Zimmern86 Skrevet April 12, 2009 Rapporter Share Skrevet April 12, 2009 i hvilken betydning skal man ha dekkring på felgene? eller senterring? (En slik plastikkbit) For at felgene skal sitte bedre på? Siter _________________________________ VW Touran Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet April 12, 2009 Rapporter Share Skrevet April 12, 2009 De er der for at felgen skal sentreres.Det er viktig at dette er riktig, da det er her felgene sentreres på navet på en bil. Enkelte felger har pasningsringer, som er små plast- eller metallringer som plasseres i midten av hjulet slik at dette kan tilpasses flere biler enkelt. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet April 12, 2009 Rapporter Share Skrevet April 12, 2009 Man bruker senterringer når midten på felgene er større enn navet på bilen. Eg har ein bmw e34. Der er navet 72,5mm. På e39 (bmw 5 serie ifra 96) er navet 74,1mm. Vinterfelgene mine passer på e39. Skal dei bli sentrert på min bil, må eg ha senterringer. (ellers blir det ubalanse=risting!) Siter Bilforumet.noModerator: Bilpleie - Bilstereo -2003 Volvo S60 2.4D-1981 Porsche 911 Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet April 15, 2009 Rapporter Share Skrevet April 15, 2009 Man bruker senterringer for å sentrere felgen på navet når navhullet er større enn navsenteret på bilen. Eg har til dags dato aldri hatt problemer med å kjøre uten senterringer, annet enn at det kan være litt moro å få i første bolten, boltene holder normalt til sentreringa, men noen biler har tydeligvis ikke greid å borre hulla riktig på navet(Volvo, og da spesiellt V70/850 sliter med dette)m og da trenger man senterringer. Ett annet problem med senterringer er at de ofte henger igjen på bilen, og folk har doble senteringer eller senterringer på stålfelg plutselig(blinde?), og da får man risting da. Altså, senteringer er for å lette felgmontering og sentrering av felgen, men de aller fleste biler med koniske muttere/bolter greier seg fint uten. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.