Gå til innhold

Juks med km stand BMW 730 d E65?

Ranger emnet

Sagerbakken

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en 730 d E65 2003 mod med km stand på 80000 for et par mnd siden.

Etter Bare 400 kjørte km, altså ca 80400 røyk startmotoren og jeg måtte skifte alle glødepluggene.

Før jeg kjøpte bilen ble jeg informert om at bilen var importert fra Tyskland, hadde bare hatt en eier og at alle servicer var fulgt.

Etter en del undersøkelser fant jeg ut at bilen har hatt tre eiere og at bremser var skiftet ut 2 ganger i løpet av de første 50000 kjørte km. er det vanlig at man skifter bremser så ofte og er det vanlig at startmotor ryker etter 80000? Er det sansynlig at km stand er justert tilbake?

Fint om noen kan bidra med gode råd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tid til å sjekke opp dette i dag. Har forresten snakket med en gammel kompis i dag som har vært mekaniker for BMW i 15 år. Han snakket om at ca 60-70% av alle biler de sjekket som var importert fra Tyskland er blitt tuklet med km stand. Hvorfor er det ikke noen som slår harderened på dett?? Dette er jo regelrett svindel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan komme med noen gode råd om hvordan juks med km stand kan avsløres på en BMW 730d E65, 2003 mod?

Har hatt bilen inne hos BMW forhandler uten at de klarte å finne noe juks men har klare indikasjoner på at det er trikset med km stand. Har hørt at det kan oppdages på elektronikken i nøkkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

BMW er en av de få (eneste?) hvor km. stand lagres flere steder.

Som regel lagres det i: Nøkkel/startsperre/styreenhet,

i selve diplayet og i lysmodulen( hvertfall 5 serien).

De få mulighetene for å oppdage juks, er hvis km.standene ikke er gjort om på alle stedene, om det kunn er gjort på ene nøkkelen.

Eller demontere display og se etter loddpunkter osv.

Er juksen utført ''rktig'' klarer ikke datamaskinen og oppdage det.

Må da eventuelt demontere display og lysmodul og se etter spor.

Håper dette hjelper

Endret av enverl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

km-stand blir lagret i Speedometer (der skal det være lagret 5 km-stander, og de bør vær i stigende rekkefølge. :P), lyskontrollmodul, nøkkel, startsperre og ofte i girkassen.

Ved siden av triptelleren dukker det opp en rød flekk ("tampering dot") hvis km-stand eller vin-nr er ulik i speedometer og lysmodul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider