Gå til innhold

Merkeverksted har utført dyr reperasjon uten å si ifra på forhånd

Ranger emnet

1303S

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er riktig forum/underforum, men jeg forsøker alikevel.

Har hatt bilen min inne hos merkeverksted. Når jeg leverte bilen ble det sagt tydelig fra kundemottager at de skulle ringe på forhånd og be om min godkjennelse før hver reperasjon som ble foretatt på bilen. De ringte meg før hver ting, og jeg sa både ja og nei ettersom hvor dyrt det var og siden jeg selv hadde noen deler liggende trengte de ikke kjøpe inn nye deler.

Så kommer problemet. Nå har de foretatt en reperasjon som de skal ha over 9000 kroner for (inkludert arbeid). De underrettet ikke meg på forhånd, de ringte meg når arbeidet var utført og sa at nå hadde de byttet coiler på bilen min. Helt uten at jeg hadde godkjent dette. Jeg har nye coiler liggende hjemme hos meg, og ville aldri godkjent at de skulle kjøpe inn nye til blodpris. Jeg fikk serienummer på de coilene de har montert, og det er nøyaktig samme serienummer som på de jeg har liggende her. En annen ting er at jeg kjøpte disse fire for 800 kroner fra merkeverksted i USA, mens i Norge skal de ha 5600 kroner for samme deler. Om ikke det er nok skal de ha 3500 kroner i utført arbeid.

Hva er mine rettigheter her? Jeg og mitt verksted ble enige om å ringe før noe ble gjort. Dette ble holdt på de tre første tingene som ble gjort, men ikke den siste. Kan jeg nekte å betale og samtidig bare hente bilen eller må jeg få dem til å ta ut delene de har montert for så å taue bilen hjem? Eller kan jeg gi dem de nye delene jeg har liggende hjemme og "bytte" med de som de allerede har montert? Jeg er redd dette kan bli litt ubehagelig, og fort litt temperament ute og går. Derfor vil jeg vite mine rettigheter og vite hva jeg skal slenge i bordet for ikke å bli lurt eller snakket rundt.

Har bevisst ikke nevnt noen navn på hverken bil eller forhandler for å beskytte vedkommende.

Christian
PF-Racing.no

-11 VW Golf 4 motion stv
-10 VW Golf TDi
-74 1303S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at du har saken din på det tørre her.. At dem enten må demontere og montere de gamle delene, og "late" som om dette aldri er blitt gjort, slik at du slipper betaling..

Dette forutsatt at du ikke sa til verkstedet: "fiks det som er feil".

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt til dem at de skal fikse uten å spørre og uten å tenke på kostnad. Ble enige når jeg leverte inn bilen om at de skulle ringe meg før hver eneste ting de gjorde på bilen som ville koste meg en krone.

Er ikke Møller Ryen. Skal ringe tilbake når Påsken er over. Spent på hva de har å si. Har funnet ut at de har en timepris på 1100 kroner, helt vilt. Om de hadde ringt meg først og sagt at dette ville kostet over 9000 kroner hadde jeg sagt at nå kommer jeg og henter bilen og fikser det selv. Driter ikke penger heller.

Christian
PF-Racing.no

-11 VW Golf 4 motion stv
-10 VW Golf TDi
-74 1303S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du blir rævpult av verkstedet. Jeg legger inn kapittel 5 fra forretningsvilkår ved bilreparasjoner, utgitt av Norges Bilbransjeforbund. Hvis verkstedet ikke er medlem der, så spiller det liten rolle. For det er lov om håndverkertjenester som ligger i bunn.

5. Tilleggsarbeider

5.1 Hovedregel

Viser det seg under utførelsen av arbeidet at det er teknisk

nødvendig, økonomisk fordelaktig eller praktisk for

kunden at det utføres tilleggsarbeid (arbeid som går ut

over bestilling/opprinnelig oppdrag), skal verkstedet konferere

med kunden.

Kommentarer:

Dette punktet hører til de klart vanskeligste og viktigste.

Verkstedet kan under arbeidets gang finne feil som vil bli

klart billigere å reparere for kunden hvis det utføres under

samme operasjon. Et annet tilfelle er der hvor det oppdages

feil som klart går utover trafikksikkerheten. Det er her

av avgjørende betydning for verkstedet å ta kontakt med

kunden. Er det på forhånd klart at det vil bli umulig å få

kontakt, f.eks. pga. arbeide, reiser o.l., bør kunde og verksted

på forhånd avtale hva som skal skje i tilfelle slike

uforutsette ting dukker opp.

5.2 Unntak

Er kunden ikke å treffe, eller mottar verkstedet av andre

grunner ikke beskjed innen rimelig tid, kan tilleggsarbeidet

likevel utføres dersom

a) kunden må antas å ville ha tilleggsarbeidet utført, og

b) prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig i seg selv, eller

den er lav i forhold til prisen for den avtalte tjenesten.

Det påligger verkstedet å sannsynliggjøre at vilkårene for

slikt tilleggsarbeid er oppfylt. Pristillegget må ikke i noe

tilfelle overstige prisen for det bestilte arbeid med mer enn

15 %, maksimum kr 800,-.

Verkstedet plikter i rimelig utstrekning å utføre tilleggsarbeid

som ikke kan utsettes uten fare for vesentlig skade

for kunden.

Kommentarer:

Siste ledd dekker både fare for fysisk skade på person

eller eiendom og alvorlig økonomisk tap for kunden.

5.3 Tilleggsarbeid som nevnt i pkt 5.2 kan ikke uten ny

avtale utføres hvor det er avtalt fast pris, jfr. pkt. 4.1.

I slike tilfelle skal kundens uttrykkelige samtykke til tilleggsarbeidet

innhentes i samsvar med hovedreglen i

pkt. 5.1, med mindre arbeidet ikke kan utsettes uten fare

for vesentlig skade for kunden, jfr. siste ledd i pkt. 5.2.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest dokumentet flere ganger nå, og det høres betryggende ut. Det står hvilke regler og retningslinjer verksteder må forholde seg til, men det står ikke hvilke konsekvenser det får om de bryter noen av disse. Her er det tydelig at verkstedet hvor jeg har min bil har påbegynt og fullført et arbeid de aldri har spurt om å få lov til å gjøre på min bil. Dermed har vi ikke inngått noen avtale, ei heller pris. Verkstedet har rett og slett glemt bort det å kontakte kunden først.

Når jeg nå reiser til verkstedet hvor bilen min står. Hva skal/kan jeg si til dem? Hva kan jeg komme med som krav?

Christian
PF-Racing.no

-11 VW Golf 4 motion stv
-10 VW Golf TDi
-74 1303S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kommet med de nye coilene du har hjemme og foreslått at de kan få de istedenfor å plukke ut de dem har montert i bilen..

De BURDE si ja til dette, hvertfall om varene er identiske! Gjør de ikke det kan du jo be dem demontere og stille bilen din tilbake til den stand den var før du leverte den hvorpå de også kan vente seg en anmeldelse..

Hvis de fortsatt ikke har lyst på de nye coilene i innbytte av de svinedyre de har montert i din bil mot din vilje. Da får du navnet til sjefen, drar hjem til han og heller ett lass med bark i hagen hans for så å kreve han for 9000,-

Same shit, different goods!

uNF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Det ordnet seg når jeg forklarte at de hadde brutt avtalen og refererte til lovverket. Det endte opp med at de skulle ta tilbake de gamle coilene og sette i mine nye, og jeg skulle kun betale for arbeidet. Skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke bare kunne ta mine nye, da de har nøyaktig samme delenummer som de de kjøpte og monterte. De sa at de ikke hadde tid til å montere mine nye nå med det første, men jeg klarte å få til at jeg fikk hente bilen alikevel. Og at jeg leverer den inn igjen senere slik at de kan bytte coiler. Nå har det vel gått to uker siden jeg henta den, og jeg har ikke snakket noe med dem. Har vurdert å få noen andre til å bytte coiler til en rimeligere penge, eller gjøre det selv. Får se :) Jeg må uansett tilbake fordi de klarte å somle bort fjernkontrollen til nøkkelen min :/

Christian
PF-Racing.no

-11 VW Golf 4 motion stv
-10 VW Golf TDi
-74 1303S

Lenke til kommentar
Del på andre sider