Gå til innhold

Tror jeg trenger mer vacuum på lavt turtall.

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Halla.

 

Jeg har så dårlig bremser på lavt turtall med mustangen, er løsningen å kjøpe en "vaccum canister" eller noe ? Bremsene er ikke så gale på høyere turtall.

 

Er det bare å sette den "vacuum canisteren" på slangen mellom forgasseren og bremsene ?

 

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bygg om til Hydro Boost fra en dieselbil eller reimdrevet vakumpumpe fra dieselbil eller elektrisk vakumpumpe :)

 

Elektrisk vakumpumpe var ikke dumt egentlig, ser dem selger ferdige "kit" noen steder også. Men vet du om noe sted dem selger dette billigere ? Rundt 2000kr og oppover har det vært der jeg har sett... syntes det var litt dyrt.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel sitte en envegsventil på vakuumslange evt inn på bremseforsterkeren, sjekk at denne fungerer som den skal, finnes det ikke en slik en, så bør du få montert en.

Sjekk og at ikke slangen er morken, evt. innsugspakninger.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: sett at det ikke er kam-en din som er så grov at du har dårlig med vakum på tomgang...

 

Der kom du fram til svaret ja :)

 

Skal vel sitte en envegsventil på vakuumslange evt inn på bremseforsterkeren, sjekk at denne fungerer som den skal, finnes det ikke en slik en, så bør du få montert en.

Sjekk og at ikke slangen er morken, evt. innsugspakninger.

 

Det skal jeg ta en titt på du :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge inn en varm anbefaling av Hydroboost, bremsene blir ikke til å kjenne igjen! En bekjent av meg bygde om sin K5 Blazer til HB, og i den ble det merkbart kortere bremsestrekning. K5'n min har jeg også kjøpt inn HB til. :)

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vce: Leste litt om Hydroboost nå, virket veldig kurrant og smart egentlig :)

 

 

Var å tittet litt kjapt på bilen istad, det kommmer vakuum dit det skal, men på tomgang og litt over har jeg 9-10hg. Skal vel helst være rundt 16hg på tomgang ?

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel mest med kammen å gjøre da kanskje, hvordan er det på f.eks 1500 rpm da?

 

Ja, er pga kammen.

 

Nå så ikke jeg så godt etter istad, men når det hørtes ut som jeg hadde ca 1500rpm så tror jeg den gikk til ca 16hg... ca ca :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ok vakuum da, så under kjøring så har du nok, da burde det jo samle seg opp nok under kjøring om envegsventilen virket.

Kanskje du kunne prøvd å lage en vakuumboks, mellom envegsventilen og bremseforsterkeren.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ok vakuum da, så under kjøring så har du nok, da burde det jo samle seg opp nok under kjøring om envegsventilen virket.

Kanskje du kunne prøvd å lage en vakuumboks, mellom envegsventilen og bremseforsterkeren.

 

Ja, jeg bør iallefall gjøre noe. Har jo blitt vant med dette, men er irritabelt å ha så dårlige bremser.

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vce: Leste litt om Hydroboost nå, virket veldig kurrant og smart egentlig :)

 

 

Var å tittet litt kjapt på bilen istad, det kommmer vakuum dit det skal, men på tomgang og litt over har jeg 9-10hg. Skal vel helst være rundt 16hg på tomgang ?

 

Den vacuum readingen der på 9-10 hg er nok normal når du har single plane innsug.

 

the "vacuum" reading (Hg) gives you a "indication" of the "velocity" and the "quality" of the air/gas mix going into the cylinder....

a carb needs 14Hg or more to keep the air/gas in suspension driving normal... at low street rpms below 14Hg the gas will puddle and foul plugs (worse with cold weather)....open plenums typically are 8-11Hg (depends on the cam)

 

so... for street rpms with a open plenum...

you add a "multispark" box for a "better chance" of getting the crummy mix to light and burn and set the idle to about 1000+ to get enough Hg to idle....and really deep gears for more rpms in town which sucks for mpg and rpms on the hwy....

 

you need none of the above with a dual plane intake (with a reasonable size cam) and will make alot more TQ and HP at the street rpms where you actually do drive the car

 

ps: power brakes and Hg

there is a check valve in/at the booster, "blip" the throttle just one time so Hg goes to 18Hg+...the booster stores the vacuum to operate the brakes......a good check valve will hold the vac for 24 hours plus with the engine turned off

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant :)

 

Skulle til å snakke med en bekjent ifra sarpsborg motor igår på langfredags crusinga, men ble avbrutt så vi fikk ikke snakket ferdig. Men jeg vuderer å handle inn elektrisk vacum pumpe, spørs litt på pris.

 

(Kan hende jeg må kjøpe nye grenrør isteden da, gasset på litt hard hjemover ifra crusinga og fikk en mega lekkasje. Tror kanskje bare en bolt i grenrøret løsnet, skal se idag.)

 

Edit: Var bare en pakning: IMG_4050.jpg

Endret av Ottesen

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår