Gå til innhold

Hjelp! NOS input trengs...

Ranger emnet


S-2000

Anbefalte innlegg

Her har Bilteknikaren "hjulpet til", ja. Vil rette på noen ting;

 

Når Amerikanerne sier "nitro" (uttales naitråo), så snakker de om nitromethan (som i: det topfuelbilene på stripa drikker 4 liter av i sekundet). "Nitrous" (uttales natrous aka. NAAAAWS) er lystgass (Som i: Topic). Methanol er noe helt annet; det er en del av Alkohol-gruppen.

 

Kort forklart:

Nitromethan (CH3NO2) er som en blandig av vanlig bensin (C8H18) og lystgass (N2O). Det er ufattelig brannfarlig, og inneholder faktisk mindre energi per masse enn for eksempel bensin. MEN, og her kommer det; man kan tilsette enorme mengder nitromethan til forbrenningen (skal blandes med 1.7 deler luft for å brenne "best" (vanlig bensin: 14,7). Nitromethan inneholder oksygen, som hjelper til med forbrenningen, og det brenner saktere enn bensin; det brenner ennå idet det går ut eksosporten og videre ut i eksosrøret og ender sine dager i lufta (les: heftige flammer fra eksosrørene).

 

Methanol:

En åpenbar fordel med methanol (CH30H) (aka. tresprit) er at man kan slukke en brann i dette stoffet med vann; derfor brukes det i Indycars (pluss at det brenner renere enn bensin). Blandes med 6,4 deler luft for rett blandingsforhold. Et abér er at methanol tærer på metallet i motoren.

 

Fordeler med begge (og N2O) er at det kjøler innsugslufta noe helt vanvittig; og som vi vet: kaldere luft = tettere luft = vi kan tilsette mere drivstoff = bilen går bedre.

 

EDIT: Man kjører ikke ren oksygen inn i motoren sin, med mindre man er rik og/eller vil herpe den. Ren oksygen er høyeksplosivt og brenner alt for raskt til at man klarer å nyttegjøre seg den i en bilmotor. Hva som skjer hvis man tilsetter bare bittelitt rett etter luftfilteret har jeg aldri tenkt på, kanskje det har noe effekt?

 

N2O er utprøvd; man _vet_ at det virker, og det virker bra! Vil bare nevne at om man har en høykomprimert turbomotor som kan ikke får mere ut av (les: banking), er det en mulighet å kjøre inn finforstøvet vann sammen med innsugslufta. Vannet stjeler varme fra omgivelsene idét det går over i gassform pga. varmen. MEN vannet kan ikke antennes! Methanol kan det, og det senker også tempen på innsugslufta, så det kan være vel verd å utprøve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by jonnis

Hvorfor skal man bruke dry på en forgasser??

Og hvordan får du mer bensin de gangene man skal bruke gassen??

 

Når luftmengden igjennom forgasseren øker "ser" denne det, og tilsetter automatisk mere bensin; det er det hele prinsippet med en forgasser er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

 

Når luftmengden igjennom forgasseren øker "ser" denne det, og tilsetter automatisk mere bensin; det er det hele prinsippet med en forgasser er.

 

tekNetium: du er helt på villspor her :) hehe ... men uansett, det var morsomt å lese, lo så tårene trillte....

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

tekNetium: du er helt på villspor her :) hehe ... men uansett, det var morsomt å lese, lo så tårene trillte....

Hva har jeg gjort galt her? Vil du kanskje rette på meg isåfall? Det hadde vært litt mere seriøst enn å prøve å latterliggjøre meg ved å hevde at du "lo så tårene trillet" mens du leste det jeg har skrevet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Hva har jeg gjort galt her? Vil du kanskje rette på meg isåfall? Det hadde vært litt mere seriøst enn å prøve å latterliggjøre meg ved å hevde at du "lo så tårene trillet" mens du leste det jeg har skrevet...

 

slapp av :) var ikke vondt ment..

 

Forgasseren tilsetter automatisk mere bensin :) hehe den der blir en klassiker ;) hehe.. hør her, jeg kan godt forklare det, og "gleder" meg nesten til Larsern og CO "retter" opp de det jeg skriver...

 

Altså, forgasseren utnytter vacuumsuget som bygges opp av gasspjeldet.. (er du med).. derfor er bensinjet plassert så nær spjeldet som mulig. undertrykket som øker når du åpner spjeldet gjør at bensinen "faller" ned i motoren ( trykkforskjell mellom atm trykket og undertrykket bak spjeldet). Men for å få ekstra tilskudd ved belastning, så må den ha tilskuddsdyse. Fordi med bare å bruke forgasserprinsippet så kan motoren akselere jevnt opp til maks turtall uten belastning.. setter du motstand på motoren, så vil den s"toppe" grunnet den høye luft/bensinblandingen. En ekstra bensintilskuddsdyse (akselerasjonspumpe) minsker derfor bensin/luftblandingen til mye fetere blanding, og fordi temperaturen øker proposjonert med belastningen så vil en fetere blanding forbrenne bedre en det den teoretisk riktige blandingen (14,7/1) gjør under slike forhold..

 

Forgasseren ser ikke om den trenger mere bensin eller ikke, den er konstruert til å gå under en eksakt grunnforhold.. Monterer du på N2O på en forgasserbil, så kan du gjerne montere Våt anlegg.. Fordi du uansett er nøtt til å ha ekstra bensintilskudd, uansett forgasser eller injectionanlegg.. N2O berører ikke dette, det skal kun brukes ved full gass, og selv om du finner riktig blandingsforhold mellom N2O og Bensintilskuddet så må du pøse på ytterligere 15% bensin for å kompensere mot den ekstra varmen som produseres...

 

Versegod Larsern (Blomsterfinn) , ClusterOne og Håndaen: rett meg i alle feilene ;)

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe... Er det en liten krig på gang er ell'?? Såså... Ville bare si at vakùmet som lages i forgasseren når man bruker N2O er det ikke gasspjeldet som står for,(siden det normalt sett vil så helt oppe når N2O er i bruk) men venturi kanalen (innsnevringa i forgasseren) som lager... Men dette var bare småpirk som du IKKE nå ta deg nær av.... ;)

Mange på forumet her (inkludert meg selv) suger opp litt kunskap gjennom å lese trådene her,så det er greit at folk lærer ting rett så de ikke missforstår/feiltolker hva som blir skrevet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

 

Jeg er så lei...! Hvorfor skal en samejævel som deg ødelegge absolutt ALLE tråder med pisspreiket ditt ? Er det så morro å uttale deg om ting du overhodet ikke har peiling på ?

 

Jeg anbefaler ALLE å ta "Bilteknikeren" sine poster med en god klype salt.

 

At vann (H20) har 40% oksygen stemmer, men jeg ser du ikke aner hvor mye energi som skal til for å løse hydrogenbindigene til oksygenatomet, du spalter ikke ut oksygen ved å tilføre vann til en forbrenning i en bilmotor!

 

Forbrenningen gjør at det LAGES VANN.. har du noensinne sett inn i en kald eksospotte? (vann kondenseres og renner ut....)

 

Og kjøre rundt med en tank i bilen som inneholder rent oksygen er ikke ufarlig. Det er som tidligere nevnt som å kjøre rundt med en bombe! Hva skjer ved en evt. kollisjon tror du ? :D Og skulle tanken gå lekk, ja da dør du av oksygenforgiftning.

 

Edit:

PS! Gamlinger puster ikke inn rent oksygen, men luft+ekstra oksygentilførsel..

 

....Og de er heller neppe utsatt for bilkollisjoner som kan punktere en tank mens de puster i dåsa si...

det er katalysatoren som omgjør noen av gassene til vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

 

Når luftmengden igjennom forgasseren øker "ser" denne det, og tilsetter automatisk mere bensin; det er det hele prinsippet med en forgasser er.

 

Hopp i været, og sett ett stort kryss i taket! Denne datoen og dette klokkeslettet må huskes!!! For dette er vel første gang jeg er forholdvis enig med Bilteknikeren.com !!!!!!

 

 

Luftmengden gjennom gasseren øker ikke uten at spjeldet åpnes mer. Eneste måten å få mere luft gjennom gasseren ved ett bestemt turtall uten å forandre spjeldvinkelen, er å trykksette. Men da vil jo ikke en vanlig forgasser funke. Dette fordi man utnytter seg av vakuumet som et stengt eller delvis stengt spjeld skaper for å suge til seg bensin fra flottørhuset gjennom dysene. (vakuumet skapes av venturien ved fullt åpent spjeld.) For konstant fullgass tilskudd brukes ejektorvirkning, (eller hva det heter) En dyse plassert før venturien som må ha stor gasshastighet forbi seg før den gir bensin.

 

 

Bilteknikeren.com : Retter ikke på alt som blir skrevet av deg bare fordi det er skrevet av deg. Men retter på det som blir skrevet av deg, OG som jeg mener er feil.

Hvorfor det er nesten hele tiden kommer sikkert til å synke inn etterhvert...

 

Håkon A: Om kat´en lager vann vet jeg ikke , men jeg vet at forbrenningen lager vann. Biler uten kat spytter ut vann fra eksosen de også.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Bilteknikeren.com

 

okay :) men du, irriterer jeg deg? ;) hehe

 

Og det kommer ifra en som sender ufine hat pm´er når han omsider fatter at han driter seg ut.

For det er jo det du gjør når du ikke kan gå tilbake på noe du har sagt, selv om du skjønner at slaget er tapt. Det håper jeg iallfall for din egen del at du skjønner, selv om du ikke innrømmer det. For hvis ikke trenger du profesjonell hjelp.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser igjennom denne tråden får jeg et sånt bilde i hode mitt:montreal-riot-03.jpg

 

riot riot riot...

 

hvorfor ikke bare svare på det første innlegget??

han er sikkert bra fortvila nå. med tanke på at han ikke har så mye peil på lystgass.

hadde selgeren snakka like mye som dere om produktet før han kom til saken hadde jeg heller kjøpt meg noe annet...en pose smågodt eller no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye greie på lystgass, selv ikke etter at jeg leste denne tråden....

 

Egentlig en tankevekker, for nå ble det veldig klart for meg at man ikke skal tro på alt man leser på forumet.

 

 

Greit at folk har forskjellig syn på saker og ting, men når en kar spør om litt råd når det gjelder "NAWS", så lurer han på om det skader motoren, wet eller dry, osv - ikke om hvordan oksygen forbrenner i motoren.

 

Det er da ikke så forbannet vanskelig å gi et ukomplisert svar i stedet for å krangle og ødelegge tråden?

 

Forøvrig mener jeg at Bilteknikeren.com kan være litt mer saklig når han diskuterer.

 

Min mening.

2001 BMW 525iAT

x 2004 Audi A4 1.9 TDI TIP x 2004 mkV Golf 1.9 TDI DSG

x 1994 mk3 Golf GTi 2.0 8v x 1984 mk1 Golf GTi 1.8 8v

x 1978 mk1 Golf 1.6 GT Gasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TiNy

Greit at folk har forskjellig syn på saker og ting, men når en kar spør om litt råd når det gjelder "NAWS", så lurer han på om det skader motoren, wet eller dry, osv - ikke om hvordan oksygen forbrenner i motoren.

 

Det er da ikke så forbannet vanskelig å gi et ukomplisert svar i stedet for å krangle og ødelegge tråden?

 

Forøvrig mener jeg at Bilteknikeren.com kan være litt mer saklig når han diskuterer.

 

Min mening.

 

Er vel ikke så dumt å forsøke å forklare hvorfor og hvordan motoren blir skadet.. og hva en må passe på, og hvor mye folka i norge egentlig kan om dette!! ser ikke noe galt i det jeg :)

 

Angående kranglingen her, så tror jeg den dreier seg mere om hvem som greier å pisse høyest oppover veggen... er jo ikke så vanskelig å fatte at Larsern kan en del om dette, og at han kanskje ikke liker at noen stiller i samme divisjon.. Det bør han venne seg til spør du meg!!

 

Angående sakelig, så sklir det litt ut av og til ;) hehe.. kan ikke dere le av det i stedet for å irritere?? jeg forsøker på det, men når jeg ble født uten "Lunte" og ikke kan få kjøpt/ettermontert noe slikt så er det ikke så lett å la være å svare litt på kanten.....

 

Off Topic ja!!! vet det :D :D

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

 

Håkon A: Om kat´en lager vann vet jeg ikke , men jeg vet at forbrenningen lager vann. Biler uten kat spytter ut vann fra eksosen de også.

 

det er jo ikke forbrenningen som lager vann... huffda huffda..

Firmaer/Privatpersoner: Har du/dere en Problembil som dere sliter med å få i orden? og som kommer tilbake med samme feil gang på gang? :) ta kontakt. Er mobil og kan komme!! Ikke nøl med å kontakt meg, da sparer du penger/tid og irritasjon!! Garanterer at feilen rettes i Turbohastighet!! gticars@start.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår