Gå til innhold

b230FK - spm om lekkasje og oljetrykk

Ranger emnet

Gjest mathiman

Anbefalte innlegg

Gjest mathiman

Hallo

Sliter med å bygge opp oljetrykket på motoren, tar lang tid, så jeg må ta av coilledningen så jeg ikke får rådebank.

Hva kan dette skyldes? Bruker semisyntetisk olje fra biltema, skal være greit dette? Bruker oljekjøler men det burde jo ikke være noe problem.

Så har jeg en liten oljelekkasje, vet ikke helt hvor det kommer fra, men det drypper et par dråper fra en av boltene til girkassa. Altså ikke dreneringshullet på kassa, men fra en av boltene. Er det oljetetningen bak veiva som er gåen? Options?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at det som gir mest bang for buck når det gjelder å få tilbake tapt oljetrykk er å bytte råde- og veivlagre. Selvfølgelig måler du klaringene i oljepumpa og sjekker/renser silen samtidig. Har ikke målene mine her, men den av de tre som var mest slitt lå fem hundredeler innafor, så jeg lot det stå til.

For min del satte jeg 10% på lagrene (som hadde slitasje ('87 B230ET)) og 90% på udugelig mekaniker som ikke bytta d-ringer på oljetrykkrøret og i hvertfall ikke satte røret skikkelig på plass etter seg. :rolleyes:

Jeg satte inn en giver og fant 0,5bar på tomgang og maks(!) 2,5bar på turtall. Nå er det umiddelbart 3-5 bar. Ved priming av motor/turbo før lagerbytte piplet det knapt ut av turboen (der det skal) etter 6x 10 sekunder på startern. Nå satte jeg drillen på mellomakselen og det kom et fossefall. :D (Fossefall = 1,5 kvadrat (på gulvet it is.)) :bump

PS! D-ringen på den enden av trykkrøret som går inn i blokka (fra oljepumpa) hadde revnet og lagt seg på høykant og dermed gikk olja ut i "friluft".

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider