Gå til innhold

spm om turbo

Ranger emnet


Odd Arve

Anbefalte innlegg

Jeg skal ikke påstå hverken det ene eller det andre, siden jeg ikke har prøvd det selv. Men ser det er flere svensker som satser på ca 400hk med kun neddreide stempel. Og som nevt tidligere i tråden. Bmwandreas med den ekstreme grønne E-30´en med m50 motor og 754hk, hadde rundt 500hk med org bunndel og neddreide stempel i forrige bilen. (les: http://www.autopower.se.)

 

En annen ting som mange kanskje ser på som negativt med alu. topp som står på m20 motorene, er jo på en måte positivt med tanke på turbokonvertering. En kan jo diskutere hvor sterke disse toppene er, men det minsker iallefall sjangsene for å få hotspots. Som da igjen kan resultere i banking. Dette er fordi aluminium som kjent leder betydelig bedre varme enn støpejern.

 

Kroffer:

Både rådene og veiva skal tåle fint 500 hk. Det er stemplene som gir seg først. Men en avbalansering og kanskje kulplening av er jo ikke å forakte uansett.

 

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode tips ute å går her, men trimming kommer alltid til å koste masse kroner.

 

Jo billigere løsninger man velger, jo lettere er det å få problemer og ras. Skal ting holde og gi greit med effekt (300 hk +), bør man gjøre det skikkelig først som sist, og det koster penger. Det er mye å spare om man skrur og lager/maskinerer det meste selv. Bare en helrenovering av motoren løper fort 10k i deler.

 

Ser det er mange som klarer å gjøre det billig og ok, men da er det snakk om kun +/- 0,5 bar (+/- 250hk om man er optimist?).

 

En annen ting jeg har lagt merke til er at mange spør om hvor mye de kan lade. Jeg vil heller si at det er bedre å sette seg ett effekt-mål i stedet. Samme effekt kan oppnås med forskjellige ladetrykk alt etter hvordan ting passer med hverandre.

 

Personlig ville jeg heller laget en potent motor som kan kjøre på lavere ladetrykk, enn å bygge en halvdårlig motor man må tvinge på masse mer trykk, for å få samme effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, helt enig med deg der kris. Men hvis man skal prøve å bygge turbo på bilen første gang forr å lære og prøve seg, så er det vel noe annet enn dem som vil ha 3-400 hk for å kjøre på bane. Det kan man prøve på når man har gjort dette før og sett hva som kan gå galt, syns jeg da..

 

Dette er en fin tråd som omhandler det samme emnet, mye fint å hente av tips her:

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=18305&highlight=m20+turbo

æ hadde først en honda shadow, så en bmw 320i, men nu, ja nu går æ.. eller får æ haike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en svenske putta jo 2.5 24v motor fra 525i i sin e30 og turbokonverterte den.. uten større modifikasjona på blokka så hadde han 540hk.. men toppen va hardt modifisert.. han regne me at botten delen på motoren kunne være go for vel 600hk..

-Opel Manta B GT/E 16v Prosjekt

-Opel Omega 3000 24v -91 (Solgt)

-Opel Omega 3000 12v -88 (Vraket)

-Opel Ascona B -76 (Solgt)

-Opel Manta B GSi -86 (Vraket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kroffer

Hvor mange HK tåler egentlig det originale driv-verket til E30? Når må man bytte/forsterke det? Samme lurer jeg på med bremsene..

 

Girkassa holder til endel effekt, er ikke sikker på hvordan det er med resten. Men det holder til ganske mye hvis du kjører med fornuft, ikke rivstarter, tar deg tid til å gire osv.

 

- Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår