Axelshei Skrevet Mars 31, 2009 Rapporter Share Skrevet Mars 31, 2009 Jeg mistenker at girkassa på 190'en min begynner å bli gåen. Den er utrolig hard å ta til venstre for å sette den i første gir. Og når bilen er kald, er det en ganske kraftig kverne/durelyd. Trolig et lager i girkassa. Det jeg lurer på er om hvis jeg bytter girkasse, om jeg bare kan sette i en 5-trinns? Jeg har en 4-trinns nå. Takker for hjelp:D Siter Mercedes-Benz E200 W210 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet April 1, 2009 Rapporter Share Skrevet April 1, 2009 Spørs om det ikke er girvelgeren din som er tung eller om det er selve girkassen? Lageret som bråker er muligens trustlageret..Forsvinner lyden om du trykker inn clutchen? For å bytte fra 4trinns til 5trinns så må du ha girkasse som passer, mener på det er forskjell på inngående aksling(lengde eller diameter elns) på noen kasser? Også må du vel skifte girvelger også :) Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axelshei Skrevet April 1, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 1, 2009 Spørs om det ikke er girvelgeren din som er tung eller om det er selve girkassen? Lageret som bråker er muligens trustlageret..Forsvinner lyden om du trykker inn clutchen? For å bytte fra 4trinns til 5trinns så må du ha girkasse som passer, mener på det er forskjell på inngående aksling(lengde eller diameter elns) på noen kasser? Også må du vel skifte girvelger også :) Lyden forsvinner ikke når jeg tråkker inn clutchen. Den endrer frekvens ettersom hvor fort bilen triller. Meget mulig at det er girvelgeren som er tung, ja. Men hvordan får jeg den lettere evt?:) Siter Mercedes-Benz E200 W210 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Furset Skrevet April 1, 2009 Rapporter Share Skrevet April 1, 2009 Sjekk om noen av stagene dine tar inni mellomakselen, lite sannsynlig men du kan sjekke. Mellomakselen på 4trinnskassa har litt annen lengde en den på 5trinns. Du må også bytte girvelger og stag. Hvilken motor har du forresten? Siter NÅ: Mercedes-Benz 190E 2.5-16v 91mod Mercedes-Benz 190E 2.3(16vplast) 86mod Mercedes-Benz 190E 2.3 88mod Sportline Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axelshei Skrevet April 3, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 3, 2009 Sjekk om noen av stagene dine tar inni mellomakselen, lite sannsynlig men du kan sjekke. Mellomakselen på 4trinnskassa har litt annen lengde en den på 5trinns. Du må også bytte girvelger og stag. Hvilken motor har du forresten? Jeg har den vanlige 2.0 literen bensin. Uten katalysator.:) Siter Mercedes-Benz E200 W210 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivinde Skrevet April 7, 2009 Rapporter Share Skrevet April 7, 2009 Har du forsøkt å bytte girolje på kassa? Sikkert ikke dumt å gå over (rense og smøre) girvelgeren heller. Jeg hadde tenkt å bytte til 5t.-kasse på min forrige 190, men fant ut at jeg måtte ha litt mer enn bare kassa. Bytta bil til en med 5t, så nå har jeg en kasse i reserve. :P Siter '00 Audi A4 Avant 1.9 TDI Quattro '87 Mercedes-Benz 190E 3.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Movikon Skrevet April 8, 2009 Rapporter Share Skrevet April 8, 2009 Hvordan er motorfestene dine? Hvis motorfestene er gåene kan eksosen (og kanskje girkassa?) komme borti karrosseriet og lage fæle lyder, samt at det kan bli vanskelig å gire pga. at giroverføringen blir skjev. Har akkurat denne erfaringen med en Volvo 240. MB 190 ligner jo litt i det den har bakhjulstrekk og langsgående motor, vil tro noe av det samme kan skje med den. mvh movikong Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axelshei Skrevet April 8, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 8, 2009 Hvordan er motorfestene dine? Hvis motorfestene er gåene kan eksosen (og kanskje girkassa?) komme borti karrosseriet og lage fæle lyder, samt at det kan bli vanskelig å gire pga. at giroverføringen blir skjev. Har akkurat denne erfaringen med en Volvo 240. MB 190 ligner jo litt i det den har bakhjulstrekk og langsgående motor, vil tro noe av det samme kan skje med den. mvh movikong Ingen dum tanke! Men er nok ikke det ettersom lyden forsvinner mer og mer ettersom motoren blir varm. Altså oljen blir mer flytende og lageret får bedre smøring. Så er nødt til å være enten girkasse eller kardang. Personlig har jeg mest tro på girkasse, for oljen i kardangen blir ikke så veldig varm at det gjør noe... Siter Mercedes-Benz E200 W210 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e321 Skrevet April 16, 2009 Rapporter Share Skrevet April 16, 2009 Lyden kan være utgående lager i girkassen, hjullager eller diff'en :) Siter signatur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zebbe91 Skrevet April 28, 2009 Rapporter Share Skrevet April 28, 2009 Sjekk hvor mye olje det er i girkassa/ skift den. girvelgeren oljer du bare samt alle beveglie deler i sammenheng med den. Siter signaturregler: www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axelshei Skrevet April 29, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2009 Sjekk hvor mye olje det er i girkassa/ skift den. girvelgeren oljer du bare samt alle beveglie deler i sammenheng med den. Drar jeg girposen til side, og smører fett nedi der da? Siter Mercedes-Benz E200 W210 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 29, 2009 Rapporter Share Skrevet April 29, 2009 Skulle gjerne hatt en DIY, har en W201.018 her som krever 2 hender for å komme i revers. Ulyden din kan vel fort være en hardyplate ettersomjeg forstår. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.