PlenKlipper Skrevet April 5, 2009 Rapporter Share Skrevet April 5, 2009 Hei. Har netopp montert mine nye sommerdekk på en Saab 9-5. De har dimensjonene 225/40ZR18. Tingen er at jeg synes den sporer noe helt forferdelig! Plutseli vil bilen svinge til høyre, og jeg må holde igjen rattet. Er dette normalt? Synes det rett å slett var skummelt å kjøre med dem. og hva skal lufttrykket være i disse uorginale dekkene? skal jeg ha samme trykk som på standarddekkene? fant ikke min bil med denne dimensjonen hos bensinstasjonene. Nermeste var Porsche 911. skal jeg bruke trykket som står oppført til Porschen da? takker for alle svar :) Siter -98 Saab 9-5 2.0t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mustang95 Skrevet April 5, 2009 Rapporter Share Skrevet April 5, 2009 Det pleier å stå på gummi'n hva som er max. Min står det max 44psi, jeg har 40psi. Siter Project: "FrostBite" by GSS Motorsports - 2007 Focus - 1995 Mustang cab - 1994 Mustang coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet April 5, 2009 Rapporter Share Skrevet April 5, 2009 Over 3,5bar i lavprofilsdekk er vanlig. Brede dekk som du har vil spore mye mer enn originale dekkdimensjoner, så det må du bare leve med :) Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PlenKlipper Skrevet April 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2009 Over 3,5bar i lavprofilsdekk er vanlig. Brede dekk som du har vil spore mye mer enn originale dekkdimensjoner, så det må du bare leve med :) 3,5?! wow, presset netopp inn 2.2Bar, da det var dette som sto oppført i bilens instruksjonsbok. Jeg skal blåse inn litt mer i morgen å se om det blir noe bedre. Hvis ikke er det bare å gå tilbake til de orginale sommerfelgene :P Siter -98 Saab 9-5 2.0t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet April 5, 2009 Rapporter Share Skrevet April 5, 2009 Nå varierer dette selvsagt på vekta til både bilen din og hvilke dekk etc etc. Men alt fra 2,6 til 3,5 er vanlig. (38-50psi) Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PlenKlipper Skrevet April 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2009 ok, tror jeg får ringe dem jeg kjøpte dekkene av i morgen, å høre hva de mener. Takk for hjelpen =) Siter -98 Saab 9-5 2.0t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Granada Håkon Skrevet April 5, 2009 Rapporter Share Skrevet April 5, 2009 Ganske vanlig at fwd biler sporer med brede lavprofildekk ja. ang. dekktrykk har jeg et tips om man er usikker. Finn en slett, tørr og fin asfaltstrekke. Fargelegg et felt over hele dekkbredden med f.eks kritt e.l Kjør så et stykke rett frem, stopp og sjekk krittmerkinga. Har du slitt av krittfargen på siden, men ikke på mitten har du for lite luft. Slitt på midten betyr selfølgelig for mye luft. Man må nesten prøve seg litt frem og tilbake med hvor langt du må kjøre for å ikke slite av alt. Ganske vanlig at folk fyller for mye luft i lavprofildekk for å være "sikkre". så mye av det da jeg jobba med dekkskift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PlenKlipper Skrevet April 5, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 5, 2009 hehe, hørtes forferdelig stress ut :P må kanskje prøve dette hvis jeg ikke finner på noe lettere :) Siter -98 Saab 9-5 2.0t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Granada Håkon Skrevet April 7, 2009 Rapporter Share Skrevet April 7, 2009 hehe, hørtes forferdelig stress ut :P må kanskje prøve dette hvis jeg ikke finner på noe lettere :) Litt stress er det jo. men da har man i allefall dekk som varer så lenge som mulig. Kan jo sjekke spordybden med jevne mellomrom også da, det er litt enklere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hondaen Skrevet April 7, 2009 Rapporter Share Skrevet April 7, 2009 (endret) Jeg kjører fwd med brede lavprofildekk, bruker Toyo T1R proxes siden de sporer lite iforhold til andre merker. Er sporing ved dype hjulspor, men ikke slik at det føles som et problem. Uansett, etter jeg senket bilen ble bilen skikkelig dårlig å kjøre. Den dro mot venstre konstant og var nervøs. Monterte camberkit på alle hjulene og fikk en grundig hjulstillingskontrol, slik at vinklene var 100% korrekt. Bilen var en helt annen å kjøre etterpå. Anbefaler å satse på gode dekk og korrekt hjulstilling. Da blir du trygg på bilen og dermed sikrere på veien. Ang. dekktrykk så bør du holde deg til dekkens merking. Du får prøve selv, lavt og høyt dekktrykk og se/føle hvordan bilens egenskaper endrer seg. Endret April 7, 2009 av Hondaen Siter For livets glade gutter går solen aldri ned ;-D Guide: Honda Turbo Guide:Bytt bremsene på din Honda selv Spør doktor Honda om alt! http://www.honda-club.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PlenKlipper Skrevet April 7, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 7, 2009 Fyllte 3.0 bar i dag. Bilen ble betraktelig mye bedre å kjøre. Men drivstofforbruket ble mye høyere enn med vinterdekkene :S Men noe må man vel ofre :P Siter -98 Saab 9-5 2.0t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
buskmann Skrevet April 8, 2009 Rapporter Share Skrevet April 8, 2009 Det koster å være kar. Siter Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet April 8, 2009 Rapporter Share Skrevet April 8, 2009 WTF !??! 3.5bar?! kjører du formel 1 eller?! Du burde jo helst ligge et sted på mellom 2.0-2.5bar i trykk på lavprofilsdekk! At bilen din sporer kommer av at du har brede dekk, og ettersom de norske veiene ser ut som togskinner er det ikke til å unngå! MEN, er bilen din senket!? såfall burde du foreta forstillingskontroll og justere spissinga di, det vil hjelpe mye! Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DRFT-R Skrevet April 8, 2009 Rapporter Share Skrevet April 8, 2009 Fyllte 3.0 bar i dag. Bilen ble betraktelig mye bedre å kjøre.Men drivstofforbruket ble mye høyere enn med vinterdekkene :S Men noe må man vel ofre :P 3bar er litt mye synes jeg men greit nok, drivstoffet ditt vil glatt øke med 30% bare å gå opp til 18" ikke glem at dekka og felga dine sikkert er dobbelt så tunge som de originale... det tærer på kreftene! Siter Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
leepriest Skrevet April 10, 2009 Rapporter Share Skrevet April 10, 2009 "Du burde jo helst ligge et sted på mellom 2.0-2.5bar i trykk på lavprofilsdekk!" De fleste dekkforhandlerene jeg har snakket med anbefaler et dekktrykk på mellom 2,5 og 3,0 bar på dekk som har lavere/mindre profil enn 45. Selv kjører jeg med 2,7 på 40 profil, fwd, og har aldri hatt problemer med sporing. En skikkelig hjulkontroll, som flere har nevnt, er meget viktig for at bilen skal oppføre seg normalt. Siter Mazda 5 Opel Astra G http://www.gauldalgatebil.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.