Gå til innhold

Ramme vs. selvbærende??

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by Finepix

Noen som vet ca når Amcars fikk selvbærende karrosseri? Har f. ex en 70 Mustang ramme? Eller en 73 Corvette?

 

Sikkert dumt spørsmål, men er man novis på Amcar så...:confused:

 

Corvetten har ramme, mustangen har ikke det ! :)

http://www.moldestuket.com

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.... Hva med Cuda/Challenger ca 72 da, og Camaro/Firebird 67-69?

 

Noen som har noen synspunkter på fordeler & ulemper ved de to konstruksjonene? Tenker hovedsakelig på ombygging/godkjenning og evt egenskaper på veien/bane... Var de første selvbærende Amcars myke i chassie f.ex? -noen svakheter/barnesykdomer?

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere av de bilene som nevnes her har såkalte subframes.

Det innebærer at bilen har to rammer: en foran som holder motor/forstilling, boltet fast i torpedoveggen, og en bak som holder bakstilling. Karosseriet er mao. selvbærende på midten.

Dette er brukt ihvertfall på tidlige Mustang, Camaro (og dermed sikkert også Firebird)fra starten i '68 og langt ut på 70-tallet.

 

"Nyere" Camaro/Firebird har også subframes. Tenker da på de som kom rundt 1980 (var det vel?).

Typisk er at du fikk ikke HP-versjonen (Iroc Z, var det vel?) med T-tak fordi T-taket ikke stivet opp bilen nok med det økte dreiemomentet. Bakrutene sprakk etter en tid. Av en eller annen grunn produserte vissnok Canadierne bilen slik tiltross for problemene.

 

Subframes sparer antakelig noe vekt ift hel ramme. Ulempen er mindre vridnings-stivhet. Har bl.a sett en seriøst trimmet Camaro fra midten av 70-tallet som hadde påsveiste forsterkere mellom for- og bakrammen for å stive opp bilen.

 

De tidlige Mustang'ene (64 1/2 tom 66) har "lag på lag" med plater i gulvet for å stive av den selvbærende delen av karosseriet. Dette er et problem ved restaurering. Useriøse lapper sammen platene som vises og driter i resten. Dermed vokser rusten videre mellom de nye platene og bilen blir etterhvert slarkete og "salrygget" tiltross for at den fremstår som rustfri.

 

En annen fordel med hel ramme er at den er lettere å jobbe på.

Ingen karosserideler er jo bærende på en rammebil. Rustsveising på karosseriet er adskillig lettere når man ikke risikerer at bilen knekker på midten hvis man skjærer ut en bit i dørstokken f.eks

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Takker.... Hva med Cuda/Challenger ca 72 da, og Camaro/Firebird 67-69?

 

Noen som har noen synspunkter på fordeler & ulemper ved de to konstruksjonene? Tenker hovedsakelig på ombygging/godkjenning og evt egenskaper på veien/bane... Var de første selvbærende Amcars myke i chassie f.ex? -noen svakheter/barnesykdomer?

 

Cuda og Challenger har heller ikke ramme.

Camaro/Firebird hadde en halvramme som det blir kalt. Den gikk til torpedoen...litt lengre under bilen for å skrue den fast. Er vel nesten en halvmeter etter torpedoen.

http://www.moldestuket.com/klubb2.JPG

 

Dette er et bilde av ei ramme til en 70 Nova. Ser likens ut som Camaro/Firebird

 

Det er uendelig med løsninger for å få eksempelvis Camaro til å bli knall bra i svinger

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fremre subframe/halvramme gikk selvfølgelig noe lengre bak en torpedoen for å unngå en kant-i-kant løsning som hadde gitt enorme påkjenninger i innfestingen.

 

Eksempelet med oppstivingen av Camaroen var bare et eksempel for å vise at nettopp mangel på vridnings-stivhet i visse tilfeller KAN være et problem på bilen.

 

Andre metoder som er brukt for å stive opp slike biler er jo f.eks å montere bur i bilen som starter fremst på fremre halvrammen, går gjennom torpedoen, opp A-stolpen, langs innertaket, ned C-stolpen og ender opp nede i bagasjerommet i bakre innfesting til bladfjæren (eller en bakre innfesting til halvrammen dersom bilen er bygget om til K-link f.eks.) Pluss div kryssforsterkninger underveis.

 

Men avstiving alene gir ikke svært mye bedre veigrep (litt, men ikke nye). Det gjør først og fremst bilen istand til å kunne utrustes med mye mer motor.

Men det er jo en annen sak.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElCamino

Camaro/firebird hadde rame...

 

På min er det halv ramme, den starter midt under førersetet og går fremover. Slapp ned ramma for et par uker siden, den var mye lettere enn jeg trodde. På bilen min er det vanlig å sveise på "subframconnectorer" stag som fester ramma til bakstillinga, for å få bilen stivere.

 

Var visst skrevet lenger opp dette :-)..

 

Jeg skal prøve å få festa to stag fra fremst på ramma, opp til øverst på torpedoveggen, som går over motoren på hver side, Også en fin måte å stive opp fronten på.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstilling på eldre Camaro's er nesten identisk med fremre del av ramma på Chevrolet Astro. Godt mulig en eldre Chevelle/Camaro/'Bird el. uten skiver kan skive-konverteres ved hjelp av en Astro-forstilling.

 

NB! Vet ikke om det går, vet bare at de er svært like......

 

Litt off topic ift hovedspørsmålet i tråden. Tenke jeg bare skulle nevne det.....;)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

På min er det halv ramme, den starter midt under førersetet og går fremover. Slapp ned ramma for et par uker siden, den var mye lettere enn jeg trodde. På bilen min er det vanlig å sveise på "subframconnectorer" stag som fester ramma til bakstillinga, for å få bilen stivere.

 

Var visst skrevet lenger opp dette :-)..

 

Jeg skal prøve å få festa to stag fra fremst på ramma, opp til øverst på torpedoveggen, som går over motoren på hver side, Også en fin måte å stive opp fronten på.

 

Opps!:)

 

Trudde at man kalte det med halvramme også for ramme(har faktisk aldri hørt ordet halvramme:idea: )

 

brodern har en 69 Camaro(protouring prosjekt) liggende i atomer ut i garasja. så der kan man tydlig se at der er Subframes. På min andre broders 88 Trans am er det også Subframe, og han har nettopp gått til innkjøp av Subframeconnectors til bilen. Det er typen som skal sveisest på(ikje bolt-on), som visst nokk skal vere stivest

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ElCamino

 

Opps!:)

 

Trudde at man kalte det med halvramme også for ramme(har faktisk aldri hørt ordet halvramme:idea: )

 

brodern har en 69 Camaro(protouring prosjekt) liggende i atomer ut i garasja. så der kan man tydlig se at der er Subframes. På min andre broders 88 Trans am er det også Subframe, og han har nettopp gått til innkjøp av Subframeconnectors til bilen. Det er typen som skal sveisest på(ikje bolt-on), som visst nokk skal vere stivest

 

Er du broren til Sindre H ? :)

62 Chevrolet Impala 2dht "ThinkTwise"

64 Chevrolet Bel Air Stw "BeLow"

71 Mustang Mach-1 "Phat-1"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår