Finepix Skrevet Januar 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2004 Noen som vet ca når Amcars fikk selvbærende karrosseri? Har f. ex en 70 Mustang ramme? Eller en 73 Corvette? Sikkert dumt spørsmål, men er man novis på Amcar så...:confused: Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Januar 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2004 alle fikk ikkje det samtidig, men Amerikanerne var seint ute.. Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Modmach1 Skrevet Januar 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2004 Originally posted by Finepix Noen som vet ca når Amcars fikk selvbærende karrosseri? Har f. ex en 70 Mustang ramme? Eller en 73 Corvette? Sikkert dumt spørsmål, men er man novis på Amcar så...:confused: Corvetten har ramme, mustangen har ikke det ! :) http://www.moldestuket.com Siter 62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise" 64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow" 71 Mustang Mach-1 "Phat-1" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet Januar 1, 2004 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 1, 2004 Takker.... Hva med Cuda/Challenger ca 72 da, og Camaro/Firebird 67-69? Noen som har noen synspunkter på fordeler & ulemper ved de to konstruksjonene? Tenker hovedsakelig på ombygging/godkjenning og evt egenskaper på veien/bane... Var de første selvbærende Amcars myke i chassie f.ex? -noen svakheter/barnesykdomer? Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Camaro/firebird hadde rame... Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Ramme blir jo temmelig tungt da.. Men tåler bra med bank og det blir vel gasnke stivt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Flere av de bilene som nevnes her har såkalte subframes. Det innebærer at bilen har to rammer: en foran som holder motor/forstilling, boltet fast i torpedoveggen, og en bak som holder bakstilling. Karosseriet er mao. selvbærende på midten. Dette er brukt ihvertfall på tidlige Mustang, Camaro (og dermed sikkert også Firebird)fra starten i '68 og langt ut på 70-tallet. "Nyere" Camaro/Firebird har også subframes. Tenker da på de som kom rundt 1980 (var det vel?). Typisk er at du fikk ikke HP-versjonen (Iroc Z, var det vel?) med T-tak fordi T-taket ikke stivet opp bilen nok med det økte dreiemomentet. Bakrutene sprakk etter en tid. Av en eller annen grunn produserte vissnok Canadierne bilen slik tiltross for problemene. Subframes sparer antakelig noe vekt ift hel ramme. Ulempen er mindre vridnings-stivhet. Har bl.a sett en seriøst trimmet Camaro fra midten av 70-tallet som hadde påsveiste forsterkere mellom for- og bakrammen for å stive opp bilen. De tidlige Mustang'ene (64 1/2 tom 66) har "lag på lag" med plater i gulvet for å stive av den selvbærende delen av karosseriet. Dette er et problem ved restaurering. Useriøse lapper sammen platene som vises og driter i resten. Dermed vokser rusten videre mellom de nye platene og bilen blir etterhvert slarkete og "salrygget" tiltross for at den fremstår som rustfri. En annen fordel med hel ramme er at den er lettere å jobbe på. Ingen karosserideler er jo bærende på en rammebil. Rustsveising på karosseriet er adskillig lettere når man ikke risikerer at bilen knekker på midten hvis man skjærer ut en bit i dørstokken f.eks Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Modmach1 Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Originally posted by Finepix Takker.... Hva med Cuda/Challenger ca 72 da, og Camaro/Firebird 67-69? Noen som har noen synspunkter på fordeler & ulemper ved de to konstruksjonene? Tenker hovedsakelig på ombygging/godkjenning og evt egenskaper på veien/bane... Var de første selvbærende Amcars myke i chassie f.ex? -noen svakheter/barnesykdomer? Cuda og Challenger har heller ikke ramme. Camaro/Firebird hadde en halvramme som det blir kalt. Den gikk til torpedoen...litt lengre under bilen for å skrue den fast. Er vel nesten en halvmeter etter torpedoen. http://www.moldestuket.com/klubb2.JPG Dette er et bilde av ei ramme til en 70 Nova. Ser likens ut som Camaro/Firebird Det er uendelig med løsninger for å få eksempelvis Camaro til å bli knall bra i svinger Siter 62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise" 64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow" 71 Mustang Mach-1 "Phat-1" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Joda, fremre subframe/halvramme gikk selvfølgelig noe lengre bak en torpedoen for å unngå en kant-i-kant løsning som hadde gitt enorme påkjenninger i innfestingen. Eksempelet med oppstivingen av Camaroen var bare et eksempel for å vise at nettopp mangel på vridnings-stivhet i visse tilfeller KAN være et problem på bilen. Andre metoder som er brukt for å stive opp slike biler er jo f.eks å montere bur i bilen som starter fremst på fremre halvrammen, går gjennom torpedoen, opp A-stolpen, langs innertaket, ned C-stolpen og ender opp nede i bagasjerommet i bakre innfesting til bladfjæren (eller en bakre innfesting til halvrammen dersom bilen er bygget om til K-link f.eks.) Pluss div kryssforsterkninger underveis. Men avstiving alene gir ikke svært mye bedre veigrep (litt, men ikke nye). Det gjør først og fremst bilen istand til å kunne utrustes med mye mer motor. Men det er jo en annen sak. Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hersker Hans Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Originally posted by ElCamino Camaro/firebird hadde rame... På min er det halv ramme, den starter midt under førersetet og går fremover. Slapp ned ramma for et par uker siden, den var mye lettere enn jeg trodde. På bilen min er det vanlig å sveise på "subframconnectorer" stag som fester ramma til bakstillinga, for å få bilen stivere. Var visst skrevet lenger opp dette :-).. Jeg skal prøve å få festa to stag fra fremst på ramma, opp til øverst på torpedoveggen, som går over motoren på hver side, Også en fin måte å stive opp fronten på. Siter Driftfun.com 1967 Chevrolet Camaro LS1/T56 1990 Chevrolet Van 6.5 g30 1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hot Rod Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Forstilling på eldre Camaro's er nesten identisk med fremre del av ramma på Chevrolet Astro. Godt mulig en eldre Chevelle/Camaro/'Bird el. uten skiver kan skive-konverteres ved hjelp av en Astro-forstilling. NB! Vet ikke om det går, vet bare at de er svært like...... Litt off topic ift hovedspørsmålet i tråden. Tenke jeg bare skulle nevne det.....;) Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Originally posted by Hersker Hans På min er det halv ramme, den starter midt under førersetet og går fremover. Slapp ned ramma for et par uker siden, den var mye lettere enn jeg trodde. På bilen min er det vanlig å sveise på "subframconnectorer" stag som fester ramma til bakstillinga, for å få bilen stivere. Var visst skrevet lenger opp dette :-).. Jeg skal prøve å få festa to stag fra fremst på ramma, opp til øverst på torpedoveggen, som går over motoren på hver side, Også en fin måte å stive opp fronten på. Opps!:) Trudde at man kalte det med halvramme også for ramme(har faktisk aldri hørt ordet halvramme:idea: ) brodern har en 69 Camaro(protouring prosjekt) liggende i atomer ut i garasja. så der kan man tydlig se at der er Subframes. På min andre broders 88 Trans am er det også Subframe, og han har nettopp gått til innkjøp av Subframeconnectors til bilen. Det er typen som skal sveisest på(ikje bolt-on), som visst nokk skal vere stivest Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Modmach1 Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Originally posted by ElCamino Opps!:) Trudde at man kalte det med halvramme også for ramme(har faktisk aldri hørt ordet halvramme:idea: ) brodern har en 69 Camaro(protouring prosjekt) liggende i atomer ut i garasja. så der kan man tydlig se at der er Subframes. På min andre broders 88 Trans am er det også Subframe, og han har nettopp gått til innkjøp av Subframeconnectors til bilen. Det er typen som skal sveisest på(ikje bolt-on), som visst nokk skal vere stivest Er du broren til Sindre H ? :) Siter 62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise" 64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow" 71 Mustang Mach-1 "Phat-1" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 nei,nei:) Ej bor på Sunnmøre. Veit ikkje kenn Sindre H(H=Håbet?) er. Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Modmach1 Skrevet Januar 2, 2004 Rapporter Share Skrevet Januar 2, 2004 Originally posted by ElCamino nei,nei:) Ej bor på Sunnmøre. Veit ikkje kenn Sindre H(H=Håbet?) er. Nei :) Tenkte på Sindre Henriksen som bor i Fosnavågen...har GTA med 18" felger...sort.. Siter 62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise" 64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow" 71 Mustang Mach-1 "Phat-1" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.