Gå til innhold

Lyd oppgradering i Opel Meriva 2008

Ranger emnet

Devlon

Anbefalte innlegg

Hei.

Har akkurat kjøpt meg en Opel Meriva 2008, og her er jo ikke akkurat lyden den aller beste. noe som jeg har tenkt å gjøre noe med. Og da kommer det jo fort en del spørsmål i hodet.

for og ta de praktiske først:

- ser for meg å bytte høytalere, spiller og sette inn en sub. som bonus ser jeg på å putte inn en forsterker, og bytte kabler. (men det siste kommer litt ann på økonomien) kommer tilbake til hva jeg har sett for meg å putte inn.

- for en som meg, en som aldri har installert bilstereo før, er det mulig og gjøre jobben selv, og få det til og se orginalt ut? ikke noe hjemme-mekka drit....

- hører for det meste på rock/pop/punk/etc... samt noe radio.

når det gjelder hva jeg har sett for meg å putte inn i bilen så har jeg sett på følgende:

- Pioneer spiller. 2-din. har tittet litt på følgende spillere:

Pioneer FH-P80BT

Pioneer AVH-P3100DVD

Pioneer AVH-P4100DVD

Pioneer AVH-P4000DVD

er veldig usikker på om jeg skal spandere på meg en av de tre nederste. er disse noe bedre enn den øverste, mtp lyd etc? jeg kommer jo ikke til og sitte å se film i bilen, og har heller ikke noen interesse av ryggekamera. men på den annen side så er jo de 3 nederste hakke kulere å se på;)

- Polk Audio MM6501 høytalere. hvordan blir disse å montere der hvor orginal høytalerene sitter idag? hva gjør jeg med høytalerene som er montert i bakdørene?

- Pioneer TS-WX77A ativ sub. dette er den eneste sub'en jeg har funnet som er praktisk med tanke på bilen jeg har, og det faktum at jeg titt og ofte stapper bilen full av ski, bagger, etc...

- Rockford Fosgate P3L-S12 har og tittet på denne kassa, men ser for meg at denne kanskje tar litt mye plass?

Når det gjelder forsterker så har jeg sett på Harman Kardon CA-470. dette egentlig bare til å drive høytalerene forran. problemet jeg ser for meg med en forsterker er hvor jeg skal plassere den...

som sagt så ønsker jeg litt hjelp til hva jeg bør handle, og hvordan installere. når det gjelder budsjett så har jeg pr nå sett på og ikke overskride 15000,-... men gjør jo ikke noe om det blir noe billigere. kan jo og bli dyrere, men da kan jeg kun kjøpe litt avgangen. i såfall hva bør jeg da prioritere?

håper det er noen der ute som kan hjelpe en stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

håper det er noen der ute som kan hjelpe en stakkar.
Så så... tørk tårene nå.
Pioneer FH-P80BT

Pioneer AVH-P3100DVD

Pioneer AVH-P4100DVD

Pioneer AVH-P4000DVD

er veldig usikker på om jeg skal spandere på meg en av de tre nederste. er disse noe bedre enn den øverste, mtp lyd etc?

Lydmessig veldig likt. Det er utstyr/funksjonalitet og og til en viss grad utbyggingsmulighetene som er forskjellen, lyden i seg selv vil du nok ikke høre forskjell på.

Polk-høyttalerne går ganske greit rett inn, med en vanlig overgang for basshøyttalerne;

2062_phonocar_3_854.jpg&w=200&h=205

Likeledes med bakdørene, ta gjerne samme merke og modell av komponentsett til bakdørene for mest mulig lik lyd.

Når det gjelder basskassene ville jeg nok i såfall holdt meg til Polk der også, tror ikke RF eller Pioneer'en vil henge med ang. lydkvalitet for å si det litt enkelt. Du vil ihvertfall høre greit forskjell på bassmengde i fordel RF kontra Pioneer, én 12" i vanlig kasse slår greit to manipulerte 6,5". Dog har dem jo noen klare fordeler når det gjelder praktisk størrelse, men det går vel an å få en "normal" subwoofer ned i reservehjulsbrønnen også så du får hele bagasjerommet til daglig bruk. Polk MM1040 kunne kanskje være et greit kompromiss mellom kassestørrelse og basstrykk, og bør kunne integreres meget sømløst med høyttalersettene du tenker på.

ser for meg å bytte høytalere, spiller og sette inn en sub. som bonus ser jeg på å putte inn en forsterker, og bytte kabler. (men det siste kommer litt ann på økonomien) kommer tilbake til hva jeg har sett for meg å putte inn.

- for en som meg, en som aldri har installert bilstereo før, er det mulig og gjøre jobben selv, og få det til og se orginalt ut? ikke noe hjemme-mekka drit....

Å bytte høyttalere i dørene er ikke all verdens oppgave, men det bør gjøres ordentlig med en gang ja, for å få best og mest mulig lyd ut av høyttalerne. Bl.a. bør dørene støydempes innvendig samtidig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde jeg vært deg hadde jeg driti i basser og heller lagt litt kronasjer i front/baksett, ettersom du ikke vil ta opp så mye plass..

ja det er fullt mulig å få det til å se originalt ut (uten å ha sett i dørene på bilen) hvor store er originalhøytalerene dine?

hadde det vært mitt prosjekt ville jeg valgt: 2 slike sett

http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=10821

nå skal det nevnes at pris varierer litt utifra størrelsen på elementet

ville valgt pioneer fh-p80bt jeg av den enkle grunnen at den har 7 bånds equaliser.

da er vi oppe i 10K

jeg har ikke vært borti harmann i bil, så må nesten få noen kvalifiserte synspunkter på det merket, men cadence har jeg veldig bra erfariner med! så;

http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=10078

kunne vært et alternativ. veldig strømsterke og gir deg ofte mer enn forventet.

så kan du legge litt penger i kabler, sikring, og en bra signalkabel!!

eks;

http://www.iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17056

mulig jeg ville byttet signalkabelen til noe gromere, men det er meg;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godt med litt trøst ;)

fikk lit tenke på her. spesielt når det gjelder basskasse. må si meg helt enig ang ang at det blir en smule bedre lyd i "ordentlig basskasse. spørsmålet er jo da; kan jeg putte en standard kasse ned i reservehjulbrønen (er jo ikke noe hjul der alikevell)? eller må jeg her bygge selv? vil jeg fremdeles ha orginal "gulvmatte" i bagasjerommet? eller vil denne ligge løst og skape frustrasjon mtp vibrasjon...? og hvor er det fornuftig og putte forsterkere? ser for meg at det kan bli itt lite luft nede i reservehjulsbrønnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm... vil jo gi meg muligheten til og putte litt mer grunker i høytalere etc, samt at bagasjerommet forblir som det er;)

skal vell ikke se helt bort ifra at har ombestemt meg litt:)

men da gjennstår jo fremdeles noen viktige detaljer:

- hvilke høytalere bør jeg velge? har fremeles en knapp på polk audio, da jeg kjenner dette merket fra hjemmekino etc...

- om jeg skulle puttet en forsterker til dette anlegget, hvor bør jeg montere denne? og hva slags forsterker bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du Polk hjemmefra, blir du nok helt sikkert fornøyd med det i bilen også... og da er det jo nærliggende å ta forsterkere derfra også.

Har du ikke mer plass under gulvet bak til å sette en forsterker eller to?

Forøvrig finnes det nok av universale kasser til å legge i reservehjulsbrønnen for montering av subwoofer.

2774_poket_subframe500_150.gif&w=200&h=1732775_subtwo_subtworg.jpg&w=200&h=152

Ellers er jo gjerne subwoofer-tematikken separert fra frontsett-temaet; begynn uansett med høyttalere i dørene (helst identiske foran og bak) og en fire-kanaler til å drive dette. Blir du fornøyd som det blir da, er du jo i mål. Savner du mer og dypere bass, er det enkelt å bygge ut med en subwoofer i tillegg uten at noe av det tidligere monterte blir "for dårlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, polk er et veldig bra merke.. gav deg bare et alt. selv er jeg veldig glag i focal, av god grunn.

mtp plassering kan du jo tenke litt på reservehjulsbrønn(selvom det gir en del ekstra kabling til front) eller under et sete, eller ved venstrebeinet til frontpassasjeren. må bare tenke på funkjonalitet og passe på så det ikke er noen som kan sparke butt/rive ut noen kabler.

sikker på at du finner en grei løsning:)

hva slags forsterker er det vel mange meninger om, og hørte nettop at harman kardon skulle være en grei en

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4066&katid=35&mid=m436&id=&vn=736

på tilbud forresten

litt av greia er vel at du vil ha en liten og kompakt forsterker med futt og kvalitet, så det er bare å leite seg fram:) iceaudio.no har en del spennende varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det et par ting som begynner komme på plass her. blir spiller, høytalere, lydisolering i første omgang.

- Pioneer FH-P80BT spiller

- polk audio høytalere. der er jeg bare meget i tvil om jeg skal gå for MM-serien, eller db serien. er det noen som har noen erfaringer her? lsteprisen tilsier jo nesten 1000,- i forskjell pr par. og jeg skal jo ha to par...

- lyd isolering har jeg null og nada peiling på så sier jatakk til litt hjelp her... er dette noe jeg klarer installere selv? eller.....???? og hva er det jeg trenger for og isolere 4 dører?

- kabling er vell kanskje og en fordel? eller er det som sitter i bilen pr idag godt nok? hvor vanskelig er det i tilfelde å bytte de orginale kablene?

når det kommer til forsterker så ser jeg for meg at det blir en 4-kanalers H/K iom at disse er på salg, og at de har fått bra annmeldeleser. men om jeg putter inn en sånn må jeg vell bytte kabler? da tilbake til det jeg skrev over mtp hvor lett/vanskelig det er og kable. ser for meg at å bruke reservehjulsbrønnen til denne er den beste løsningen. men jeg kan jo ikke bare legge den nedi der... finnes det noen ferdige ting for montasje a forsterker oppi der?

blir mye spørsmål her, men nærmer meg jo en bestilling her nå etter all den gode hjelpen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider