Gå til innhold

2 sikringer på + kabel når ampen ikke har det innebygd?

Ranger emnet

-kaje-

Anbefalte innlegg

Veit det har vert tatt opp før å jeg har lest noen tråder om det nå, men som vanlig er det like mange forskjellige meninger som det er innlegg. Har tenkt å kjøpt dynabel bf8501 så må jo trekke 2 kabler bakover å ha sikring med batterie på begge, men er det da nødvendig med sikrin på kablene bak ved ampen også?

takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei! men jeg anbefaler sterkt å få tak i en skikkelig kondensator.. ellers gir ikke den forsterkeren ut mer enn 1/3 av effekten sin..

og du kan jo bare trekke 1stk 50mm2. trenger ikke 2 kabler

er du helt ut på jordet eller? må jo selvfølgeli ha sikring på hver av kablene. å kondensator er ikke mye vits i på denne på forsterkeren..men ett bra batteri eller 2 må du ha.

Kan du forklare meg hvorfor han må ha kondensator? å hvorfor får han ikke mer enn 1/3 ut av forsterkeren uten kondensator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du helt ut på jordet eller? må jo selvfølgeli ha sikring på hver av kablene. å kondensator er ikke mye vits i på denne på forsterkeren..men ett bra batteri eller 2 må du ha.

Kan du forklare meg hvorfor han må ha kondensator? å hvorfor får han ikke mer enn 1/3 ut av forsterkeren uten kondensator?

for det første så var spørsmålet om man måtte ha sikringer BÅDE ve batteri OG ved ampen.. det trengs kun ved batteriet, og et vanlig batteri sliter med å gi ut noe serlig mer enn tja, 200 amp i lengre tid. denne forsterkeren er på da "5000rms" men likevel kraftig nok til å trenge en lagring av energien før den skytes inn i forsterkeren.. 5000W/12v=416A dvs at når/hvis det vil gå så mye strøm fra batteriet blir det et veldig spenningsfall som gjør at forsterkenen blir "strupt"

dvs at spenningen kan falle helt ned i 9-10 V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første så var spørsmålet om man måtte ha sikringer BÅDE ve batteri OG ved ampen.. det trengs kun ved batteriet, og et vanlig batteri sliter med å gi ut noe serlig mer enn tja, 200 amp i lengre tid. denne forsterkeren er på da "5000rms" men likevel kraftig nok til å trenge en lagring av energien før den skytes inn i forsterkeren.. 5000W/12v=416A dvs at når/hvis det vil gå så mye strøm fra batteriet blir det et veldig spenningsfall som gjør at forsterkenen blir "strupt"

dvs at spenningen kan falle helt ned i 9-10 V

Derfor må han kjøpe seg et bilstereobatteri eller 2.

http://installbay.no/product_info.php?cPath=67_86&products_id=534

Men en kondensator har jeg LITEN tro på at hjelper på denne forsterkeren,kanskje på mindre anlegg. men jeg renger med at han skal ha mye bass,så da er ikke kondensator nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor må han kjøpe seg et bilstereobatteri eller 2.

http://installbay.no/product_info.php?cPath=67_86&products_id=534

Men en kondensator har jeg LITEN tro på at hjelper på denne forsterkeren,kanskje på mindre anlegg. men jeg renger med at han skal ha mye bass,så da er ikke kondensator nødvendig.

jeg er klar over det, ville selv valgt et Stinger produkt.

kan du elektroteknikken og fysikken bak en kondensator?

den vil fungere, men den gjør ikke UNDERVERKER. det gjør heller ikke et stereobatteri. men i slagperioder vil du merke forskjell.

egentlig er jo disse batteriene kondensatorer bortsett fra kapasiteten(lagring av strøm) og prisen er ofte lavere på kondensatorene. i dette tilfelle valgte jeg å anbefale en GOD kondensator ettersom dette blir det billigste og har samme effekten, men ja til svære greier er det ingen tvil.. batteri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol, quattromaniac... Jeg tror kanskje du skal studere hvordan en kondensator fungerer i denne sammenhengen, hehe

Han vil IKKE få noe ekstra strøm med en kondensator i dette tilfelle, kondensatoren trenger jo også strøm, og dynamoen og de orginale kablene til dynamoen smelter lenge før den forsterkeren får nok strøm...

Det han trenger, er 1 eller 2 batterier beregnet for bilstereo, ny dynamo som leverer nok, og nye oppgraderte kabler til/fra dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gir opp.. gidder ikke diskutere sånn her.. en kondensator GIR aldri mer strøm! lagrer energi og jevner ut strømforbruket fra batt/dynamo... skyter det inn i slag der forsterkeren trenger det, grunnet lav indre motstand.. men som sagt, skal du ha STOR stereo og spille dbdrag så seff! vanlige folk bruker ikke 5000rms kontinuerlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gir opp.. gidder ikke diskutere sånn her.. en kondensator GIR aldri mer strøm! lagrer energi og jevner ut strømforbruket fra batt/dynamo... skyter det inn i slag der forsterkeren trenger det, grunnet lav indre motstand.. men som sagt, skal du ha STOR stereo og spille dbdrag så seff! vanlige folk bruker ikke 5000rms kontinuerlig....

Har vært med på mange DBdrag opp gjennom årene jeg, og det er mange år siden jeg sluttet å bruke kondensatorer, nå er det nok strøm som gjelder ;)

Men alle har vel vært uvitende en gang i tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjæl! men jeg forteller deg jo her at du har rett! HVIS det er det -kaje- er ute etter.. men som jeg har erfart er det de færreste her som er med på noe så stort, så du ville vel ikke anbefalt to batterier på tilsammen 7-8000 spenn istedenfor en bra kond. til et par tre tusen (mindre hvis brukt) hvis det var til vanlig bilunderholdning? ser litt den siden av saken og jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noen kondensator tråd jeg lagde her assa folk!:P eneste jeg lurte på var det med sikringen, å virker som jeg har fått svar på det.

Å bare for å ha sagt det, blir ikke noe kondis på meg, er oppgradering av org. kabler å nytt batteri å muligens dynamo som ska fikses;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider