Gå til innhold

Ingen tomgang når helt kald

Ranger emnet


veegard

Anbefalte innlegg

Problemet mitt har forverret seg et par hakk, etter at den har stått stille i en halv uke.

 

Når jeg starter bilen når den er helt kald, så vil den ikke legge seg på en tomgang. Når den har fått litt varme, legger den seg på kanskje 100rpm tomgang viser måleren (den dør utrolig nok ikke...)

Den må bli god og varm før den har sjangs til å komme opp i 900rpm på tomgangen.. Som også er litt shaky.

 

Det jeg tror er årsaken er:

Skitt i ICV

Olje, drit, vann, kondens, whatever i vaakumslangene

 

Skal uansett bytte plugger og olje på den snart, men tror nok ikke det hjelper noe særlig.. :p

Tips?

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens fangst:

 

VAG-COM Version: Release 409.1-S

 

 

Chassis Type: 8D - Audi A4 B5

Scan: 01,02,03,08,15,17,25,35,45,55,56

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine

Controller: 8D0 907 558 A

Component: 1,6L R4/2V MOTR HS D05

Coding: 04001

Shop #: WSC 00000

1 Fault Found:

00670 - Throttle Position Sensor (G127)

27-00 - Implausible Signal

Readiness: N/A

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 03: ABS Brakes

Controller: 8E0 614 111 AB

Component: ABS 5.3 FRONT D00

Coding: 0273004281

Shop #: BB 24548

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Skipping Address 15-Airbags

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 17: Instruments

Controller: 8D0 919 034 B

Component: B5-KOMBIINSTRUMENT D10

Coding: 00142

Shop #: WSC 00150

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 25: Immobilizer

Controller: 4A0 953 234 F

Component: IMMO AUZ9Z0V5221729 D77

Coding: 00000

Shop #: WSC 00012

No fault code found.

 

End --------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

Såå... jeg har jo en gasspedal hvor wiren går rett på spjeldet. Da hjelper ikke en sånn throttle body alignment meg noe særlig, ikkesant?

Er det nødvendig for oss med de gamle A4ene å nullstille gasspjeldet?

Jeg har sett inni der før, det så rimelig pent og rent ut altså.. Kan være det var oljefilm på spjeld, må vel ta å rense for sikkerhetsskyld. Men skal skifte plugger og legge ny ledning fra dynamo snart, da blir det vel kanskje å ta av toppen samtidig. Har velidg lyst til å se inni og forsikre meg.

 

I verste fall, hvilke komponenter kan ha feilet? Det finnes vel en knock sensor på denne bilen, som kan gi et dårlig signal.. men da hadde vel den vist det på vag-comen.

Luftfilteret er pent og rent, har akkurat byttet slangen med oljeluftingen og fra filteret også.

 

Har enda ikke fått meg til å koble fra sensorer for å se, og å ta av vaakumslangen (volvo har dem foran motoren, men her MÅ jo alt være bak! :( )

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne!

Nå i kveld, når det var litt kaldt ute så slet den godt med å starte altså! Selv når jeg gav bånn pedal drev rpm'en å hoppet mellom 0 og 2700 på måleren.. Og motoren lagde nærmest skramlelyder, dog ikke fra sylinderne tror jeg. Høres ut som gasspjeldet føk opp og igjen eller noe. Er det knock sensoren min som er dårlig, om jeg har en?

På en annen bil jeg hadde var det en sensor som satt på girkassen som målte turtallet vha. tenner på en ring på akslingen, for å se hvor fort rundt den dreiet, og gav et elektrisk signal rett til dashboardet.. Hvordan fungerer det på en A4?

 

Haansi, du har hatt noe liknende har du ikke? Du kom opp når jeg googlet G127-sensoren iallefall! Vet du leser dette innen fem minutter, selv om det er litt sent.. :p

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikset problemet ved å plugge ut og inn sensoren på gasspjeldet, lese av segment 098 i vagcom, for så å resette spjeldposisjonen elektronisk.

Hadde litt krøll på veien, fikk en del errors på spjeldresettingen, det fungerte faktisk ikke i hele tatt før jeg plugget den inn og ut igjen.. Hm. Men nå er problemet borte iallefall! Da er det kun ustødig gange og de fæle mansjettene igjen. Og feilslitte eggformede dekk da.. :p

A4a B6 2.0 MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår