Gå til innhold

ABS-lampen lyser

Ranger emnet

Lill-E

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en Audi A4 1998-modell stasjonsvogn. Der byttet vi abs styrenhet i fjor høst, og nå har ABSen begynt å lyse igjen, og bremsene virker heller dårlig for tiden.

Noen som har noen forslag til hva jeg skal få min kjære samboer til å gjøre? Er det noe han kan gjøre på egenhånd for å finne ut om det virkelig er ABS styre-enheten, eller en føler, kobling eller noe?

Kan det være bremseskivene som er gåen?

Lill-E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det den elektroniske styreenheten som ble byttet, eller hele fordelerboksen med ventilblokka og alt?

Som oftest er det bare en føler som er gåen, men på min er det for tiden en ventil på ventilblokka som ikke lystrer. Derfor lyser lampa mi. jeg må kanskje skifte hele ventilblokka, og den delen er ikke akkurat billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel hele greia som ble byttet ut? Kostet ihvertfall den nette sum av 10 000 kroner.

ABS-en slår ikke inn flere ganger. Og det kan være kjedelig å plutselig bare seile avgårde uten å ha noe ABS...

Hvordan skal jeg få typen til å sjekke følerne? Er det mye arbeid å gjøre selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke sjekket følerne selv. Da trenger du diagnoseverktøy. Det kan du kjøpe selv, men da må du også bruke litt tid på å lære deg det. Det letteste er å reise på ditt nærmeste Audi-verksted, og be de lese av for 4-500kr.

Følerne er ganske lette å bytte selv. Er det noe annet, er det verre. Men husk - delen dere skiftet forrige gang er nok 3års garanti på. Tror alt av deler hos audi er 3års garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider