Gå til innhold

Ramme vs. selvbærende??

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Originally posted by ElCamino

 

Opps!:)

 

Trudde at man kalte det med halvramme også for ramme(har faktisk aldri hørt ordet halvramme:idea: )

 

brodern har en 69 Camaro(protouring prosjekt) liggende i atomer ut i garasja. så der kan man tydlig se at der er Subframes. På min andre broders 88 Trans am er det også Subframe, og han har nettopp gått til innkjøp av Subframeconnectors til bilen. Det er typen som skal sveisest på(ikje bolt-on), som visst nokk skal vere stivest

 

En kompis av meg fikk tilbud i å bytte sin Camaro 69 RS/SS i original stand, mot et påbegynet 69 pro tour prosjekt som jeg tror kom fra området der du bor. Han skulle hvis prøve å bruke 20" felger rundt hele bilen.. Skjønner ikke hvordan det skal gå men. Er det broren din kanskje? Jeg fikk plass til 20" bak, men har ikke sjans forann.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by moldestuket

Nei :) Tenkte på Sindre Henriksen som bor i Fosnavågen...har GTA med 18" felger...sort..

 

Nei, men ej veit kenn han er. Sjef accys. Kommer alltid på Vårmønstringa med den bilen og en camingvogn på slep:)

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

En kompis av meg fikk tilbud i å bytte sin Camaro 69 RS/SS i original stand, mot et påbegynet 69 pro tour prosjekt som jeg tror kom fra området der du bor. Han skulle hvis prøve å bruke 20" felger rundt hele bilen.. Skjønner ikke hvordan det skal gå men. Er det broren din kanskje? Jeg fikk plass til 20" bak, men har ikke sjans forann.

 

Nei, han har sitt prosjekt enda. Det hat stått nokren år nå, men nå skal 440 Motown motorn som bygges has S.Kahrs straks vere ferdig, og da blir det vel fortgang i prosjektet.

For tiden holder han på å sveise ihop en bukk med hjul som gjør at han kan tørne karosseriet i 360 rundt for bedre tilgang når han skal ta rusten. Bilen er en cab.

 

Forøvrig skal han med det fyrste ikkje ha meir en 18 tommere på(mye grunnet økonomien)

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Noen som har noen synspunkter på fordeler & ulemper ved de to konstruksjonene? Tenker hovedsakelig på ombygging/godkjenning og evt egenskaper på veien/bane... Var de første selvbærende Amcars myke i chassie f.ex? -noen svakheter/barnesykdomer?

 

USA hadde vel flytende overganmg på dette noen kom tidlig andre har ramme enda som van, subburban, tahoe, Impala SS (siste), Caprice mlf.

 

Fordelen med ramme er at du har en klar bærende del så karossen kan du modifisere mye og få godkjent.

Ramma kam man også modifisere noe og få det godkjent.

 

Mens på selvbærende konstruksjon er det vanksligere og få med biltilsynet på godkjenninger forde de ikke har kompetanse på alle de ulike bilene og ha som er viktig bærende deler etc.

 

Driver selv og modifiserer en Vega fra 74 med selvbærende chassi.

Har prata med tilsynet mange ganger og de vil nødig enkle ting kan gosdkjennes.

Men jeg holder på og integrere rørforstrerkinger til hele chassiet for og stive opp chassi. Siden jeg har tilgang til Fisher Body boka til GM står det biler og sprengskisser på hva som er bærende og ikke.

 

Så det er mere koplisert og modifisere selvbærende chassi en med separat ramme.

 

Det går med selvbærende også men man må dokumentere en hel masse. Hvis man skal få godkjent en modifisert bil kan man ogsåp kontakte SFRO i sverige og få de til og gå igjenom og godkjenne bilen da har tilsynet her en uavhengig kontroll/godkjenniong og kan godkjenne bilen.

Man kan også kontakte tyske TÛV.

 

Lykke til med ombygginga.

Ståm på sett i gang.

 

Mvh

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye nyttig info! Spørs om det ikke må bli en bil med ramme på meg, ettersom jeg ikke ser bort fra at det blr noe mods... Bl. a kunne jeg tenke meg skivebremskonvertering rundbaut, og gjerne individuell bakstilling også, går vel å tilpasse fra Jaguar eller Corvette skulle jeg tro... kanskje tilogmed få det godkjent:rolleyes:

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Finepix

Takker for mye nyttig info! Spørs om det ikke må bli en bil med ramme på meg, ettersom jeg ikke ser bort fra at det blr noe mods... Bl. a kunne jeg tenke meg skivebremskonvertering rundbaut, og gjerne individuell bakstilling også, går vel å tilpasse fra Jaguar eller Corvette skulle jeg tro... kanskje tilogmed få det godkjent:rolleyes:

 

Det du nevner av mods her er rimelig enkle så de får du godkjent på bil med selvbærende chassi også.

 

Den delte bakakselen lager du bare en hjelpe ramme til som du fester i de gammle fjær festene de de er solide og brærer den stive bakakselen.

 

Staga forovers som skal festes i gulvet lager du bare forsterkinger til no problemo.

 

Lykke til.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min er jo originalt med subframes forann og bak (smør på flesk), ettersom bilen min er ombygd til cab, har dem laget en stålbjelke på hver side mellom subframene og det er det. Caben min er nesten like stiv som den tideliger Camaroen min med tak. I statene får du kjøpt ferdige connetctors til de fleste subframbiler, eller du/dere kan enkelt lage disse selv. Jeg skal nå lage tverbjelker på min bil for å stive enda mer, og kanskje også et halv bur.http://www.wolferacecraft.com/install/fbod/fbodbarconv.aspx

Kikk litt rundt på disse sidene og få ideer til hva man kan lage selv.

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår