Gå til innhold

Skifte termostat, Audi 90. Update: borre ut knekt bolt i blokka.. bilder følger:)

Ranger emnet

cigaro

Anbefalte innlegg

Skal skifte termostat på min Audi 90, 2.0E. 91mod.

Bilen går kun opp til 70 grader og bruker godt over 1.4 på mila ved normal kjøring.

Har tatt en rask titt der termostaten står, for å danne litt oversikt. Det ser J***** trangt ut.

Kommer jeg til og får skiftet termostaten uten å ut med servopumpen? evt hvordan får jeg lurt til å skru ut de 2 boltene som termoen sitter inni uten å ut med pumpa?

Er det normalt at pakningene, og huset der termoen står inni skal smøres med olje O.l?

takker for alle svar. Har ikke skiftet termostat før, så er fersk der.

Har alltid vært en liten vannlekkasje på audien, men dette har vært så lite at jeg ikke har brydd meg noe om det. Men nå i det siste har det blitt mye værre, og når termostaten blir byttet, og audien oppnår drifttemp på ca 90 grader, så kommer det til å bli mye værre.

Det har seg slik at forrige eier lekte litt mekaniker, og skulle skifte en føler( er ikke helt sikker på hva det er, men bildene sier sitt), og bolten knakk når han skulle skru den ut. Den må nå borres ut, og gjenges opp nå nytt. Har jeg mye å gå på når det kommer til borring i blokka? Hadd vært så J***** surt å vært litt for hard, og borret evt for langt inn..

Lar bildene tale, så får dere komme med forslag:)

Bilde av selve motoren:xaxi083.jpg

Så: Nermere titt på bolten, ser tydelig at den er knekt, og man ser såvidt her at det lekker. xaxi084.jpg

Her renner da vannet relativt fort, når det begynner å bli varmt, og det utvider seg. Kan også skue termostaten nedi der, som er plassert en ikke-skru-vennlig måte: xaxi085.jpg

Liten plass til å demontere termoen gitt!

xaxi087.jpg

HAdde vært ekstremt kjekt om noen har tatt seg tid til litt hjelp angående dette!!! :)

Endret av cigaro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Har nettop byttet på min 1991 2.0 16ventiler. Det er ett helvete so å si det enkelt. Endet opp med å demonetere dynamo, servopumpe og brakkerten som holder dynamo. Å selv da er er TRANGT. på min satt i tillegg termostaten fast. Tror vi brukte 4 timer på jobben. Kunne vel vært gjort på 2 timer om vi bare demonterte med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i allefall.

Takk skal du ha:)

Har sett ann mulighetene under, men det er like trangt.

Må vel bare hoppe inn i det og begynne å demontere da.

får ta det til helgen, har helgejobb på en øde bensinstasjon, med tilgang til både grav og løftebukk, luskus:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider