Gå til innhold

Lyd oppgradering i Opel Meriva 2008

Ranger emnet

Devlon

Anbefalte innlegg

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har ikke bilder, men lagde bare en plate som passer godt under forsterkeren og og monterte på braketter i form av stålbånd som jeg igjen skrudde rett i metallet i hjulbrønnen. litt bøying og tukling så gikk det.. gjør du det her må du passe på å få beskytta brønnen mot rust etter du har skrudd igjennom da. skal se om jeg får tatt noen bilder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva anbefales av støydemping til dørene da? ser at det går en tråd på forumet, men skjønner ikke helt hvordan en instalerer dette. og mtp hva skal jeg isolere mot? stod noe i den tråden ang forskjell på å isoloere mot støy og mot vibrasjon.

så på nettet av dbcompaniet.no selger dynamat som har isolasjon for dører og for høytaler braketter. er dette "over-kill" eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg hjelpe deg litt her..

Du tar en 4 ch forsterker til komponent sett foran,helst det samma bakEn forsterker til høytalerne foran og bak,holder.Du legger strøm ledning på venstre side.RC(phono)ledninger på høyre side,+alt av høytaler ledninger på høyre side.Det er fordi,man skal aldri legge høytaler ledninger sammen med strøm ledning.Da for du motorstøy/dynamo støy ut av høytalerne dine.Forsterker monterer du på seteryggen bak,asså inn i bagasjerommet.En forsterker skal aldri ligge løst,med tanke på vibrasjoner,og ledninger kan løsne,og det kan ende opp med enten brann,eller ødelegge mye rart.Kjøp deg en basskasse med 1x10 tommer.Det er fordi,da for du maks ut av lydbildet.En 10 tommer slår fort,og holder følge med lydbildet.En 10 tommer i ferdig kasse er så liten,at den tar ikke plass engang.Skal du ut å reise en dag,så kobler du av ledningen bak på kassen,og bærer kassen inn i huset.Enkelt og greit.Eller så kjøper du deg en 5 ch forsterker,da kobler du opp alt av høytalere og subb på samma forsterker.Det er det lureste,også med tanke på plassmangel.Bruk litt penger på ledninger,gode høytalerledninger,strøm og jord.Jord kan feste på en av festene bak,under setet bak.Med tanke på støydempe,så må du ta hensyn til hvor følsom ørene din er,med tanke på lydbilde.Å støydempe en bil er dyrt,har du liten motor i bilen din,så vil du merke at den går dårligere.Mer vekt,økt bensinforbruk og bilen vil gå dårligere..Nye biler er som oftest godt støydempet..Er det noe du lurer på,så for du bare spørre ut.Har bygd endel stereo i livet,så har endel erfaringer.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for mye god hjelp her.

når det gjelder sub, så har jeg kommet til det at jeg kommer til å vente litt med å handle dette. vil se hvordan lydbildet blir uten først. ser ut til at jeg kommer til å handle meg seas lotus performance 6,5" komponentsett forran og bak. har du noen erfaringer med seas sub'er? (kanskje installere en slik 10" senere??...)

Når det gjelder plassering av forsterker så var jo den løsning du skiserte ganske så fornuftig må jeg si. men tror den kan bli litt vanskelig hos meg. er sånne "fancy" setter som kan flyttes både her og der, ser for meg at dette vil gjøre kabling vanskelig (nesten umulig)... løsningen jeg har sett for meg er plassering under gulvet i bagasjerommet. dette er et stivt gulv som er "isolert" med "isopor", samt at rommet (reservehjulsbrønnen) under dette gulvet er fylt med utfreset isopor. tenkte meg plassere forsterkeren på en finerplate, og feste denne ned i isoporen. problemet med dette slik jeg ser det er kjøling/luft gjennomstrømning. det er heller ikke mulig plassere forsterkeren under noen av setene. så trenger endel hjelp mtp plassering av en forsterker. ønsker jo og skjule mest mulig slik at bilen ser mest mulig orginal ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjern eller??,så klart trenger den luft..

Vil du ikke feste den til ryggen på baksetet,da er den god.Da tar vi en annen løsning heller.

Ta en sponplate,trekk den om i lik stoff som bilen din.Litt større en forsterkeren..Fest platen på en av side veggene bak i bagasjerommet,trekk også alt av ledninger baki der.Lag 4-5 hull baki platen og veggen i bagasjerommet,sånn at du for dratt ledninger inn til forsterkeren.Test at alt fungerer,og skru forsterker fast på sponplaten..Vips,da har du gjort det.Det eneste du vil se er en forsterker,men noe må du ofre..En annen løsning er:

Kjøp deg 10 tommer sub,med kasse.2 stk forsterkere..En 4 ch og en 2 ch.4 ch bruker du på høytalere,og du 2 ch på subb..Da kan du jo skru fast begge forsterkerene fast på selve subben..

Men alt er opp til deg,spør hvis du lurer på noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en basskasse med 1x10 tommer.Det er fordi,da for du maks ut av lydbildet.En 10 tommer slår fort,og holder følge med lydbildet.
Ingen regel at en 10" "slår fort"... bare en seiglivet pub-myte i enkelte miljøer. I såfall må jo en 4" subwoofer være noe av det mest optimale man kan tenke seg innen bassgjengivelse.
Med tanke på støydempe,så må du ta hensyn til hvor følsom ørene din er,med tanke på lydbilde.Å støydempe en bil er dyrt,har du liten motor i bilen din,så vil du merke at den går dårligere.Mer vekt,økt bensinforbruk og bilen vil gå dårligere..Nye biler er som oftest godt støydempet..
Støydemping av dørene i denne bilen (har du egentlig lest hva slags bil han har og tenkt på hvorfor han har valgt den bilen før du kom med dine råd?) kan gi bedre bassopplevelse enn å legge til en (dårlig) 10" i kasse i bagasjen, for å sette det litt på spissen. Et par kvadratmeter med matter bør holde til dørene, og veier rundt 10-15 kilo. Enhver vektøkning vil bidra til økt forbruk ja, men kompenseres enkelt ved å gå til butikken en dag i måneden istedenfor å fyre opp Meriva'en. Og du maser jo om at han skal sette inn en 10" basskasse i bagasjerommet?! Skal han ha noe som matcher Seas'en, bør den kassa fort bli 20kg og mer, pluss forsterker... så da må jo dette være utelukket med dine prioriteringer.
Er det noe du lurer på,så for du bare spørre ut.Har bygd endel stereo i livet,så har endel erfaringer.
For all del, om man gjør dårlige valg hver gang man monterer et anlegg, får man etter en del monteringsjobber lang erfaring i å montere dårlige løsninger. Der har du ihvertfall rett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider