Gå til innhold

sporing og lufttrykk.

Ranger emnet

PlenKlipper

Anbefalte innlegg

Hei.

Har netopp montert mine nye sommerdekk på en Saab 9-5. De har dimensjonene 225/40ZR18.

Tingen er at jeg synes den sporer noe helt forferdelig! Plutseli vil bilen svinge til høyre, og jeg må holde igjen rattet. Er dette normalt? Synes det rett å slett var skummelt å kjøre med dem.

og hva skal lufttrykket være i disse uorginale dekkene?

skal jeg ha samme trykk som på standarddekkene? fant ikke min bil med denne dimensjonen hos bensinstasjonene. Nermeste var Porsche 911. skal jeg bruke trykket som står oppført til Porschen da?

takker for alle svar :)

-98 Saab 9-5 2.0t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 3,5bar i lavprofilsdekk er vanlig. Brede dekk som du har vil spore mye mer enn originale dekkdimensjoner, så det må du bare leve med :)

3,5?! wow, presset netopp inn 2.2Bar, da det var dette som sto oppført i bilens instruksjonsbok. Jeg skal blåse inn litt mer i morgen å se om det blir noe bedre. Hvis ikke er det bare å gå tilbake til de orginale sommerfelgene :P

-98 Saab 9-5 2.0t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig at fwd biler sporer med brede lavprofildekk ja.

ang. dekktrykk har jeg et tips om man er usikker.

Finn en slett, tørr og fin asfaltstrekke.

Fargelegg et felt over hele dekkbredden med f.eks kritt e.l

Kjør så et stykke rett frem, stopp og sjekk krittmerkinga.

Har du slitt av krittfargen på siden, men ikke på mitten har du for lite luft.

Slitt på midten betyr selfølgelig for mye luft.

Man må nesten prøve seg litt frem og tilbake med hvor langt du må kjøre for å ikke slite av alt.

Ganske vanlig at folk fyller for mye luft i lavprofildekk for å være "sikkre". så mye av det da jeg jobba med dekkskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører fwd med brede lavprofildekk, bruker Toyo T1R proxes siden de sporer lite iforhold til andre merker. Er sporing ved dype hjulspor, men ikke slik at det føles som et problem.

Uansett, etter jeg senket bilen ble bilen skikkelig dårlig å kjøre. Den dro mot venstre konstant og var nervøs. Monterte camberkit på alle hjulene og fikk en grundig hjulstillingskontrol, slik at vinklene var 100% korrekt. Bilen var en helt annen å kjøre etterpå.

Anbefaler å satse på gode dekk og korrekt hjulstilling. Da blir du trygg på bilen og dermed sikrere på veien.

Ang. dekktrykk så bør du holde deg til dekkens merking. Du får prøve selv, lavt og høyt dekktrykk og se/føle hvordan bilens egenskaper endrer seg.

Endret av Hondaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WTF !??! 3.5bar?! kjører du formel 1 eller?!

Du burde jo helst ligge et sted på mellom 2.0-2.5bar i trykk på lavprofilsdekk!

At bilen din sporer kommer av at du har brede dekk, og ettersom de norske veiene ser ut som togskinner er det ikke til å unngå!

MEN, er bilen din senket!? såfall burde du foreta forstillingskontroll og justere spissinga di, det vil hjelpe mye!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyllte 3.0 bar i dag. Bilen ble betraktelig mye bedre å kjøre.

Men drivstofforbruket ble mye høyere enn med vinterdekkene :S

Men noe må man vel ofre :P

3bar er litt mye synes jeg men greit nok, drivstoffet ditt vil glatt øke med 30% bare å gå opp til 18"

ikke glem at dekka og felga dine sikkert er dobbelt så tunge som de originale...

det tærer på kreftene!

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du burde jo helst ligge et sted på mellom 2.0-2.5bar i trykk på lavprofilsdekk!"

De fleste dekkforhandlerene jeg har snakket med anbefaler et dekktrykk på mellom 2,5 og 3,0 bar på dekk som har lavere/mindre profil enn 45. Selv kjører jeg med 2,7 på 40 profil, fwd, og har aldri hatt problemer med sporing. En skikkelig hjulkontroll, som flere har nevnt, er meget viktig for at bilen skal oppføre seg normalt.

Mazda 5

Opel Astra G

http://www.gauldalgatebil.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider