Gå til innhold

Import fra USA

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei!

Mulig denne post'n ligger på feil forum, men jeg vil importere fra statene. Og håper at det er på denne delen av bilforumet.net jeg kan finne tak i de som eventuelt driver med dette.

Det jeg vil importere er en El Camino, motor størrelsen er egentli uvesentlig, og bilen skal helst ikke være nyere så 80. Men må være så godt som rustfri... Så, er det noen her som vet en bra side der jeg kan finne biler til salgs i statene, noe tilsvarende en amerikansk version av AutoDB.no.

Har aldri importert en bil selv før, så hvordan er reglene for dette, eventuelt navn på noen firmaer som kan hjelpe til med dette.

Håper noen her kan hjelpe meg, trenger en ny bil til sommeren :D

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk etpar ting hvis du skal importere bil NYERE enn 30 år:

Selv om du slipper endel avgifter på en pick-up, må den tilfredsstille nybilkravene på import-tidspunktet!

Det innebærer at din 1980 modell må tilfredsstille avgass-, lys-, støy-krav (for å nevne noe!) som gjelder for NYE biler i 2004. Det tror jeg dessverrre ikke en El Camino fra 1980 klarer uten store ombygginger.

Hvorfor ikke se etter norskregistrerte? De finnes de også.

Evt en fra 1974 eller eldre. Teknisk er de ikke svært forskjelig fra 1980 modeller, og du får tatt den inn som veteran.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker hovedsakelig på å ta inn en veteran, og grunnen til at jeg ikke kjøper en som har gått på norsk jord er jo den evinnelige rusten.. greier meg fint uten den jeg :D

Syns også at prisene på bilene var mye finere over andedammen enn den er i norge. Fant en 75(?) modell til 69.000.. ellers var det ingen som var aktuell.

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jay

hvis den er eldre enn 74 går den som veteran.. hva må man betale av avgifter da? og hva om den har bodylift, suspensionlift, annen motor og slike ting? ikke så strengt på veteran?

Er det ikke slik at en kun må betale moms på kjøpesum og frakt i tilegg til vrakpant og fortollingsgebyr? Jeg tror det....

Vet ikke helt hvordan det er om bilen er ombygd.

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pris på import av veteran blir omtrent slik:

Frakt USA-Norge: ca 10.000kr

Forsikring under frakt: ca 1000kr

Vrakpant:1200kr

Moms på kjøpesum OG overnevnte utgifter.

+++

Eksempel med bil til 60.000 :

60000+10000+1000=71000

71000 x 1,25 =88750+1200=89950,-

+++(Kommer alltid på noe mer.)

Tross alt får du sveist endel rust for differansen fra 60 til 89000 kr

Dessuten kommer usikkerheten med å kjøpe en godt brukt bil usett.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider