tOFFY Skrevet Januar 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2004 Originally posted by cbx750f85 Det var nok meg ja..... Må få så mye info som mulig vet du :-) Men det er en som nevnte noe på en generell missnøye med Statoil olja, som da vistnok både Biltema og FK skal selge på lisens. Har du merka noe til at olja virker " grov " eller noe når du har bytta ? Nei. Det er ingen grove partikler i den olja. Føles omtrent som Fina olje i 5W-40 og Shell olje i 5W-40 Så mange andre oljer har jeg ikke smurt fingra med. Ser heller på mange km resultat en hva fingra forteller når jeg "kliner" med olja. T.... Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sven Skrevet Januar 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2004 Fram filter er for eksemple kjent for og være dårlige, og gi mye dårligere oljetrykk enn originalt oljefilter. Hvor har du fått det fra og hvordan skulle de da være en av de større filterprodusentene hvis de overhodet ikke holdt mål? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bidz Skrevet Januar 6, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 6, 2004 Originally posted by Sven Hvor har du fått det fra og hvordan skulle de da være en av de større filterprodusentene hvis de overhodet ikke holdt mål? Diverse motor-forums, fra 4-5 mekanikere, samt fra det lokale Mazda verkstedet + erfart det selv. Hadde problem med at motoren i den forrige bilen min tikket ganske ofte nå og da etter olje/filter skift, og dro ned på verkstedet for og høre etter.. det første de spurte meg om var om jeg hadde brukt et uoriginalt oljefilter - det hadde jeg (Fram filter). Fikk vite at oljetrykket ble dårligere med disse type oljefiltrene, og at jeg burde bruke originalt oljefilter. Skiftet olje igjen (samme olje), og brukte originalt oljefilter. Tikkingen var borte, dessuten så økte oljetrykket til det som skal være 100% normalt på disse bilene (Mazda MX-5 1.6, 116hk). Det er forøvrig standard med oljetrykksmåler på disse bilene. Hadde også problemet med ventil-tikking (pga. oppbygging av oljetrykk) i Calibra'en jeg hadde før (2.0i 16v 150hk) med Fram filter. Skiftet til originalt oljefilter og tikking forsvant. Så noe må det være i det. Jeg har iallefall bestemt meg for og holde meg til Originalt oljefilter fra nå av. Det koster trossalt like mye som u-originalt (koster faktisk 39kr originalt på bilen jeg har nå..) Fikk dog høre at Purolator filtrene skulle være bedre enn Fram. Men uansett holder jeg meg til originalt filter. 10kr fram eller til spiller liten rolle.. og faktisk så koster et Fram filter ved oljeskift på Shell 89kr på bilen jeg har nå.. og originalt filter koster 39kr om jeg handler det selv! Siter 04 Mercedes-Benz CLK Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6 xFord Sierra 2.0iS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet Januar 8, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 8, 2004 Har hørt det om framfiltra jeg og, nei, oljefiltret skal være hvitt med litt rødt på, da er det kvalitet-MOTORCRAFT Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.