Gå til innhold

Poleringsmaskin fra Jula

Ranger emnet


Motorhead89

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bladde så vidt igjennom Jula katalogen da jeg så at de hadde en Polermaskin til ca 700-800,-

 

 

Noen her som har testet denne, og vet dere om den er Roterende eller DA?

 

Regner med at den er engod del bedre en "crappet" fra Biltema siden prisen er det dobbelte.

 

Jula har visst både roterende og DA.

DA'n til Biltema skal jeg være enig i er crap, men den roterende er vel så bra som det meste som selges til 1000-1500kr ellers.

 

Kjøp deg heller en roterende "proffmaskin," disse starter på drøyt 2000,- og de er adskillig bedre enn billigmaskinene ;)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hva er egentlig problemet med en billig poleringsmaskin for oss som bruker den bare to ganger i året?

 

Mvh Stian

 

Har du prøvd en billig poleringsmaskin? Blir som å kaste penger ut av vindu, bedre å bruke henda..... ;)

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjenner ikkje poleringsmaskina ifra Jula, men Biltema har ein roterende for 500,-

Den er grei begynnarmaskin for ein som ikkje har brukt maskin før. Og har du berre ein bil å polera, holder den sikkert i massevis. Men uansett trengs det poleringsmiddel. (bør vel ha ein litt grov og eit poleringsmiddel med lite cut) Og so må du ha iallefall 2 pads og kanskje ei ny bakplate (den originale er litt stor)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Hva er egentlig problemet med en billig poleringsmaskin for oss som bruker den bare to ganger i året?

 

Mvh Stian

 

Jeg har den biligste DA-maskinen fra Biltema og billigste roterende fra Jula til 299. Den fra jula er som en vinkelsliper. Når den kommer opp i turtall merker man hvor lite balansert den er, og det er svært vanskelig å jobbe med den. Da bruker jeg heller hendene. DA-maskinen fra biltema er litt mer idiotsikker, men den funker svært dårlig. Resultatet blir det samme som med hånda. Skal kjøpe bedre pads fra scandicshine i levanger å se om det hjelper. De fra biltema er iallefall helt ubrukelig.

 

Mvh. en som polerer 2 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den biligste DA-maskinen fra Biltema og billigste roterende fra Jula til 299. Den fra jula er som en vinkelsliper. Når den kommer opp i turtall merker man hvor lite balansert den er, og det er svært vanskelig å jobbe med den. Da bruker jeg heller hendene. DA-maskinen fra biltema er litt mer idiotsikker, men den funker svært dårlig. Resultatet blir det samme som med hånda. Skal kjøpe bedre pads fra scandicshine i levanger å se om det hjelper. De fra biltema er iallefall helt ubrukelig.

 

Mvh. en som polerer 2 ganger i året.

 

 

Tusen takk for svar!

 

Hilsen Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg polerer den ihvertfall 1 gang i måneden nå i vår/sommer månedene.

Om jeg setter en maks pris på 2500,- hva anbefaler dere?

 

Er ikke noe proff på maskin, så bør vel helst ha en roterende.

 

Roterende = Proff. Men dersom du er interessert i bilpleie er det like greit å investere i en roterende først som sist. Det finnes mange gode guider ute på nett (jeg har flere lagret på maskinen her) og masse folk som kan mye.. få tak i et testpanel eller et vrak du kan øve deg på, så får du fort dreisen på det ;)

 

Hitachi har vel en av de rimeligste rendyrkede proffmaskinene, disse ligger på drøyt 2000. Personlig foretrekker jeg (og derfor selger) Metabo, men dette er noe dyrere maskiner.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da mente jeg egentlig DA, hvilke priser har du på dem? :)

 

Jeg vil helst ikke begynne med noe profft da det er lett å gjøre feil kan jeg regne med.

Jeg regner med at jeg vil bli fornøyd med resultatet av DA maskin :)

 

Du gjør ikke feil med roterende hvis du er forsiktig.. det er som med et strykejern, man skal holde det i bevegelse og ha riktig varme (polish) til riktig stoff (lakk) ;)

 

Jeg fører kun Meguiar's DA G220EUR, og denne ligger på 2990,- ink mva. Dette er en av de bedre maskinene på markedet, men likevel hakket under Flex som anses å være den beste. Men det er en "proff" DA så den koster ca 6000

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg likevel holder på DA :)

Men er det mulig å bruke DA på lakkrens?

Fikk dårlig resultat med hånd desverre..

 

Mange typer lakkrens er mulig å bruke med DA ja. For best resultat og maksimal korrigering er det f.eks Meguiar's #83 på burgunder pad som gjelder, og å gå over etter med f.eks Meguiar's #80 på gul pad. Men det kommer jo an på hvor "dypt" i lakken du skal, hvor myk den er osv. Men med DA er det viktig å ta seg god tid hvis man skal korrigere.

 

En DA oscillerer, dvs. "etterligner" håndbevegelsene våre når vi polerer. Den gjør det bare mye hurtigere :)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår