Gå til innhold

Olje forsvinner, men motoren er ikke tilgriset.

Ranger emnet


^Th0mas^

Anbefalte innlegg

Jeg må hele tiden etterfylle med olje på bilen min. Nylig tok jeg motorvask på bilen, og har kjørt i ca 5 timer etter dette, og har i tillegg måtte fylle på olje flere ganger.

 

Det er svært lite olje på selve motoren. Den svetter litt rundt toppdekselet og et sted rundt toppakkningen, men ellers er det lite tegn til olje på selve motoren, men den oljen som er på selve bilen tilsvarer ikke i nærheten av det som forsvinner. Bilen går ellers bra, men har litt tikking i ventilene. Jeg ser ikke mye tegn til blå røyk, men det kommer svært mye røyk ut eksospotta f.eks om morgenen. Denne er ganske grå.

 

Noen ideer om hva jeg bør skifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en lekkasje et sted så vil nok oljeforbruket reduseres noe med tykkere olje, men om du har fylt på olje flere ganger i løpet av fem timers kjøring så høres det jo ut som en god lekkasje.

 

Jeg setter en tier på ventiltetninger eller stempelringer.

Kjør bilen i en nedoverbakke og brems godt på giret og se om det kommer en større mengde blårøyk i eksosen. Dette tyder på internt oljeforbruk.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olje er tettnings middel mellom blokka og stempelet. så hadde ikke gått for 20-50 olje, og det er tynt..hold deg til 10-40 olje =)

-Peugeot 306 (vrak) -Vw jetta(avskiltet/ble til isbil/vrak)

-Mazda 323f (vrak)-Vw passat 1.8(bruksbil)

-Opel Calibra(vrak)-Bmw 520 24v(Solgt)

-Vw caravelle (vrak)-Vw passat 2.0(prosjekt/bruksbil)

-Volvo 240GL(vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olje er tettnings middel mellom blokka og stempelet. så hadde ikke gått for 20-50 olje, og det er tynt..hold deg til 10-40 olje =)

 

Hvor faan har du lært deg om olje da ????

Høyere viskositet=tykkere ved gitt temperatur.

 

Olja er heller ikke tetningsmiddelet rundt mellom sylinder og stempel, men smøremiddel så sylinder og stempelringer ikke blir utslitt med en gang.

Lær deg fakta før du kommer med sprøyt!

 

Prøv som forskrevet å kjør nedover en lang bakke med motorbrems, dess lavere gir/høyere turtall dess bedre, når du kommer i bunn av bakken og gir flatt så ser du om det kommer masse blårøyk, gjør det det er det sannsynligvis defekte ventiltetninger, men kan og være defekte oljeringer.

Om du lar bilen stå å gå på tomgang, samler det seg opp noe olje under den?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår