Gå til innhold

En gåte til Bilforumet

Ranger emnet


Yelsent

Anbefalte innlegg

Altså, for de som ennå ikke har skjønt det:

 

 

Flyet. Vil. Lette.

 

 

- Et fly sitt fremdrift er ikke avhengig av å skyve bakken under i fra seg, i motsetning til det som er tilfelle med en bil.

 

- Flyets fremdrift er takket være LUFTA rundt, altså dytter jetkraften i motorene luftmolekylene. Flyet vil rulle, få oppdrift, og ta av som normalt. Enkel teoretisk fysikk.

 

:)

 

 

 

1194497286449.jpg

 

:D

 

Edit: Originalutspillet mitt om at friksjon ikke spiller noen rolle, gjaldt kun dekkslitasje. Er en kverulant så kan man jo si at oppdrift og hele pakka er avhengig av kolliderende molekyler (friksjon), men det gjaldt altså kun dekkslitasjen. Jeg så i ettertid at jeg kanskje ikke burde nevnt det. Uansett, hadde man tatt for seg dette teoretiske forsøket i virkeligheten på stor skala hadde muligens dekkene eksplodert.

Endret av Yelsent

'92 Mitsubishi Eclipse GS

Historie, prosjekt -og bildetråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Altså, for de som ennå ikke har skjønt det:

 

 

Flyet. Vil. Lette.

 

 

- Et fly sitt fremdrift er ikke avhengig av å skyve bakken under i fra seg, i motsetning til det som er tilfelle med en bil.

 

- Flyets fremdrift er takket være LUFTA rundt, altså dytter jetkraften i motorene luftmolekylene. Flyet vil rulle, få oppdrift, og ta av som normalt. Enkel teoretisk fysikk.

 

:)

 

 

 

1194497286449.jpg

 

:D

 

Edit: Originalutspillet mitt om at friksjon ikke spiller noen rolle, gjaldt kun dekkslitasje. Er en kverulant så kan man jo si at oppdrift og hele pakka er avhengig av kolliderende molekyler (friksjon), men det gjaldt altså kun dekkslitasjen. Jeg så i ettertid at jeg kanskje ikke burde nevnt det. Uansett, hadde man tatt for seg dette teoretiske forsøket i virkeligheten på stor skala hadde muligens dekkene eksplodert.

 

 

hvis du hadde inlegga mine litt nøyere så står det at det er motoren som skyver flyet. Friksjon og det er brukt som EKSEMPLER!!!!

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men farten øker da så blir jo fortere opp i fart eller vil hjula bare snurre og fly stå stille..

 

Her kommer vi inn på fysikk og friksjon igjen da..

 

Om tredemølla gikk andre veien og hadde til hensikt å skyve flyet opp i fart?

 

Hjulene vil rulle, men flyet vil også etterhvert bli med tredemølla pga en viss friksjon i hjullager blant annet, men den oppnåelige farten er svært begrenset da luftmotstanden vil hindre flyet fra å oppnå særlig fart kun drevet framover av tredemølla, med mindre bremsene er på.

 

Men da er ikke tredemølla til noe hjelp for å få flyet fortere opp i fart, med mindre det er ei lynkjapp tredemølle som overgår flyets jetmotorer i ytelse.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahah fy faen her er det mye innavla tullinger!

 

GEEEEZES FUCKING CHRIST!!!!!!!

 

 

HVordan faen tror du JETfly tar av fra hangar skip?!.. DE DRAS I GANG MED KROK!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

Hva tror du tredemølla gjør om den spinner fremover?!... Motvind eller EI! vinden vil uansett stå stille i forhold til farta på flyet, enten den dyttes i gang, dras i gang eller kjører på for egen maskin!!

 

 

BF er desidert norgest mest retarderte forum!

 

 

Hold dere til NFS på playstation dere.

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahah fy faen her er det mye innavla tullinger!

 

GEEEEZES FUCKING CHRIST!!!!!!!

 

 

HVordan faen tror du JETfly tar av fra hangar skip?!.. DE DRAS I GANG MED KROK!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

 

Hva tror du tredemølla gjør om den spinner fremover?!... Motvind eller EI! vinden vil uansett stå stille i forhold til farta på flyet, enten den dyttes i gang, dras i gang eller kjører på for egen maskin!!

 

 

BF er desidert norgest mest retarderte forum!

 

 

Hold dere til NFS på playstation dere.

 

Noen som har kjørt i dike til morran?

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har kjørt i dike til morran?

 

kanskje.. kanskje ikke.. men jeg bare forundrer meg over ikke bare hvor DUMME mennesker kan være. men i det heletatt fullstendig sperra for fornuft!

 

Altså bruke huet er lissom ikke et OPTION, det er et MUST!

 

Se bare litt på forumet.. hjelp hjelp.. hvordan tar jeg ut cden fra spiller, ?! bilen fusker.. jeg tanka bensin på diesel motoren... kan DET være problemet!?.

 

bremsene mine piper.. buhu... jorda går under!

 

helt utrolig hvor lite folk klarer å tenke selv.. Faen om det ikke fantes internett.. WTF skulle dere ha gjort da?!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje.. kanskje ikke.. men jeg bare forundrer meg over ikke bare hvor DUMME mennesker kan være. men i det heletatt fullstendig sperra for fornuft!

 

Altså bruke huet er lissom ikke et OPTION, det er et MUST!

 

Se bare litt på forumet.. hjelp hjelp.. hvordan tar jeg ut cden fra spiller, ?! bilen fusker.. jeg tanka bensin på diesel motoren... kan DET være problemet!?.

 

bremsene mine piper.. buhu... jorda går under!

 

helt utrolig hvor lite folk klarer å tenke selv.. Faen om det ikke fantes internett.. WTF skulle dere ha gjort da?!

 

 

Du hadde vært en flott politiker =D

- 1987 Toyota Corolla GTi 16

- 1982 Toyota Carina TA60

- 2009 Yamaha Raptor 700R VeiRegga

x 1990 Nissan 200sx S13

x 1987 Toyota Corolla 1,3 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

 

Edit: Originalutspillet mitt om at friksjon ikke spiller noen rolle, gjaldt kun dekkslitasje. Er en kverulant så kan man jo si at oppdrift og hele pakka er avhengig av kolliderende molekyler (friksjon), men det gjaldt altså kun dekkslitasjen. Jeg så i ettertid at jeg kanskje ikke burde nevnt det. Uansett, hadde man tatt for seg dette teoretiske forsøket i virkeligheten på stor skala hadde muligens dekkene eksplodert.

 

I så tilfelle (les. uthevingen), hvis friksjonen kun ikke gjelder for dekkslitasje, vil flyet trenge lengre rullebane enn normalt (avhenger selfølgelig av hjullager, hastighet på tredemøllen osv.)

 

La oss si friksjonen i hjullagerene opptrer slik at all kraft fra underlaget blir overført til flyskroget. (i virkeligheten fungerer det ikke helt til den grad) Skroget vil dermed ha en kraft og hastighet langs negativ x-akse, for at flyet skal være statisk (stå i ro på et punkt i x-aksen) må motorene på flyet generere en lik stor kraft langs positiv x-akse. Da vil de to kreftene utjevnes av hverandre (motsatt rettet) og flyet vil være statisk relativt til definert x-akse.(som er lufta eller et punkt utenfor tredemøllen)

For at flyet så skal fortsette fremover og nå "take off speed", må motorene generere en større kraft enn tredemøllen i motsatt rettning. Dette vil si at de enten må genererer en større kraft enn vanlig, eller bruke lengre rullebane på å lette.

I virkeligheten er ikke friksjonen i hjullagerene slik, og med massen til et fly vil det kreves en del kraft og tid for at flyet skal bevege seg merkbart i negativ x-akse (bakover), men det avhenger igjen av hastighet på tredemøllen osv. Så uten noen klare definerte verdier blir det vanskelig å si i hvor stor grade slyet blir påvirket.

Men friksjonen i hjullagerene er til stedet og vil ha innvirkning på forsøket. mao. flyet blir påført en kraft fra tredemøllen som motvirker kraften fra motorene.

 

Tror du meg ikke enda så gjør et forsøk, legg en lekebil på en tredemølle. Vil bilen være statisk eller beveger den seg bakover?

 

Hvis du kommer nå og sier at denne friksjonen ikke gjelder for eksempelet ditt kan du drite og dra. Man kan ikke begynne å korrigere oppgaven og eliminere faktorer slik at det teller i ditt favør!

 

Så for alle som var så påståelig med sine meninger bør puste ut og jekke seg ned et par hakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår