til innhold

En gåte til Bilforumet

Ranger emnet


Yelsent

Anbefalte innlegg

Denne tråden tok en nokså merkelig vending mot slutten, ja. Nåvel, nå som så mange har ytret sin mening kan jeg bekrefte at Evje, Golf IV, AndreasH, Urabus, Reodor F, Stig Camaro, Henne, AutoSnuskus og DCA hadde rett. :) Fly bruker, i motsetning hva enkelte muligens tror, ikke hjulene til fremdrift, men jetmotorene som skyver lufta omkring bakover.

 

I teorien vil flyet så klart lette.

 

Jeg postet vel egentlig denne her for å sjekke hvor mange som egentlig trodde flyets fremdrift var avhengig hjulene, slik det er tilfelle med biler.

 

Men gratulerer til alle som klarte dette. :D Belønning: en ny gåte?

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=m%F8lse&search_type=&publications=23

 

er ikke et ord jeg finner i ordboka, dermed setter jeg spørsmålstegn ved ordet.

Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt

Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt

Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs

Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil

Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært mye kulere å få flyet til å lette mens det fremdeles "stod stille" ved hjelp av digre vindturbiner ennå plassere det på ei kjip tredemølle :D

 

Eventuelt vind! Ved områder med mye vind må man binde flyene nede for at de ikke skal lette(blåse bort).

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLYET VILL IKKE LETTE!!!!

 

 

Et fly skal ha motvind når det letter. Motoreren dytter flyet framover og gir fremdrift!

 

Et fly kan IKKE lette uten OPPDRIFT og det kan ikke bli laget oppdrift hvis lufta kommer bakfra på flyet mot vingen! har dere noen gang sett et fly som rygger på rullebanen for å få take off speed? svaret er nei! lufta må komme mot flyet fra foran og her ser dere hvorfor! vingen er utvikla med en aerodynamisk form. det blir trykk forskjell/ eller at vindhastigheten er forskjellig over og under vingen. og derfor skapes det OPPDRIFT!

 

http://science.howstuffworks.com/airplane8.htm

 

også bruker de gjerne flaps under take off og landing

 

http://science.howstuffworks.com/airplane13.htm

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående det mythbusters klippet: så letter flyet tilslutt fordi det kjørte fortsatt fremover, selv om det stod på tredemølla....Det fikk fart! oppdriften kom av VINGENE!!! ERGO: DET er NORMALT! Ikke noe spess....

 

 

Fart+ vinger= OPPDRIFT...flyet vill lette.

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er det jævli mye om å men å blabla.. men tenker du logisk er det jo ikke HJULA på flyet som driver det faenskapet som en bil! det er jetmotorene.. ergo.. hjulene vil spinne med tredemølla til flyet når høyere hastighet enn den, deretter vil farta stige og til slutt lette!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår