Gå til innhold

Poleringsmaskin fra Jula

Ranger emnet


Motorhead89

Anbefalte innlegg

Så jeg kan ikke bruke den lakkrensen som er i STEP I,II,III til Meguiars?

 

Forøvrig, hvor kan jeg finne oversikt på hvilke produkter f.eks 80 og 82 er?

Jeg har absolutt ingen aning på tallsystem til Meguiars på produktene :P

 

Jo, du kan bruke lakkrensen med DA maskin. (men det gidder ikkje eg) Du må nok ha poleringsmiddel i tillegg for å ta ripene. Eg bruker å ta lakkrensen for hånd før eg går over stripene på lakken med ei billig roterende. Har ei billig DA maskin, men den bruker eg ikkje.

80 til 85 er poleringsmiddler, der 85 er grovest. http://godkjemi.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=48&keyword=&manufacturer_id=0&Itemid=1&orderby=product_name&limitstart=0

 

Les denne: http://www.detailersclub.no/forum/index.php?showtopic=34

og denne:http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=63859

og denne! http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=66024

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jupp, jeg tenkte å gå over med både lakkrens, polish og voks etter vask og clay.

 

Så med andre ord, så bruker du kun maskin på selve poleringen?

 

Jeg kan være intressert i den Meguiars maskinen din, nå regner jeg med at du er nokså "perfeksjonist" på dette med lakk? ;D

FOr min del er dette en bruksbil og så lenge jeg får bedre resultater med DA en hånd så er jeg fornøyd :) (har heller ikke tid til å trene å virkelig lære det å bruke en roterende)

 

 

 

PS: Bilens farge er Mørkeblå metallic, og er av typen som bruker miljølakk(desverre)

 

Bilen er meget blank, utenom nederst på dørene og den "lista" under dørene, det er kun der jeg skal gå over med lakkrens.

 

 

 

Todleif: Takk for linkene, var nyttig å lærerikt :)

Endret av Motorhead89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Bilens farge er Mørkeblå metallic, og er av typen som bruker miljølakk(desverre)

 

Og hva mener du egentlig med det ?

 

All billakk har jo blitt mere miljøvennlig med årene, og der finnes ikke noe egen "miljølakk"

Dei aller fleste bilfabrikker har jo brukt vannfortynnbare grunninger og farger i temmelig mange år nå, og kun noen ytterst få fabrikker bruker vannfortynnbar klarlakk, og den vanlige 2K klarlakken som er brukt nå er jo ikke av noe dårligere kvalitet enn den som var for 20 år siden, er nok heller sterkere og forbedret på menge områder i forhold til den som var før.

 

Og hos enkelte lakkmerker så er faktisk den vannfortynnbare basen sterkere enn det den gamle typen base var.

Og har din bil vært hellakkert i ettertid, så er det nok bare fargen som er vannfortynnbar, verkstene bruker stort sett 2K produkter på grunninger og klarlakk, siden det ikke er så utbredt med vannfortynnbare grunninger ute på verkstedene enda

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at den tåler mye mindre enn gammel lakk, svakere mot steinsprut osv.

Bilen har aldri vært lakkert, men til å være "bare" 9 år gammel, så er det så mye steinsprut i front samt at nedre del av dørene er slitt og matt at en hellakkering hadde blitt gjort om man plutselig fikk 35000,- igjen på skatten ;)

 

På eldre biler jeg har hatt, tidlig 90 modeller så er det meget lite steinsprut og skader på lakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er meget blank, utenom nederst på dørene og den "lista" under dørene, det er kun der jeg skal gå over med lakkrens.

 

Lakkrens bruker du på heile bilen. So kan du bruke maskin etterpå. (med eit middel som er beregna for det) So kan du bruke step 2 (polish) og step 3 (wax) for hånd. Neste gang du vasker bilen, kan du ta på eit nytt lag med step 3. Meguair`s step 1-2-3 er ein grei inngangsbillett til bilpleie

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok andre årsaker enn selve klarlakken, som bl.a. design på kjøretøyene, trafikktetthet, og også den sanden som blir brukt til å strø veier med nå, er vesentlig skarpere enn det som var tidligere.

Dagens klarlakk er nok vesentlig forbedret i holdbarhet og slitestyrke enn det som var tidligere, med bl.a. mye høyere tørrstoff innhold, mere motstandsdyktig mot forurenset nedbør, tåler bedre uv stråling, mere motstandsdyktig mot falming

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg har nå bestilt denne her: http://www.monzacarcare.com/products/?category_id=6155&search_mode=view_item&product_id=1690&start=0&search_term=Enter%20search%20term

 

 

Går over hele bilen med lakkrens på maskinl og deretter polish på maskin for så å ta voks med hånd.

 

Jeg tror jeg i første omgang bruker opp restende fra Step 3 systemet til Meguirs, for så å gå til innkjøp av Meguiars #83 som lakkrens.

 

Blir dette ok, eller er jeg nok engang på bærtur? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok andre årsaker enn selve klarlakken, som bl.a. design på kjøretøyene, trafikktetthet, og også den sanden som blir brukt til å strø veier med nå, er vesentlig skarpere enn det som var tidligere.

Dagens klarlakk er nok vesentlig forbedret i holdbarhet og slitestyrke enn det som var tidligere, med bl.a. mye høyere tørrstoff innhold, mere motstandsdyktig mot forurenset nedbør, tåler bedre uv stråling, mere motstandsdyktig mot falming

 

 

Du vet nok hva du snakker om, så jeg skal ikke diskutere med deg ;D

Har ihvertfall merket dette med mer salting....

Takk for infoen uansett, alltid kjekt å lære noe nytt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva mener du egentlig med det ?

 

All billakk har jo blitt mere miljøvennlig med årene, og der finnes ikke noe egen "miljølakk"

Dei aller fleste bilfabrikker har jo brukt vannfortynnbare grunninger og farger i temmelig mange år nå, og kun noen ytterst få fabrikker bruker vannfortynnbar klarlakk, og den vanlige 2K klarlakken som er brukt nå er jo ikke av noe dårligere kvalitet enn den som var for 20 år siden, er nok heller sterkere og forbedret på menge områder i forhold til den som var før.

 

Og hos enkelte lakkmerker så er faktisk den vannfortynnbare basen sterkere enn det den gamle typen base var.

Og har din bil vært hellakkert i ettertid, så er det nok bare fargen som er vannfortynnbar, verkstene bruker stort sett 2K produkter på grunninger og klarlakk, siden det ikke er så utbredt med vannfortynnbare grunninger ute på verkstedene enda

 

Det han mente var vel at bilen har veldig myk lakk.

En del "japsebiler" som Toyota, Mitsubishi, Mazda++ har mye mykere lakk enn f.eks VAG som ligger i den andre enden av "skalaen", og har som oftest veldig hard lakk.

Men det er sikkert feil å kalle det miljølakk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, har det så mye å si hvor hard eller myk lakken er når man ikke skal gå proffesjonelt inn i det med bilpleie?

Er forøvrin en Alfa Romeo 156, tror lakken er mer myk en hard uten at jeg skal si noe sikkert.

 

Er veldig stor forskjell å jobbe med ja.. det er derfor man alltid starter med mild kombinasjon og øker agressiviteten etter steg for steg til man finner en kombo man er fornøyd med.

 

Er usikker på hardhet på Alfa, men man skal uansett ikke ta noe for gitt... fremgangsmåten med å starte mildt skal man gjøre uansett. To kliss like biler kan ha himmelvid hardhet på lakken.

 

Når det kommer til polermaskinen du har bestilt har du funnet en god maskin, men de ca 500,- du sparer på å kjøpe den i England er litt "risikobusiness.." du må skifte ledning eller støpsel, og da frafaller garantien. (Og den trenger man ofte på disse maskinene)

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kazzper: Hva? Så det finnes forskjellig versjoner av G220?

 

Jeg trodde den var plug and play siden det var beregnet på 220-240volt.

Bestillen kan jeg jo alltids avbestille med tanke på at den sikkert ikke blir sendt før tirsdag.

 

Sjekk kontakten på bildet... UK style ;)

..og dette er også innkodet i serienummeret.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår