Gå til innhold

Climatronic feil

Ranger emnet

Blanklaks

Anbefalte innlegg

Blinkende klimapanel er forøvrig en indikasjon på at det ligger en feilkode inne. Det kan være en spjeldmotor eller kompressor eller hva som helst i varmeapparat/klimasystemet.

Nå fikk jeg opp feilkode 318 da som varsler om feil på trykk bryter.

Står lengre opp her

Har nå sjekket begge ventilene og det er nesten ikke trykk i det heletatt

Endret av Blanklaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Nå har jeg vært og fått fylt på gass på clima`n men det blåser ikke kaldt. I dag var det så varmt i bilen at det blåste direkte kaldt når jeg satte på ECON men når jeg satte på AUTO så blåste det nesten varmt.

Merker godt på bilen at climacompressoren starter når jeg setter på auto

Noen som vet hvorfor det ikke blåser kaldt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvant blinkinga/feilkodene da?

Kan jo hende det ligger inne flere feil...ville også bytta pollenfilteret hvis du ikke har gjort det, er det tett kommer det ikke mye luft inn.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvant blinkinga/feilkodene da?

Kan jo hende det ligger inne flere feil...ville også bytta pollenfilteret hvis du ikke har gjort det, er det tett kommer det ikke mye luft inn.

Heisann

Ja blinkinga forsvant men feilkoden ligger der fortsat, vet ikke om den må nulles ut på no måte.

Pollenfilteret er nesten nytt, det blåser som bare det når den står på ECON, det blåser jo bra når den står på AUTO også men det blåser ikke kaldt

Har nå fått nullet ut feilkoden og kjørt ny test, ingen feilkoder

Endret av Blanklaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Nå har jeg vært og fått fylt på gass på clima`n men det blåser ikke kaldt. I dag var det så varmt i bilen at det blåste direkte kaldt når jeg satte på ECON men når jeg satte på AUTO så blåste det nesten varmt.

Merker godt på bilen at climacompressoren starter når jeg setter på auto

Noen som vet hvorfor det ikke blåser kaldt

Når Climatronicen skal kjøle for fullt i AUTO modus, så slår den på AC compressoren og setter annlegget i resirkulasjonsmodus fordi lufta i kupeen oftest er kaldere enn utelufta ved nedkjøling(under forutsettning at annlegget kjøler) DVS at den trekker inn-lufta fra fotbrønnen på passasjersia. Virker ikke AC, så vil lufta du får ut dysene være samme temp som lufta i kupeen. Kjører du i ECON modus, så vet climatronicen at den kaldeste lufta blir henta fra utsiden og tar den derfra.

Det du bør gjøre, er å få koblet til et dobbelt trykkmanometer og sjekke verdiene mens annlegget kjører. Jeg kjøpte Haynes sin AC-bok og må innrømme at jeg ble ganske mye klokere etter å ha fordypet meg i denne. Inntrykket jeg fikk, var at kompetansen som mekanikerne hos verkstedene sitter på, begrenser seg til gassfylling og ikke så mye mer enn det og det blir da vanskelig å spør om råd der.

Sleit mye med min passat ifjor. Etter å ha byttet kompressor og tørkefilter + ørten gassfyllinger uten resultat er frustrerende og dyrt.

Byttet nylig strupeventilen, og nå ser det tut til at ting endelig funker for meg :)

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar
Del på andre sider