Gå til innhold

Trøbbel med gir/clutch

Ranger emnet

Keyakoo

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja, jeg har da et lite problem med en gammel traver, Fiat Uno 86, gått 152k. Siden jeg fikk den, har det vært litt "viftelyd" av den når den står i fri med clutch ute. Nå i det siste har den fått for seg at den skal lage helvette når jeg skal kjøre i første gir, eller rygge. På første brummer det intenst, akkurat som noe ikke er helt på plass, og bare gnisser mot hverandre. Dette forsvinner når jeg får fart på bilen, eller om jeg starter på andre giret. Når jeg rygger er det en betydelig dunk-dunk-dunk-lyd som øker med fart.

Det hele toppet seg når jeg her om dagen ble stående i et lyskryss. Bilen ville ikke gå i første eller andre gir, jeg fikk rett og slett ikke trykket girstanga på plass. Til slutt klarte jeg å lure meg ut av krysset i tredje gir, og fikk fart. Samtidig som en passelig ulelyd kom fra under panseret, så virket det som om hele bilen satt fast i tredje gir. Uansett hvilket gir jeg var i, så fikk jeg ikke mer fart enn 60 km. Når jeg ga gass, så ruser den kraftig, som om jeg skulle holdt inne clutchen. Plutselig smalt det, og hele bilen rykket til, og etter det fungerte den som normalt.

Min første tanke er jo girkassen, eventuelt noe med clutch/overføring fra motor til hjul. Er det noen som kan hjelpe en som har lite peiling på bil og reparering?

Kan girkasse skiftes selv på denne bilen, er det en enkel operasjon, og er det dyrt å finne ny? Evt samme spørsmål om clutch, eller andre ting som kan være galt.

MVH

Desperat Uno-elsker

Endret av Keyakoo
Lenke til kommentar
Del på andre sider