Gå til innhold

Min Carina E 1.6 XLI

Ranger emnet


SpikeMan

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle legge ut min og min kjæres bil, og litt av de planene vi hadde for denne.

 

Info om bilen:

Modell og merke, med motor: Toyota Carina E 1.6 XLI

Årsmodell: 1996

Kilometerstand: 364000

Pris: 4000

Medfølgende artikler: Spoiler(!), kupevarmer, motorvarmer, firekanalsforsterker, 2 x Kenwood 6*9" høyttalere.

 

Historie

Første eier eide bilen i omtrent ett år, hvis dèt en gang, før han solgte den videre til herremannen jeg kjøpte den av. Herren brukte bilen som arbeidsbil, noe som var tydelig når jeg kjøpte den, og har kjørt fram og tilbake til Oslo i hverdagene med den, ellers har den vel blitt stående hjemme. Det er dette jeg vet om bilen hvertfall.

 

Bilen var i jevnlig service opptil 150000 km omtrent, hvor det var en lang pause opp til 235000 km. Nå har ikke bilen vært inne på noe service på en stund, men tenker å se om jeg ikke kan sende den inn i løpet av kort tid, eller når lommeboken tillater det.

 

Forrige eier nevnte rust på hjulbuen som han mente var viktig å ta bort så fort som mulig. Jeg har fått noen til å se på det, og de sa at det ikke var noe hast. Ellers er bilen i ganske tipp-topp stand, hvis du ser bort i fra den ekstreme oksideringen og noe annen små rust, samt noen småting i motorrommet som må ordnes. Av dette kan det nevnes ett dårlig batteri, rotorhette som må byttes; knekt holder samt irr på koblingene, tennpluggene er vel over seks år gamle så må byttes og en uforklarlig lyd som kommer fra servoen eller noe med styringa og gjøre, er omtrent uhørlig når man kjører 50km/t og over, men er veldig hørbar ellers og det siste var vel at det lekker ett sted fra kjølesystemet, men har ikke funnet hvor enda. Luftfilteret var skittent og møkkete så det ble raskt byttet ut. Ingenting annet som jeg kommer på i farta hvertfall..

 

 

Planer for bilen:

Såklart ordne opp i motorrommet

Pusse opp oksideringen (ferdig)

Isolere dører og bagasjerom (lyd er ganske viktig for meg)

Bearbeide og fjerne rust og lakkere disse områdene

Installere anlegg (ferdig)

Vaske godt innvendig(ferdig, mangler bare støvsuging)

Trekke om seter og dører

 

Installere anlegg

Dette var gjort på en fei, ettersom forrige eier allerede hadde installert en firekanals Kenwood forsterker med 6*9" Kenwood høyttalere i hattehylla, frontsettet var ekstreme 4 tomms Toyota standard høyttalere.

 

Selv har jeg nå lagt inn en Soundstream monoforsterker, hvor jeg har koblet til to 12" elementer fra et noe ukjent merke, Thunderstorm. Kjøpte også med en kasse fra Bassworx. Alt dette og ett kabelkit kom på til sammen litt under 4000 kroner. Etter det kjøpte jeg og dama en CD-spiller fra Panasonic, CQ-C7305 mener jeg er navnet. Denne har tre linjeutganger, noe jeg trengte. Også til slutt gikk vi til innkjøp av ett frontsett av merke AudioBank; TC6500 mener jeg var produktnavnet på det; bestående av en 6,5" midbass og en 1" diskant..

 

Fortsatt litt overrasket over at en 6,5" midbass passet inn der hvor det tidligere satt en 4" element. Men alt fikk plass.

 

Signalkablene og strømkablene er lagt på hver sin side av bilen og under listene for å unngå klåfingra passasjerer og uheldig store føtter. Forsterkerne er festet på seteryggene i bagasjerommet, bassen sitter foreløpig løst men leter etter en ide for å feste den fast. Alt annet er vel nokså "innebygd" så langt så det er ikke veldig tydelig at dette anlegget ikke er originalt. Bare diskantene som er mest tydelig på det.

 

Er vel ikke så mye mer å nevne om det. Kan se om jeg får lagt til bilder her etterhvert.

 

Pusse opp oksideringen

Dette begynte jeg faktisk med i dag. Tok meg en liten titt om i garasjen for å se om vi hadde noe lakkrens eller lignende. Vi hadde ikke lakkrens, men vi hadde derimot noe som heter Rubbing Compound. Dette fungerte noenlunde bra, men siden dette hadde ligget i garasjen noen år var det herdet noe veldig slik at jeg måtte gi opp etter å ha prøvd å bruke dette på bagasjelokket omtrent tre ganger. Det fjernet jo nevneverdig med oksidering, men var allikevel ikke helt bra.

 

Jeg dro til slutt for å få bilen vasket og tenkte jeg skulle se om de hadde mer Rubbing Compound, noe de ikke hadde så da valgte jeg å kjøpe lakkrens fra Turtle Wax i stedet. Når jeg da var hjemme igjen prøvde jeg lakkrensen raskt på et sted på nede ved bakre støtfanger. Den funket fint der så da tok jeg ett drag over bagasjelokket og lot det størkne, etter noen minutter tørket jeg det av igjen. Jeg fortsatte så på taket, og etter at jeg hadde prøvd min andre gjentagelse på taket fant jeg ut at jeg skulle ta panseret. Men det var da jeg fant ut at temperaturen var blitt ganske kjølig så lakkrensen ikke fungerte direkte bra. Oksideringen ble borte, men lakken var fortsatt veldig matt pga lakkrensen, da bestemte jeg meg for å gi opp. Dette skal jeg fortsette med i løpet av morgendagen om været tillater det.

 

Bilder fra pussingen: 09042009040.jpgBagasjelokket før vasking og etter arbeidet med rubbing compound

09042009044.jpg

Høyre side av bilen

09042009043.jpg

Taket av bilen, er ikke kjempetydelig, men lakkrensen er fortsatt på på høyre side av bildet, og ingenting gjørt på venstre.

 

10 April 2009 -

I dag ble jeg ferdig med lakkrensinga. Lakken er nå mer eller mindre i tipptopp stand, og jeg har en veldig sår skulder.. Skal legge opp bilder av hvordan bilen til slutt ble. Vokset forresten også bilen.

 

Vaske godt innvendig

 

Dette fikk jeg til slutt ordnet i dag, den ellevte, etter en kort liten prat med min mor som kom med forslag til å fjerne all møkka. Så innsiden av bilen ser nå mye bedre ut, hvis du ser bort i fa det faktumet at jeg enda ikke har fått støvsugd bilen.

 

Aldri sett en så møkkete bil før. Tjukt lag med møkk på alt av interiør, tillegg til glasset. Så det var jaggu meg bra å få vasket bilen ordentlig. Spesiellt når jeg skal kjøre moren til moren til dama mi hjem i kveld.

 

Såklart ordne opp i motorrommet

 

Hva feiler det motoren:

- "Rotorfordeleren" har en knekt holder, og det er irr på pluggene

- Servoen bråker noe veldig.

- Hull på eksosen (ordnet)

 

Rotorfordeleren må jeg bare få byttet ut, koster 40 kroner på nærmeste Bil Xtra..

 

I dag fant jeg ut hva som var problemet til styringa.. Det var lite servoolje.. Så da fikk jeg kjøpt det og fylt på. Så nå bråker bilen mye mindre.

 

Det var forresten ikke noe hull på eksosen, det var en pakning som var gåen. Men den er ordnet, så nå er det faktisk litt futt i motoren igjen. Samt at rotorfordeleren ble festet ordentlig så alle pluggene fikk ordentlig med strøm..

Endret av SpikeMan
Legge inn bilder

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kom aldri så langt at jeg fikk lagt opp bilder der gitt.. Skal se om jeg får tatt noen i løpet av dagen..

 

Hvertfall så har jeg nå ryddet og ordnet litt inne på motorommet. Byttet fordeleren, rotoren og pluggene.

 

Var ikke det morsomste å bytte fordeleren, ettersom jeg rota til ledningene.. Det var tydeligvis ikke så veldig bra for motoren.. Heldigvis har en kamerat av meg omtrent samme bilen så vi ordnet det raskt.

 

Fikk faktisk litt hjelp av dama å bytte plugger og sånn!

 

Fant også ut at jeg ville lakkere om grillen på bilen, så den er nå i blank svart. I forhold til matt svart og rød som den var tidligere. Ser mye bedre ut mener jeg, og noen av venna mine. Kan legge opp bilder av dette senere.

 

Pakninga er tydeligvis også gåen igjen, har hvertfall lekk i eksosen.. Må få sett på det snart, men blir vel ikke før vi får inn lønn her sånn at vi bare sender inn bilen på service eller noe..

 

Kjipt lite interesse her.. Vil bare si at bilen ikke kommer til å se original ut når jeg er ferdig, ikke hundre prosent. Mye jeg ikke kommer til å endre på men det er no smått jeg skal endre på.

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da var endelig eksosen tett.. For håpe det varer lengre enn en uke denne gangen. Valgte å kjøre på med monteringspasta samtidig som jeg byttet pakning og det virker som om det holder nå.

 

Har også montert tåkelys på bilen, men mangler ordentlig bryter til innsiden av bilen.. Litt kjipt men..

 

Nå bare venter jeg på å begynne på jobben som jeg nettopp har fått så jeg har råd til å kunne bytte ut anlegget i bilen og få gjort det skikkelig med lakkrens. Hadde bilen inne på vask hos ett "proff" sted, og da så lakken ganske matt ut igjen.. Skal prøve å få gjort ordentlig lakkrens senere..

 

I tillegg ordnet jeg opp i rusten som var på hjulbuen. Tok meg bare tre dager totalt, med sparkling og litt sånn men ble ganske bra til slutt. Kunne sikkert gjort myyye bedre jobb men gav litt opp når jeg holdt på med sparklinga..

Endret av SpikeMan

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår