Gå til innhold

Trenger noen FK tips av Dere ;)

Ranger emnet

skralla

Anbefalte innlegg

Har prøvd å starte opp FK motoren min med LH2.4.

1993 volvo 240 - B230FK fra 1998

Svinghjul står riktig

Alle følere er i orden

Har riktige hjerner uten startsprerre

Har riktig tennings-rekkefølge

Nye tennplugger (volvo) står det på de hvertfall...

Har gnist og bensintrykk

Samt formotstander er installert!

Når jeg vrir på starteren så bare går motoren rundt uten av det skjer noe mer. Når jeg slipper nøkkelen og den går tilbake til hakk 2 på tenninga,så hender det seg jeg får en liten pottesmell, eller at motoren fortsatt prøver å tenne, og blir stående å "riste" litt på motorfestene før den "dør" igjen.

Bilen, med bensintanken har stått i tre år uten å blitt rørt, med minimalt med bensin på. Så regner med at det er endel kondens her, og at den lille skvetten jeg har fylt på idag bare blander seg ut med resten av "grøten" i tanken..

SAMT: at når jeg koblet av bensinslangen og stakk den i ei PepsiMax flaske og kjørte pumpa litt, så spruter det ut ei mørk guffe som lukter white-sprit, og ser ut som pepsimax :S helt mørk og svart...

Tømte ut litt på bakken og satte fyr på. Det brenner... men har jeg skjønt det riktig at dette ikke har sjangs til å tenne motoren? At det første jeg bør er å rense tanken, eller er det noe med tenninga mi?

Tips til å demontere tanken?

Er dette tidkrevende?

Hva bør gjøres?

Takker for tips :)

PS: Billig pepsi-max selges :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at du har en så nye bil, om du hadde hatt en eldre så hadde du hatt tappeskrue i bunnen av tanken. Noe di nyerer bilen ikke har, ikke dem jeg har holdt på med ihvertfall.

Men er ikke så mye jobb å ta ned tanken å tømme den, du kobler bare fra slanger og kabelen inn til armaturet også tar du av påfyllingsrøret i skjøten.

Den "slangeklemma" som sitter over skjøten kan være et hælvette å få på igjen, men du får det nok til.

Så er det bare å skrudd ned tanken, 5 bolter eller hva det var.

Kunne jo vært greit å blåst reint alt av slanger for dritt og bytte bensinfilter. Kunne vel vært greit å tatt av fuelrailen og blåst rein den for dritt og.

Men du har ikke bytta fordeler eller regreim akkurat?

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblingene inn på motor/fuelrail sitter riktig :)

Takker for svaret emilhetty!

Så du tror det er dette som er problemet/førstesymptomet du også? Hvertfall føler jeg det er greit å få gjort dette, sånn at jeg hvertfall kan eliminere dette i videre feilsøking!

Regreima har sittet en god stund, har hatt den av, og satt på igjen (måtte bytte pakkboks-pakning når jeg demonterte balanse-akselen). Og fordeleren er fra min originale FD-motor. - MEN på den, så vet du det lokket som sitter under rotor-stiften, et slaks deksel liksom... det er det et hakk i og det sitter litt løst, men legger seg i sporet med litt klundring. Tror du dette kan ha noe å si? Tror den ligger rolig når jeg klemmer nedtil med plugg-lokket... hmmm...

Håper jeg får igang dette opplegget mitt :) Kom med tips alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikkert det er møkk i bensina som er problemmet, men jeg ville ihvertfall gjort det før jeg gjordet noe annet.

Når det er så mye dritt som du forklarte så er det på tide å gjøre noe :)

Satt på regreima riktig når du bytta oljepumpeakselen?

Satt fordelern riktig i forhold til regreima?

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig der såklart.

Husker bensina var helt blank og fin, forrige periode jeg skrudde litt på bilen, på en tidligere turbomotor jeg hadde. Og så ble den stående i tre vintre, uten bensin omtrent, og nå som jeg har bensintrykk i systemet igjen så er det helt gromsete. Og det finnes vel ikke akkurat så mye oktan igjen i bensina skulle jeg tro. Så da skal jeg få satt bilen på ei rampe eller noen bukker og klundre litt. Og se hva jeg får til.. håper det kan hjelpe litt!

Reg-reima skal være nøyaktig satt på.

Når det kommer til fordeleren, har jeg bare putta den nedi og skrudd den fast. Og sjekka åssen rotoren på toppen står. Og det første punktet den treffer har jeg satt ledning til Sylinder 1. Neste til 3, så til 4 og deretter til 2.

For det er 1342 som er rekkefølga vel?

Teller man sylindrene forfra og bakover liksom? At syl1 er den ved kamdrevet og 4 er den nærmest torpedovegg? Eller er jeg i bakventland?

Endret av skralla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sylinder 1 er nærmest frontplata og 4 nærmest torpedo-veggen.

Tenningsrekkefølga er 1342 ja :)

Skru ut plugg 1, drei motoren rundt til reimskiva står på 0 grader (står grader på en "utbygging" på den svarte plastikken)

Så stikker du en skrutrekker ned i hullet til plugg 1, og ser om stempelet står på topp. Dette merker du fort.

Ta tar du av fordelerlokket og og vrir fordeleren til den står på merket sitt. Det er et lite hakk som peker ca mot vannpumpa. Så skrur du den fast der og setter pluggledning nr 1 rett over stiften, nr 3 til høyre for den, nr 4 under nr 3, og nr 2 under nr 1 (sett fra venstre forskjerm)

Da står fordeleren riktig.

Pga smellinga så høres det ut som du har no seriøs gæ'ærn tenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider