Gå til innhold

Mondeo koker og lekker olje

Ranger emnet

tombjer

Anbefalte innlegg

Har nylig vært på langtur med min ford mondeo 1,8 TD 1995 modell.

Har også dratt på en henger som var nokså stor men det gikk da ganske så greit.Ca 40 mil hver vei.

På veien hjem så koket den for meg opp fjellene.Dette skyldes,tror jeg,at jeg hadde lite vann på bilen og det var tungt å dra henger opp fjella.Fylte på nytt vann og vips kunne jeg kjøre de siste 35 mila hjem uten problemer,ihvertfall nesten.

Når jeg kom hjem koket bilen igjen og det lekker i tillegg mye olje.Har ikke lokalisert fra hvor enda men det er en del.

Noen som aner hva som kan ha skjedd her??Toppakningen??

Det kom omtrent rent rustvann av radiatoren..Tydelig tegn på rust i kjølesystemet..

Håper noen her inne kansje aner hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var under bilen og tittet idag.Når jeg står til venstre ved bilen,altså høyre side av bilen og titter på den reima som går det,så lekker det fra det ene hjulet..Altså baksiden av den.Synd jeg ikke har noe bildet her nå.

Reima tror jeg går innom 5 hjul og det er det største av de hjula som lekker.Altså baksiden av den..Kansje bare en pakning som har gått?

Det blåser forøvrig også kun kaldluft i bilen min nå...Ikke antydning til varmluft selv når motor er skikkelig varm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bilen din kokte kan komme av at det er tungt uansett å dra på..

Men det som forundrer meg er at du kokte over med en Diesel motor.. det er ganske kritisk det! Vannpumpa di kan være gåen, også termostaten kan henge igjen veldig!

lekker det olje rundt veiva? Oljepumpa trur du?.. kan være veivtetninga..

Ta opp olje lokket ditt og se på det innvendig. har du noe gult/hvitt skum der, er toppakninga di gåen

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nylig kjøpt bilen og fant fort ut at det var så og si rent rustvann igjen på denne bilen...Skal bytte dette så fort jeg fikser oljelekkasjen.Jeg har byttet termostat idag.Den som sto i var helt for jævlig.Nedrusta og stiv som fy.Nå ser det ut som temperaturen funker men det blåser bare kaldluft inn i bilen.Ikke noe varmluft.

Sender med link til bildet av der det lekker olje.

Det er på baksiden av dette hjulet,altså sett fra bilens høyre framhjul når man står under bilen.Mener noen har sagt det er simringen til veiva som har gått..Håper noen kan gi meg svaret..

07042009101.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok men da får vi sette det bort...Ser jeg fant ett sted på noen Ford sider at de beregner en 3-4 timer på denne jobben..

Noen som aner hvorfor jeg ikke har noe varme i bilen lenger da?

Litt feil tråd kansje å nevne dette.Motoren blir varm men ikke varmeapparatet..Blåser kun kaldluft.Har byttet termostat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ærlig innrømme det at jeg har ikke kommet meg så godt inni Ford enda, men jeg vet at det var en serie motorer som slo skeiv toppen når de kokte... Vet at DOHC (:D) på Sierra hadde dette problemet. "Mondeo" på forumet her virker som en oppegående kar, så han kan sikkert be\avkrefte dette når det gjelder på din bil.

1988 Golf II aka. Helene

Tollak: "Føler at håret mitt har begynt og bli langt nå"

Øge: "Kunne vært lengre..."

Tollak: "Å?"

Øge: "Hvis du hadde spart lengre, hadde håret ditt blitt lengre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo motorrer som bruker å være kurante. Selv vært borti meget få av disse med gåen toppakning osv.

Men vet du om det er sirkulasjon i kjølesystemet i motoren din da? Kan evt, parkere i en noe så bratt oppover bakke, med motoren oppover, skru på varmeapparatet, og se om du klarer å få litt varme da, om det kommer en lunk, kan nok vannpumpen være defekt. (om ikke noe annet, obs, gjør dette på go og varm motor:) )

-Subaru Impreza WRX "STi" 01'

-Subaru Impreza WRX 01'

http://www.dlgracing.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider