Sebbe91 Skrevet April 9, 2009 Rapporter Share Skrevet April 9, 2009 jeg fant dette kittet på blocket.se i dag http://www.blocket.se/vi/20553159.htm?ca=15_s , og jeg lurer på om noen har hørt om noen som har prøvd det? det virker jo veldig bra selv om 300 hk kansje er veldig optimistisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet April 10, 2009 Rapporter Share Skrevet April 10, 2009 Er det med IC i hele tatt? Hvor har de tenkt å ta olje-returen? Hvis turboen er vannkjølt, så må det og lages.. Hjerner må i allefall byttes (det sier dem jo ingen ting om!?) Litt skeptisk.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gneizten Skrevet April 10, 2009 Rapporter Share Skrevet April 10, 2009 og va med downpipe? vil ikke denne bli feil, og det er vel ikke samme kompresjonen i en F motor i forhold til en fk/ft, da vil vel dette bli feil. Og som ruzlebiff sier, hva med IC og hjerner? kan aldri tenke meg at du får 300hk med dette settet. Men dersom de mener at dette er tenkt til en orginal fk/ft så kan det jo være realistisk, men da trenger en jo chipper. Så veldig skeptisk til dette! Siter Volvo 244GL Ocean blue edition http://www.bilforumet.no/200-serien/214208-volvo-244gl.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet April 10, 2009 Rapporter Share Skrevet April 10, 2009 Er vel bare å styre unna det der. er jo kinagreier det der,godt mulig turboen funker men det grenrøret der er dårlige greier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet April 10, 2009 Rapporter Share Skrevet April 10, 2009 som sagt mangler det mye der. grenrøret må også snues etter hva jeg har hørt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersG Skrevet April 10, 2009 Rapporter Share Skrevet April 10, 2009 Høy kompresjon mener jeg å ha lest kan takles ved å fylle E85 og store dyser. Sånn ellers vil jeg si at det ser jalla ut. Komponér ditt eget turbokit istedenfor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebbe91 Skrevet April 10, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2009 tenkte meg det var en litt for enkel vei til masse krefter :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kermitt Skrevet April 10, 2009 Rapporter Share Skrevet April 10, 2009 det kan jeg med engang si at det finnes ikke ;) å omgå problemet med tennings bank med å øse på med bensin er egentlig å løse problemet fra feil side. men det funker så hvem bryr seg? :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbocontainer Skrevet April 10, 2009 Rapporter Share Skrevet April 10, 2009 lønner seg mere og bare kjøpe ft/fk enn å putte turbo på en vanlig F motor.... Siter 75" volvo 242dl prosjekt http://www.bilforumet.no/200-serien/218187-75mod-volvo-242dl-prosjekt.html 86" volvo 240gl (b23at) http://www.bilforumet.no/200-serien/214220-86mod-volvo-240gl.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
krbarstad Skrevet April 11, 2009 Rapporter Share Skrevet April 11, 2009 men en ting er sikkert, det går fint ann å bruke en b230f motor med turbo da. har kjørt med b230f blokk å turbo i 3 år no å har kjørt med jevnt 1bar trykk, har ikke hadd noe problemer med blokka enda, kunn tatt livet at 1topp pakning grunnet tenings bank å det var det innsp sin skyld at skjedde.men at en topppakning ryker kan skje på alle typer motorer. gamel type type b230f blokk har samme svak rådene som b230et, eneste forskjellen på disse blokkene er kompresjonen. har du derimot nyere type b230f blokk så har du mest sansynligvis samme råder som b230ft/fk men andre stempel, som gir høyere komp.min erfaring er at b230f blokka grunnet høyere komp er litt kjappere å ha med å gjøre før turbo trykket kommer kontra en turbo motor med lavere komp. men dette er ingen eksakt vitenskap. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 13, 2009 Rapporter Share Skrevet April 13, 2009 Det kinakittet der er ren svindel! TurboXS manifoilen suger balle, samt kan vedde på det er en kinaturbo også :P koster vel sikkert samlet 1500kr fra usa, hehe. Om du skal +t, så: * 940t bensin og tenningshjerne * 940t dyser + formotstander (ev. 850t dyser, høyohms) * 940t intercooler +trykkrør og slanger, 240t intercooler brakkerter * 940t turbo (13c) m. 90+ turbomanifoil, olje og vann tur/returrør * downpipe til 240 (t.d. jt superflow 3") Så må du modde litt da, olje tur og retur.. Vann kan du fikse med slangene og rørene fra 940t. 180-200hk skal gå, om motoren din er frisk og du kjører 98 oktan. dog. bør du chippe i alle fall bensinhjernen om du skal t.d. 200hk.. husk at du må ha bensin og tenningshjernene.. om du skal kjipe an ut og vil riske motoren din, så kan du alltids koble sammen med vanlige f tenningshjernen, men da bør du enten: kjøre E85 (42% større dyser enn 337ccm, mao.. nesten 500cc) eller: kortslutte pin 18 med pin 20 på tenningshjernen (dette gir -3 grader fortenning). N/A tenningshjernen har nemmelig 15 grader vs 12 på turbohjernen. Med E85 kan man gå +3 på turbotenningshjernen, men det er jo fremdeles en annen map og alogaritmer enn N/A hjernene. Til e85 og turbo, er en b230f gjerne bedre enn b230ft/fk. Forutsetning er at du tar hånd om e85, turbotrykk, chip, m.m., men du vil få mer power med høyere kompresjon på E85. Rådene i en 89' b230f tåler like mye som en 98' b230ft/fk, men du kan jo alltids også forbedre andre ting som t.d. 531 topp, bedre topp-pakning, m.m. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atle3 Skrevet April 13, 2009 Rapporter Share Skrevet April 13, 2009 Går det an og sette inn en trimchip i vanlig f hjerne? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 13, 2009 Rapporter Share Skrevet April 13, 2009 Går det an og sette inn en trimchip i vanlig f hjerne? ja.. men jeg ville bare kjøpt delene fra usa, alt du trenger. lag en tråd på http://forums.turbobricks.com og skriv du trenger et +t kit.. Kan risikere at du har alt du trenger for ca 3000kr inkl frakt (gjerne noe mer nå, pga. finanskrisetiden). Ps. forutsetningen er at du har en 1989+ 240 med lh.2.4! Ellers, her ser du tenningsmodden: http://www.bilder.raskt.net/picture/original/web_web_ltpgtVolvo_B230_LH24ltpgtltulgtltligtEZK/349.intervev Du kan lage den gratis.. finn et par brukte setevarmebrytere, litt ledning og en T kobling, noen kabelsko og vips.. Selve kontaktene inni tenningshjernepluggen er samme som brukes i dysekontaktene, i div bilstereokontakter, m.m., så du kan få tak i det mer eller mindre gratis hos huggeren. Du bør kortslutte mot pin 20, for å forhindre støy. -6 grader: 19+20 -3 grader: 18+20 0 grader: 18+19 (ev. ingenting) +3 grader: 18+19+20 med to brytere, kan du bare gjøre som jeg gjorde der -3 | 0 | +3. Har du en treposisjonsbryter, kan du gjøre flere kombinasjoner, men det er veldig sjeldent du trenger noe annet enn +3 på E85.. Ev. 0 på blyfri 98. Som regel kan du kjøre +3 der også, men du gjør selvsagt alt dette på egen risiko :) Når du da skal på eukontroll, kjører du den gjerne på -3 eller -6, som da fører til varmere eksos (renere forbrenning). husk også at lh2.4 bruker en tid på å lære seg parametre (long term fuel trim). Du bør aldri slå av/på denne mod mange ganger mens du kjører, den påvirker også bare dellast (ikke fullgass). Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sebbe91 Skrevet April 20, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 20, 2009 (endret) er det folk som kan selge meg alt jeg trenger for å sette på turbo, på turbobricks.com? eller hjelper de meg bare å skaffe delene? jeg har ikke noe lyst å bestille en og en del fra usa :P og hvor mye hester er det "trygt" å få ut av en B230F som har gått 324 000km? eller er det ikke lurt å sette turbo på den i det hele tatt? Endret April 20, 2009 av Sebbe91 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 21, 2009 Rapporter Share Skrevet April 21, 2009 du skal nok klare å makse ut 13c og ft/fk dyser. vil du ha mer effekt, kan du jo alltids bytte til lavkomp stempler. b230f 1989+ blokken tåler like mye som ft/fk blokken, det er også samme styrke på rådene. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.