Gå til innhold

hva brukes årsavgiften til

Ranger emnet


krbarstad

Anbefalte innlegg

det er sikkert tatt opp før. men jeg spørr no læll. hva er det egentlig årsavgiften på bil blir brukt til.

prøvde å gå inn på tollvesnet sine nettsider å undersøke dær, men fikk liksom ikke noe fornuftig svar,eneste info jeg fant var at den måtte betales å hvordan man kunne slippe å betale den. men fikk ikke noe svar på om hva den egentlig blir brukt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sikkert tatt opp før. men jeg spørr no læll. hva er det egentlig årsavgiften på bil blir brukt til.

Årsavgiften går rett inn i statskassen, og disponeres på lik linje med andre statsinntekter (skatt på formue/inntekt, moms, utbytte fra statlige selskaper osv). Årsavgiften blir altså brukt til f.eks. sykehus, militærvesen, tog, veier, byråkrater osv. I 2009 vil årsavgiften utgjøre 8 milliarder av statens 707 milliarder i inntekter.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er sikkert tatt opp før. men jeg spørr no læll. hva er det egentlig årsavgiften på bil blir brukt til.

prøvde å gå inn på tollvesnet sine nettsider å undersøke dær, men fikk liksom ikke noe fornuftig svar,eneste info jeg fant var at den måtte betales å hvordan man kunne slippe å betale den. men fikk ikke noe svar på om hva den egentlig blir brukt til.

 

HER ser du hva pengene går til. Folketrygden, sykehus og overføring til kommunene er de tre største postene.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes iallefall at årsavgift på bil burde gå uavkorta til utbedring å velikehold av veinettet. hvis årsavgiften skal være med på å finansere militæret å sykehus og sånt så skjønner jeg ikke hvorfor det er bilistene som må stå for dette. vi betaler skatt som også blir brukt til dette så da burde egentlig alle avgifter på bil bli brukt til utbedring å velikehold av veinettet å trafikkrelaterte ting. for eks i trondheim så klager dem på svevestøv å slikt som er en plage. men i stede for å eks kjøre en kostebil igjennom byen regelmessig så skylder di i stede på piggdekkene på bilene å setter opp avgiftene på disse, men miljøet å lufta i byen forblir den samme dårlige.

det virker som at politikerne kun tenker på å få inn mest mulig peng uten å ha noe gjennomtenkte planer på hva di skal bruke pengene på. det er jo også en ting med piggdekk gebyret i trondheim, i flere år no så har politikerne prøvd å få opp piggfri dekk nivået til ca 80%. men etter deres sammenregninger så har di ikke nådd 80% enda. men så viser det seg at kommunen plutselig ikke har pengeresurser til brøyting i vinter pga at di ikke tar inn nok piggdekk gebyr pga at flesteparten av byens innbyggere kjører piggfritt, for di har jo funnet ut at brøytingen skal finanseres med piggdekk gebyret. så planene til di som bestemmer er ikke alltid så gjennomtenkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes iallefall at årsavgift på bil burde gå uavkorta til utbedring å velikehold av veinettet. hvis årsavgiften skal være med på å finansere militæret å sykehus og sånt så skjønner jeg ikke hvorfor det er bilistene som må stå for dette. vi betaler skatt som også blir brukt til dette så da burde egentlig alle avgifter på bil bli brukt til utbedring å velikehold av veinettet å trafikkrelaterte ting. for eks i trondheim så klager dem på svevestøv å slikt som er en plage. men i stede for å eks kjøre en kostebil igjennom byen regelmessig så skylder di i stede på piggdekkene på bilene å setter opp avgiftene på disse, men miljøet å lufta i byen forblir den samme dårlige.

det virker som at politikerne kun tenker på å få inn mest mulig peng uten å ha noe gjennomtenkte planer på hva di skal bruke pengene på. det er jo også en ting med piggdekk gebyret i trondheim, i flere år no så har politikerne prøvd å få opp piggfri dekk nivået til ca 80%. men etter deres sammenregninger så har di ikke nådd 80% enda. men så viser det seg at kommunen plutselig ikke har pengeresurser til brøyting i vinter pga at di ikke tar inn nok piggdekk gebyr pga at flesteparten av byens innbyggere kjører piggfritt, for di har jo funnet ut at brøytingen skal finanseres med piggdekk gebyret. så planene til di som bestemmer er ikke alltid så gjennomtenkte.

 

Jeg syns årsavgiften bør gå til å styrke norskundervisningen i skolen.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Herr Trådstarter: Det heter ikke årsavgift, men luksusavgift. Da "luxusavgifta" (med x) ble innført tidlig i forrige århundre skjedde det blant annet for at daværende bileiere skulle betale for ulempene som oppsto for alle hestene da det begynte å bli vanlig med biler på veiene. http://ekstra.folkebladet.no/blog/wrapper.php?url=archives/34-Er-du-klar-for-arsavgifta.html&serendipity%5Bcview%5D=linear

 

Luksus og sånn forøvrig: http://eskild.net/jon/luksusavgiften.html

 

PS! Fiskale avgifter er det det heter. :ass:

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja, i praksis så kan man jo si at mye av årsavgiften går til vedlikehold av veier, men det hele blir ett definisjonsspørsmål. Man kan også argumentere for at det er fornuftig at deler av årsavgiften går til andre poster, selv om man sier de kun skal dekke samfunnskostnader relatert til bilbruk. Feks. så fører bilbruk til mange skader i forbindelse med trafikkutgifter. Dette koster det norske samfunnet enorme summer. Egentlig må man se på total regnestykket. Ja, man kan fjerne årsavgiften, men så lenge man vil opprettholde avgiftsnivået, så må man få inn pengene på ett eller annet vis... Høyere bensinavgift? Mer skatt? Mer bompengeringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår