Gå til innhold

Hjelp! NOS input trengs...

Ranger emnet


S-2000

Anbefalte innlegg

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by SyClOnE

Turbo motorer skal ha "wet" system pga den ekstra bensinen som

må tilføres.

 

mvh Geir

 

Det er ALLTID optimalt og smartest å ha riktig blanding, så et system som tilfører riktig mengde ekstra bensin sammen med lystgasse'n er et must!

 

Om man så trenger et 'wet-system' kommer annpå om motorstyringen din kan beregne bensinmengden ettersom lystgassen kommer inn i bildet.

 

Hvis feks. motoren har MAP-sensor så vil den vel justere fetere blanding når gassen øker trykket i innsugsmanifolden.

Har man forgasser vil forgasseren øke bens.-mengden når gassen strømmer gjennom.

Har man luftmassemåler og tilfører gassen etter måleren vil blandingen bli (for) mager. Før måleren funker sikkert ikke på grunn av den veldig lave temperaturen på gassen.

 

Så det som spørs er;

Klarer motoren din å tilpasse bensin-mengden med gassen selv?

Vil du behandle motoren din riktig, eller bare kjøre den magert?

 

Men .... Jeg er også enig med Bilteknikeren :)

Bortsett fra at hvis man ikke har penger å legge ut på turbokonvertering som er mye dyrere så er lystgass en billig måte å få litt bedre ytelse nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så er det snakk om å installere NOS for å gi bilen en del ekstra power (når det trengs) ettersom jeg har hatt veldig lyst på Turbo-kit, men bestemte meg for at dette blir for dyrt foran denne sesongen.

 

Siden hellakkering, nye felger, diverse oppgraderinger plus NOS er planlagt så blir det ikke nok penger til en turbokonvertering.

 

Hvis jeg velger å bygge videre på bilen til neste år vil det mest sannsynlig bli både turbo og NOS...

 

Tiden vil vise, men akkurat nå så ønsker jeg en performance upgrade som ikke vil koste meg 25000+++

 

Men som sagt tidligere, all input er verdsatt ettersom det er alltid godt å høre hva folk synes og hva slags tips de mer erfarne har å komme med.

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOS dekaltrim er da litt harry... Men ett lite spm ang det.

når du har montert ett nos kitt, hvordan er det å eu ok bilen da ?

problemer med hk avgift som ikke er bet ?

det samme gjelder ved turbo og.

Må dette av før eu ok /brennevin/kasse øl til kontrolører :D ?

 

prisi på fylling av 4 liter flaske da ? hvor lenge holder det ? 3 min ?

Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod

Skoda Octavia RS tfsi 2006mod

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

 

Det er ALLTID optimalt og smartest å ha riktig blanding, så et system som tilfører riktig mengde ekstra bensin sammen med lystgasse'n er et must!

 

Om man så trenger et 'wet-system' kommer annpå om motorstyringen din kan beregne bensinmengden ettersom lystgassen kommer inn i bildet.

 

Hvis feks. motoren har MAP-sensor så vil den vel justere fetere blanding når gassen øker trykket i innsugsmanifolden.

Har man forgasser vil forgasseren øke bens.-mengden når gassen strømmer gjennom.

Har man luftmassemåler og tilfører gassen etter måleren vil blandingen bli (for) mager. Før måleren funker sikkert ikke på grunn av den veldig lave temperaturen på gassen.

 

Så det som spørs er;

Klarer motoren din å tilpasse bensin-mengden med gassen selv?

Vil du behandle motoren din riktig, eller bare kjøre den magert?

 

Gassen vil ikke øke trykket i manifolden, siden dysa skal stå før spjeldet.

Hadde den gjort det, hadde det ikke vært bra nok likevel. For den fetere blandingen hadde bare vært nok til tilsvarende mengde ekstra luft, ikke lystgass.

 

Har egentlig liten dekning for å si det, men jeg tror ingen vanlige innsprøytninger i vanlige biler kompanserer for lystgass. Det er ihvertfall det jeg tror. Hadde aldri kommet til å kjøpt noe annet enn våtsystem, uansett motor.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel aldri hensikten min vært å ha noen "fake NOS" flaske liggende i bilen ettersom jeg synes det ikke finnes noe teitere enn noen som "poser" og må gi tapt mot en 90hk Golf f.eks.

 

Jeg ser etter løsninger på hvordan jeg kan øke hk over de vanlige 10hk'ene som er å få ved bytte av grenrør, cat-erstatter osv...

 

Jeg har planer om å bruke bilen til utstillingsbil, samtidig som det ligger vel planer om å ta bilen ut på Rudskogen og diverse andre treff for å "leke seg litt".

 

Tanken har de siste månedene gått rundt turbo, men har fått lite svar på hvor mye tid og ressurser (les: penger) dette vil koste meg, og jeg har derfor hatt lystgass som mitt andre alternativ for 2004.

 

Et annet spørsmål som mange spør er... Er NOS skadelig for motoren?

 

Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

 

Dessuten er andre tips på evt. hva slags performance mods dere mener burde utføres på bilen for å få en nice økning av hk velkommen...

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

er veldig vanskelig å få til en fullgod montering av NOS.. Skal ikke slenge for mye bensin på noens bål, men har lyst til å si at ingen i Norge makter dette...

 

 

Tosk! håper ingen biter på, slik at du ikke greier å ødelegge denne tråden...

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter jo på nettopp DOHC B16a2 motoren.... Den yter 160 hester og har VTEC selvfølgelig...

 

Disse motorene er sterke, og det finnes jo verdenseksemplarer hvor disse er blitt tunet til over 500hk.

 

Mener du allikevel dette er virkelig skadelig for motoren? Og hvorfor klarer ingen i Norge å installere dette riktig? Forstått på mange som at installeringen er ganske så simpel jeg... (Ikke at jeg har tenkt å gjøre det selv allikevel men)

 

Flise GTi'er og slikt er ikke no problem, men jeg går vel om ønske om å kunne kose meg med enda litt større motstand... ;)

Mvh,

Eric/S-2000

-----------------

LOTUS driver

*signatur redigert pga regelbrudd*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

NOS på mindre motorer kan være svært skadelig.. er veldig vanskelig å få til en fullgod montering av NOS.. Skal ikke slenge for mye bensin på noens bål, men har lyst til å si at ingen i Norge makter dette...

 

 

Så lenge en får riktig blanding så har ikkje motoren vondt av et moderat nos kit?? Og det er mangen som makta å få det til i Norge. Apropo små motora, en kjenning av meg har nos på en mc, virker fint det og!

 

Men eg ville gått for ett vått system. Nok bensin e et must.

(x)Kawasaki GPZ900 R, stjelt den 04.05.05

måtte de brenne

 

Opel Rekord 1900 77mod

 

(x)84 240 b.21 jub.nr26 m/takreils!

(x)94 Primera GT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

er ingen vits i å henge deg opp i sånt.. barslig.. nå er vi seriøse ikke sant?

 

Nitro, N2O, Nitrogen Okside osv... er vel NOS :) okay friends???

 

Når jeg hører nitro, tenker jeg nitrogen. Tror nok det var det Larsern mente også. Det blir vel litt feil å omtale nitro som NOS. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår