Gå til innhold

Hjelp! NOS input trengs...

Ranger emnet


S-2000

Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

Dette var bare et godt råd, ikke noe annet :) Installeringen er simpel ja, men det er mange parametrer som må opprettholdes for at motoren din skal holde. NOS kan jo slite ut motoren din utrolig fort, da nitro i seg selv kan brukes til å brenne opp stål....

 

hvorfor bringe inn at det brukes til å brenne stål?

 

Altså jeg er ingen ekspert, men jeg trodde NOSen sin eneste oppgave var å tilføre mer oksygen, og da kan tilføre mer bensin=mer HK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aryx

 

hvorfor bringe inn at det brukes til å brenne stål?

 

Altså jeg er ingen ekspert, men jeg trodde NOSen sin eneste oppgave var å tilføre mer oksygen, og da kan tilføre mer bensin=mer HK?

Riktig.

 

Lystgass i seg selv er ikke brennbart,men gjør så du kan tilføre mere drivstoff.

Lystgass er 2deler nitrogen og 1 del oksygen.

 

 

Og NOS er ett eget firma/fortkortelse og ikke en gass. :)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

Riktig.

 

Lystgass i seg selv er ikke brennbart,men gjør så du kan tilføre mere drivstoff.

Lystgass er 2deler nitrogen og 1 del oksygen.

 

 

Og NOS er ett eget firma/fortkortelse og ikke en gass. :)

 

Altså alle skjønner at oksygenet hjelper. Men det er jo en grunn til at nitrogenet er der. Kan hende jeg er blitt feilinformert når det gjelder dette, men: Nitrogen i flytende form er jo ekstremt kaldt, og jeg har hørt flere presisere at "NOS'en" er kald når den kommer inn. Altså da vil den jo også hjelpe til med å kjøle!.. Er vel derfor man ikke bruker kun O2.

 

Stemmer dette eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rieger

 

Altså alle skjønner at oksygenet hjelper. Men det er jo en grunn til at nitrogenet er der. Kan hende jeg er blitt feilinformert når det gjelder dette, men: Nitrogen i flytende form er jo ekstremt kaldt, og jeg har hørt flere presisere at "NOS'en" er kald når den kommer inn. Altså da vil den jo også hjelpe til med å kjøle!.. Er vel derfor man ikke bruker kun O2.

 

Stemmer dette eller?

 

Kjøloingen er en "bonus".

Nitrogenet demper økningen av sylindertrykket og hjleper på denne måten til å holde kontroll på forbrenningen.

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

en kort forklaring på åssen dette fungerer:

 

Nitrous Oxide system er forkortet til NOS eller N.O.S.

Det simple med NOS er at nitroen gjør motoren i stand til å brenne mere bensin en det den kan uten nos. Jo mere bensin som forbrennes (eksploderer) jo høyere er effekten.

 

Virkemåte: når NOS tilføres og blir varmet opp, spaltes gassene til 2 typer: Oksygen og Nitrogen. Og dette er jo bra... Den ekstra oksygentilskuddet gjør at mere bensin i det lille forbrenningskammeret kan oppnå riktig blandingsforhold. Dette gir enormt mere power!! Nitrogenet som er svært kaldt, absorberer den ekstra varmen som skapes her.

 

Noen lurer sikkert på hvorfor en ikke kan bruke ren oksygen, svaret er at du vil få en skjererbrennerfunsjon som ikke vil være bra for motoren...

 

bedre forklaringer kan fåes ved hyggelig henvendelse til mine sider :)

 

EDIT: jeg bygger selv slikt, og skulle noen lure på hvordan dette gjøres. så skal jeg svare så godt jeg kan :)

Det er jo oksygenet som gjør att den kan forbrenne mere bensin og nitrogenet som gjør att den kan brenne mere uten att det blir ustabilt.

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro er vel kortformen for nitrometanol...altsaa suppa som Top Fuel'ere gaar paa. Intet med gass aa gjore det.. :D Og nitrometanol griller motoren din ja...siden det inneholder saa mye bundet oksygen at en Fuel-motor gaar pa grensen av hydra-lock hele tiden,altsaa man bare spar inn nok Nitrometanol saa inneholder det nok oksygen i seg selv til aa opprettholde en forbrenning uten nevneverdig tilskudd av luft... :)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by aryx

 

Ja, hva er grunnen til at ikke ren oksygengass blir brukt?

 

Det er å få tak i kit der oksygengass blir brukt og. Trur det er mindre effekt å hente der??

(x)Kawasaki GPZ900 R, stjelt den 04.05.05

måtte de brenne

 

Opel Rekord 1900 77mod

 

(x)84 240 b.21 jub.nr26 m/takreils!

(x)94 Primera GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lufta innholder ca 1/5 oksygen.

Lystgass innholder ca 1/3 oksygen.

Når man ser på virkningen av å tilsette litt gass som innholder 1/3 oksygen sammen med lufta, så kan man kanskje tenke seg hva som skjer hvis man pøser på med ren oksygen. Ren oksygen blir alt for ustabilt.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Rieger

Bilteknikeren.com: Det jeg skrev stemte altså!

 

jepp... :D

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Oddemann

 

Det er å få tak i kit der oksygengass blir brukt og. Trur det er mindre effekt å hente der??

 

hvis du har LuftMASSEmåler på bilen din, så kan du "sveise inn en jet omtrent 10 cm før LMF. montere på en magnetventil og legge til oksygenflaska i nærheten.. magnetventilen kan monteres slik at den åpner kun til fullgass. koble til kaldstartdysa sammen med denne, får ekstra tilskudd.. LMF vil oppfatte den ekstra oksygenet, ved at glødetråden blir avkjølt av oksygenet, og dermed stiger spenningssignalet. da vil ECU øke bensintilskuddet for å kompensere den kraftige luftmassen.. hva du får ut av dette, er vanskelig å si.. tok bare dette ut fra rent teori.. aldri utprøvd hjemme hos meg enda.. hehe

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Lufta innholder ca 1/5 oksygen.

Lystgass innholder ca 1/3 oksygen.

Når man ser på virkningen av å tilsette litt gass som innholder 1/3 oksygen sammen med lufta, så kan man kanskje tenke seg hva som skjer hvis man pøser på med ren oksygen. Ren oksygen blir alt for ustabilt.

 

Det der kan hørast fornuftigt ut. Men eg såg einlaranna bil som hadde det. Kanskje einlarrana tynnare blanding, hakke peiling..

(x)Kawasaki GPZ900 R, stjelt den 04.05.05

måtte de brenne

 

Opel Rekord 1900 77mod

 

(x)84 240 b.21 jub.nr26 m/takreils!

(x)94 Primera GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår