Gå til innhold

Carina E bråker

Ranger emnet

SpikeMan

Anbefalte innlegg

Hei, kjører en Carina E -96 modell som har kjørt 260000 km.

Den støyer ganske nevneverdig når jeg starter opp motoren, noe som blir forsterket når jeg svinger. Fikk sjekket om det var viftereim men det var det ikke. En person mente det var et kulelager som var slitt og at det ikke var noe vits å koste på på en så gammel bil.. Men jeg tror det er noe annet... Vet ikke hvorfor men jeg har liksom litt tvil på at kulelageret vil lage mer eller mindre lyd ut i fra turtall og fart.

Kan nevne ett eksempel:

Starter bilen og rygger, bråker som bare, svinger til venstre bråker enda mer, setter i første gir bråker like mye, girer til andre, 30 - 40 km/t fortsatt noenlunde samme nivå bråk. Så 3. gir, hastigheten økes til la oss si 80 km/t og da er det nesten ikke framtredende i det hele tatt. Kan være annen støy som overdøver det, men jeg vet ikke. Noen som har peiling i det hele tatt?

Kan se om jeg kan få tatt ett opptak av lyden om det hjelper noen, evt. filmet hele sekvensen... Det er hvertfall utrolig irritabelt, og personen som sa at det ikek var vits å bytte ut er jo ikke daglig bruker av bilen så..

Mine biler:
'96 Toyota Carina E *SOLGT*
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det er servoen, for det støyer en del mer når jeg svinger.

Skal få noen til å se på det så jeg finner ut hva det er. Faren min mente det kunne være at jeg hadde litt servo-olje, skal sjekke det opp..

edit: Har forresten fått støy i anlegget etter at dette problemet begynte.. Strømledningen ligger på andre siden enn det phonokablene gjør, men allikevel hører jeg støy i høyttalerne, som minner litt om den støyen i servoen og holder samme hastighet/pitch..

Endret av SpikeMan

Mine biler:
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det er servoen, for det støyer en del mer når jeg svinger.

Skal få noen til å se på det så jeg finner ut hva det er. Faren min mente det kunne være at jeg hadde litt servo-olje, skal sjekke det opp..

edit: Har forresten fått støy i anlegget etter at dette problemet begynte.. Strømledningen ligger på andre siden enn det phonokablene gjør, men allikevel hører jeg støy i høyttalerne, som minner litt om den støyen i servoen og holder samme hastighet/pitch..

prøv å fiks det mekaniske problemet først så ser vi om det utbedrer seg på anleggsdelen;) merkverdig det der, har jeg ikke vært borti før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var visst noe mekanisk..

Sjekket oljen til servoen, der var det jaggu meg mindre enn minimum på beholderen..

Fylte på med litt servoolje og vips var størstedelen av lyden borte, så får vi se over tid om resten også forsvinner.

Fikk ikke testet om lyden i anlegget var borte også, men skal se på det etterpå i dag.

Takk for alle tilbakemeldinger!

Mine biler:
'96 Volvo S40 *SOLGT*
'02 Volvo V40 *BYTTET*

'94 Volvo 850 *VRAKET..*
'04 VW Passat *MIN*

Lenke til kommentar
Del på andre sider