Gå til innhold

Passat 1.8 T- hvor mye effekt er det å hente?

Ranger emnet

hertz

Anbefalte innlegg

Det vanligste er vel chip, luftfilter og som regel en ny resirkventil (vil anbefale Forge 07 resirkventil). Med en standard steg 1 chip vil du da ha ca 195-200hk, og det koster ikke skjorta. Mener jeg har lest at BorgWarner sier at de eldre k03-turboene stort sett går tom ved ca 195hk. Det er uansett stor forskjell fra chip til chip, så jeg anbefaler at du leser litt rundt om dette. Billigst her er ikke alltid best.

Et k04-turbo oppsett er også ganske vanlig, men da trenger du stort sett custom map. k04 turbo, større eksos og chip er vel godt for 220-240hk

ellers er det flere andre oppsett du kan gå for, de fleste som går noe særlig over 200hk på en original 1.8T 150hk motor innebærer ny turbo og eksos, og etterhvert som lommeboka blir tynnere, nye dyser, større intercooler, større MAF, nytt eksosmanifold, større downpipe og gjerne et custom map. Skal du ta det helt ut blir det fort fryktelig dyrt, men det finnes da flere som har gjort det også.

1.8T motorene er fine motorer, og innmaten tåler endel juling, så 250-275 ærlige og relativt driftssikre hester burde ikke være noe problem på "original" innmat.

Men har du automatkasse kan det sette begrensinger på hvor mye du kan trimme, så jeg vil absolutt anbefale å kjøpe en med manuellkasse.

Det anbefales ikke å stille trykket manuelt, det styres av ECU. Mener å huske at originalt lader 1.8T 150hk 0.5-0.6 bar. Min lader ca 1.1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar.

lurer på om motorene i golf, passat og audi er nokså like?

snakker da om 1.8T motorene.

lurer også på hvordan jeg skal gå frem viss eg vill ha rundt ein 220hk i ein av di bilene. ny turbo og eksos? noke annet som må skiftes? og hva vil prisen ligge på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter de samme motorene i bilene ja, med noen få variasjoner fra modell til modell.

Når det gjelder trimming så vil jeg anbefale deg å lete litt rundt på nettet, det er mange aktører og mange forskjellige priser ute og går.

BSR er jo godt kjent, og har flere ganger kommet best ut i test, link til en norsk forhandlers prisliste som kanskje kan gi deg en liten ide om hva det koster;

http://www.autopower.no/index.php?id=carList&make=Volkswagen

EDIT: jeg tror dette er priser for PPC tuning, men som du ser har de forskjellige "steg" her også, så prisene vil jo være omtrent de samme med chiptrimming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider